Deel dit artikel
-

Standhouders constateren ‘tempo in de markt’

Weinig spectaculaire innovaties, maar wel booming business. Dat is het beeld na een rondje langs enkele standhouders op de Internet In Business-beurs. Het draait allemaal om vervolg-afspraken met prospects.

Marcel Winants van PFS Web, een bedrijf in fysieke fullfillment services dat sinds april groeide van 6 naar 100 man, heeft niet te klagen over belangstelling. Dit ondanks de afgelegen plek van zijn simpele stand. 'Ik heb nu, na twee dagen zo'n 50 tot 60 afspraken gemaakt met geĂ¯nteresseerden.' Winants schat dat van de beursbezoekers ongeveer een half procent tot zijn doelgroep behoort: de echte decision-makers. Veel opvallends heeft hij bij andere stands niet gezien: 'Iedereen heeft het over e-business, maar dat is vrij algemeen en zegt me niet zoveel. De boodschap van de stands komt vaak moeilijk over.'

Bert Dijkshoorn van Internet Connect Centre, een bedrijf in webhosting, nodigt vooral bestaande klanten uit om eens bij te praten. Gespreksonderwerp is volgens hem op dit moment vooral het probleem van de schaalbaarheid van software en apparatuur, nu veel sites te maken hebben met groeiend verkeer. 'Er zit tempo in de markt. Er is veel vertrouwen. Onze business gaat door het dak, en dat zie je hier terug. Dit is een pure zakenbeurs geworden en gaat de komende jaren verder boomen.' Opvallend op de beurs vond Dijkshoorn het digitale klaslokaal van Lotus. 'Ze laten daar Internet voor de mensen werken.'

Paul van Gorssel van CyberConsult, het bedrijf dat de website van het Koninklijk Huis bouwde, vond het woendag erg rustig maar is over de drukte op donderdag wel tevreden. 'Het is ook een ander publiek, kwalitatief beter. Dat merk je in de gesprekken.' CyberConsult nodigt klanten en prospects op de stand uit, waardoor ze een 'lekkere bezetting' krijgen die ook weer andere mensen aantrekt. 'We staan hier met acht man en het afspraken maken loopt goed. Ik ben net twee uur binnen en heb al vier afspraken genoteerd.' Opvallend vind hij dat een aantal partijen zich veel professioneler presenteert dan vorig jaar.

Frido Karreman van RealTracker ervaart veel interesse in zijn producten. 'Heel veel mensen zijn blij dat er naast Nedstat nu ook een andere keuze is voor meet-software.' Het publiek op donderdag vond Karreman ietsje minder dan woensdag. 'Ik spreek hier ook mensen die het woord website al moeilijk vinden.' Karreman heeft op de beurs verder weinig nieuws of spectaculairs gezien.

Ruud Smeets van investeerder Icom constateert dat dit een echte b-to-b beurs is geworden. Volgens Smeets is er daarnaast nu ook behoefte aan een beurs waar consumenten kunnen zien 'dat het echt gaaf is op Internet'. Smeets verwacht dat de parallelle Mobile & Wireless beurs volgend jaar harder is gegroeid dan Internet in Business.

In de wandelgangen werd verder nog gesignaleerd dat de nerds, het slag dat Internet heeft uitgevonden, dit jaar ontbreken in deze beurshal.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond