Deel dit artikel
-

START

Diverse artikeltjes over nieuwe bedrijven, projecten en producten

De Amerikaanse presidentsverkiezingen leven op het web, ook op het Nederlandse deel. Kerry is online de ‘biggest spender’.

Op 2 november zal de belangrijkste vraag van het jaar worden beantwoord, mits het lukt om op die dag alle stemmen te tellen… Veel online elementen van de campagnes van de Amerikaanse presidentskandidaten kenden we al van de vorige verkiezingen, zoals een campagnesite, online fondsenwerving en een online reclamecampagne. Wel nieuw en typisch ‘2004’ is het belang dat de kandidaten toekennen aan weblogs. Het betreft dan niet zozeer hun eigen log, maar de invloed die bepaalde weblogs inmiddels hebben op de publieke opinie. Vandaar dat het campagneteam van Kerry ook webloggers uitnodigde om verslag te doen van de Democratische conferentie.
Nieuw is ook de Politics Attention Index van Technorati. Deze ‘real time’ weblog-zoekmachine houdt permanent in de gaten wat er op inmiddels meer dan vier miljoen weblogs gebeurt. De Politics Attention Index laat zien wat de populairste politieke onderwerpen zijn waarover geblogd wordt, en welke politieke bloggers de meeste aandacht trekken. Technorati doet dat door per politieke posting aan te geven hoeveel weblogs daar naartoe linken. De Index geeft tevens aan welke postings populair zijn bij conservatieve bloggers en welke bij de liberals.
Ook op het Nederlandse deel van het web wordt er gelogd over de Amerikaanse verkiezingen. De correspondenten van onder andere NRC Handelsblad en het NOS Journaal hebben ieder hun weblog. Feitelijk zijn het aparte hoekjes op de sites die beide media speciaal aan de presidentsverkiezingen hebben gewijd.  Wie het als deskundige (nog) zonder Hilversum moet stellen, kan zelf een weblog in de strijd gooien. Zoals historicus Marc van Gestel, die zijn log (www.potus2004.blogspot.com) onder meer gebruikt om ‘ongezouten kritiek te geven wanneer ik vind dat de media weer eens routineus de leukste verkiezingen op de wereld tekort doen’.
De campagne die Bush en Kerry online voeren blijft voor Nederlandse internetters die Amerikaanse sites bezoeken overigens grotendeels verborgen, vanwege de geografische afstemming van de reclame. Wie toch een indruk wil krijgen hoe de beide kandidaten elkaar op internet bestrijden, kan terecht op een site van het American Museum of the Moving Image (www.livingroomcandidate.com). Die heeft ook een archief van de televisiespotjes die sinds 1952 door de presidentskandidaten zijn ingezet.
www.politics.technorati.com
www.livingroomcandidate.com
www.potus2004.blogspot.com

Kerry besteedt driemaal zoveel aan online reclame als Bush, maar gezamenlijk besteden ze minder dan één procent van hun reclamebudget aan online reclame. Dit zegt PEW Internet & American Life Project, een onafhankelijke organisatie die onderzoek doet naar politieke issues in de VS. PEW onderzocht de periode januari tot en met augustus. In totaal geven de beide presidentskandidaten 330 miljoen dollar uit aan reclame en 2,66 miljoen dollar aan online reclame. Kerry adverteerde online onder meer bij Reuters.com, Newsweek.com en VillageVoice.com. Bush zocht kiezers bij Parents.com, ElNuevoHerald.com en websites van regionale omroepen.

Nog een pincode erbij, ditmaal van de overheid. Die start op 1 januari met de uitgifte van een persoonlijke identificatiemethode (pin en wachtwoord) voor mensen die via internet producten of diensten van de overheid willen kopen. Dan moet er uiteraard wél aanbod zijn, en daar maakt het kabinet zich dan ook sterk voor. In 2007 dient 65 procent van de dienstverlening van de overheid via het elektronisch loket beschikbaar te zijn.
Enkele organisaties – Belastingdienst, CWI, IBG, UWV – hebben besloten een pincode en wachtwoord te verspreiden voor het verrichten van de transacties op hun sites. De ontwikkeling van deze ‘burgerpin’ – inmiddels wat formeler tot Nieuwe Authenticatie Voorziening gedoopt (NAV) – is in handen van Egem. In Enschede wordt momenteel een test uitgevoerd met de burgerpin. De initiatiefnemers hopen meerdere overheidsinstanties te winnen deze authenticatiemethode.
(Meer over selfservice op pagina 44)
www.burgerpin.nl

IBM Nederland heeft een instituut opgezet voor het uitwisselen van kennis met
universiteiten.

Het Center for Advanced Studies (CAS) moet de toepasbaarheid van wetenschappelijk onderzoek vergroten. Het idee is in 1990 al uitgevoerd in Canada, waar in Toronto nu aan ‘honderd projecten wordt gewerkt’, aldus IBM. Inmiddels zijn er acht vestigingen van CAS, waaronder Austin (VS), Bangalore (India), Barcelona en Dublin. Medewerkers van IBM werken er samen met wetenschappers, studenten en eigen klanten.
“Door IBM-medewerkers en IBM-klanten in één team te laten samenwerken met studenten en wetenschappers, worden zakelijk en technologisch inzicht gekoppeld aan wetenschappelijk onderzoek. De toepasbaarheid van wetenschappelijk onderzoek wordt hiermee vergroot, hetgeen de universiteit, de student én de klant ten goede komt”, aldus IBM, dat jaarlijks zes miljard dollar uitgeeft aan R&D. IBM wil zelf via CAS gemakkelijker toegankelijk worden voor wetenschappers en studenten.
In Nederland werkte IBM al samen met universiteiten en met instellingen als het Telematica Instituut. Deze activiteiten worden nu gebundeld en uitgebreid binnen het Center for Advanced Studies.

+++ E-Buzz, leverancier van bestelapplicatie Easy Order, wist in de eerste helft van het jaar het klantenbestand met 20 procent te laten groeien. Het bedrijf uit Hoofddorp bedient nu rond de zeshonderdduizend klanten in geheel Europa, waaronder supermarktketen Spar. Per week worden via Easy Order tweehonderdduizend bestellingen geplaatst, aldus E-Buzz +++ Het Amsterdamse Icemobile, leverancier van mobiel entertainment, zag kans de Amerikaanse telecomgigant Sprint als klant binnen te slepen. Sprint zal een groep van vijf miljoen abonnees die gebruikmaken van een dienst vergelijkbaar met i-Mode of Vodafone Live, voorzien van games en ander entertainment van Icemobile. De inkomsten voor Icemobile hangen deels af van het succes van zijn producten onder Sprint-abonnees +++ Golden Bytes, aanbieder van betaalde sms-berichten, heeft in participatiemaatschappij Waterland een nieuwe aandeelhouder gevonden. Waterland zegt met een ‘miljoeneninvestering’ een belang van rond de 40 procent te hebben verworven. Golden Bytes wil met het nieuwe kapitaal op overnamepad in Europa +++ Inmiddels doet driekwart van het Nederlandse bedrijfsleven (453 duizend bedrijven) zijn bankzaken langs elektronische weg, constateert NIPO in een onderzoek over het tweede kwartaal. Met name internetbankieren wint terrein +++ ABN Amro verkoopt inmiddels 20 procent van zijn verzekeringen via internet. Met name het online afsluiten van reisverzekeringen en rechtsbijstandverzekeringen blijkt populair. De bank startte in 1997 met de verkoop van verzekeringen via internet +++ De winst en omzet van Ordina vielen in de eerste helft van het jaar hoger uit dan verwacht. Het bedrijf behaalde een winst van 6,9 miljoen euro op een omzet van 180,9 miljoen euro. In dezelfde periode vorig jaar leed Ordina nog een verlies van een miljoen euro op een omzet van 174,8 miljoen euro. Het bedrijf zegt dat het herstel zal doorzetten in de tweede helft van het jaar +++ KPN telde eind juni 1.057.000 adsl-gebruikers, een ruime verdubbeling ten opzichte van een jaar eerder. KPN heeft nu naar eigen zeggen een marktaandeel van 42 procent onder consumenten. In het tweede kwartaal groeide het aantal nieuwe aansluitingen met 144 duizend.

Behalve op internet woedt inmiddels ook op de desktop een zoekstrijd. Het Amerikaanse Copernic geeft de grote jongens het nakijken.

De immer groter wordende harde schijf slibt langzaamaan vol met muziek, films, e-mailberichten, foto’s en tekstbestanden. En dan hebben we het nog niet over het ‘even’ opzoeken van mp3-bestanden, of alleen aac-muziekbestanden (iTunes), of enkel de wma-files (Windows Media). De computer wordt een rommelzolder, waarvan je niet weet wat er nog ligt.
Desktopsearch staat daarom volop in de belangstelling. Volgens Microsoft wordt het een van de belangrijke functies in Longhorn, de opvolger van Windows, die in 2006 wordt verwacht. Ook Apple zal de begin volgend jaar verschijnende update van OSX (Tiger) voorzien van een uitgebreide desktop-zoekfunctie, onder de naam Spotlight. En uiteraard zijn zoekmachines er ook mee in de weer, zoals Google en HotBot (TerraLycos).
Het was het ‘oude’ Copernic dat de grote partijen vóór was. Dit Amerikaanse bedrijf voor zoeksoftware vergaarde bekendheid met zijn meta-zoekmachine, die gelijktijdig via een groot aantal zoekmachines het web afstruint. De meta-zoekmachine is inmiddels dertig miljoen keer gedownload. Copernic Desktop Search moet een nieuwe markt opleveren. Volgens Amerikaanse media waren de reacties van de eerste gebruikers positief.
Voor Microsoft en Apple zijn de verbeterde zoekfuncties een methode om de eigen besturingsprogramma’s aantrekkelijker te maken. De vraag is hoe anderen er geld mee zullen verdienen. Copernic krijgt een vergoeding van zoekmachines wanneer het bezoekers aanbrengt. Het private bedrijf biedt Copernic Desktop Search aan als gratis download (voor Windows-gebruikers). Waar de commercie om de hoek komt kijken, blijft nog even een verrassing.
www.copernic.com

Het succes van Idols heeft online allerlei varianten gekregen. Samsonite en Axion zoeken naarstig naar talenten.

Er waren al de Wanadoo Discoveries, nu start ook Samsonite via zijn submerk Trunk & Co met een online talentenjacht. Trunk & Co specialiseert zich in rugzakjes en andere – meer op jongeren gerichte – tassen. Voor de online talentenjacht is het een samenwerking gestart met Axion, het jongerenmerk van Dexia Bank. De gezamenlijke talentenjacht wordt in Nederland onder de aandacht gebracht via onder meer advertenties in Spits.
De hoofdprijs bij de wedstrijd van Trunk & Co is een professionele studio-opname met de eigen band. Aanmelden kan momenteel via de site, waarna een jury tien kanshebbers selecteert. Dit tiental gaat met elkaar een strijd aan die vervolgens breed wordt uitgemeten op www.trunk-co.com.
Eerder dit jaar voerde Wanadoo ook een online talentenjacht, maar de bands waaruit internetters in vier Europese landen mochten kiezen, waren aangedragen door platenmaatschappijen en geselecteerd door Wanadoo zelf. Op de sites van Wanadoo in de deelnemende landen konden internetters hun oordeel geven, de uiteindelijke winnaar (Maupa uit het Verenigd Koninkrijk) trad op tijdens een concert in Zuid-Frankrijk.
Hoe is de animo onder de internetters? Trunk & Co heeft de inschrijftijd met een maand verlengd, meestal geen teken van overweldigende belangstelling. Wanadoo spreekt van ‘een succes’ – in Nederland brachten in totaal 55 duizend mensen hun stem uit.
www.trunk-co.com
www.wanadoo.nl/discoveries

“We willen de beste website hebben die er te maken is” – Paul van Gessel, directeur van Fryslân Marketing, geeft aan wat goed genoeg is. De opdracht is overigens vergeven aan het Friese Snakeware.

“Het afschaffen van pc-privé betekent afstevenen op het failliet van de kenniseconomie!” – Pim Eitjes, directeur van MegaSellers Business Computers, ziet de maatregelen van het kabinet somber in.

“I hear there's rumors on the Internets that we're going to have a draft.”  – George Walker Bush hoort dubbel.

“Handelen zit in de genen van mannen” – Maurice Winkel van veiling-site Daanveilingen.nl legt aan Novum Nieuws uit waarom
65 procent van zijn klanten man is. De vraag is nu waar die andere 35 procent het vandaan haalt…

Palmbutler
Het Deense Homelinc raakte in juni in surseance van betaling, waarmee de toekomst van de Palmbutler onzeker werd. Met dit apparaat is het mogelijk om in streaming modus films van internet te halen. De redding kwam met de overname van de failliete boedel door het Nederlandse Mass-wave, het investeringsfonds van onder meer Vincent Everts en Jan Prins.

‘Free Download Shop’
Free Record Shop voegde een downloadshop toe aan zijn webwinkel. De downloadwinkel bevat 250 duizend tracks, die tussen de 0,89 en 1,19 euro kosten. Free Record Shop heeft zelf met de platenmaatschappijen onderhandeld over het aanbod, ook de technologie heeft het zelf ontwikkeld. Tegenover Emerce meldt het bedrijf dat er mogelijk volgend jaar een video-on-demand-service wordt toegevoegd aan de webwinkel.

Rfid op Schiphol
Schiphol wil koffers voorzien van rfid-labels, om zo verloren geraakte bagage sneller op te kunnen sporen. Deze zomer voerde het samen met KLM al een test uit, die tot goede resultaten leidde, aldus de luchthaven. Op welke termijn rfid-labels voor alle bagage worden ingevoerd, is nog niet bekend. Elders in de luchtvaart worden ze al toegepast, onder meer door Delta Airlines.

Fryslân House
In het voormalige Twinning-gebouw in Amsterdam hebben zeven Friese ict-bedrijven een gezamenlijk kantoor geopend. De bedrijven merkten dat ze meer klanten in de randstad kregen en willen op deze manier het contact met de klanten vergemakkelijken. Om dezelfde reden opende ook het Groningse Traffic4u een kantoor in Amsterdam.

ViralTracker
Onder de naam ViralTracker is een nieuw meetsysteem gelanceerd om inzage te krijgen in viral marketing campagnes. Het systeem is bedacht door LaComunidad Interactive (marketing) en Vivesta (adviesbureau en systeemintegrator). Het doel van ViralTracker is nagaan welk bereik een viral marketing-campagne heeft. Hiervoor wordt een ‘tag’ toegevoegd aan de uiting, zoals een online video, een commercial, een game, movietrailer of muziekbestand.
www.viraltracker.nl

Fanplay
Reclamebureau Qi heeft samen met NoordzeeFM een mobiel platform gelanceerd onder de naam Fanplay. De initiatiefnemers, waaronder ook Rimmel Modelmasters, willen met Fanplay jongeren voorzien van informatie en entertainment (ringtones etc.). Jeroen de Bakker, directeur van Qi, zegt dat zijn bedrijf Fanplay heeft bedacht om te laten zien dat het ook meetelt op de markt voor mobiel entertainment.

Een demonstratie van softwareontwikkelaars is een unicum. De discussie binnen de EU over het octrooi op software wordt echter zó hoog opgenomen, dat het tijd werd voor spandoeken, zo vond de FFII, een stichting voor een vrije informatie-infrastructuur. Waar voorstanders van het octrooi wijzen op de inkomsten die dit voor een bedrijf kan genereren en de auteursrechtelijke bescherming die er ontstaat, verklaren tegenstanders dat het de innovatie remt omdat al snel inbreuk wordt gemaakt op allerlei octrooien. Rond de dertig tegenstanders van het octrooi togen eind september naar een bijeenkomst van EU-beleidsmakers in hotel Krasnapolsky in Amsterdam.

1 Feedburner Rss-feeds zijn een reuze handig distributiemiddel voor uitgevers, maar kennen één groot probleem: hoe weet je wie er op zijn geabonneerd en wat ze ermee doen? Feedburner heeft met een ‘feed enhancement service’ daarvoor een oplossing. Het komt erop neer dat het bedrijf als tussenpersoon fungeert tussen de rss-eigenaar en ontvanger. Een feed die aangemeld is bij Feedburner wordt voorzien van tellertjes die het gebruik en de click through meten. Het bedrijf kan bovendien als tussenpersoon voor adverteerders gaan functioneren. Nu al plaatst het context-gevoelige affiliate advertenties van Amazon in feeds. Feedburner verkeert nog in het beta-stadium, maar gezien het succes van rss is elk bedrijf  dat in de wereld van de xml-feeds een middleman-positie weet in te nemen in potentie veelbelovend. www.feedburner.com

2 Mapper Lithography Een spin-off van de TU Delft dat chipmachines ontwikkelt op basis van een technologie die vele malen goedkoper zou zijn dan van concurrent ASML. Volgens investeerder Residex zijn de eerste drie opdrachten al binnen (zie het verhaal op p. 50).
www.mapperlithography.com

3 SixApart Wordt weblogging heel groot? Investeerders denken van wel. Het echtpaar Ben en Mena Trott richtte in 2002 een bedrijf op om hun weblog software MovableType en Typepad aan de man te brengen. Begin oktober stak August Capital 10 miljoen dollar in het bedrijf, nadat eerder al het Japanse Neoteny (van de bekende weblogger Joi Ito) er geld in had gestopt.
www.sixapart.com

Wie heeft in Nederland het hoogste R&D-budget onder zijn hoede? Dat blijkt chief technology officer Ad Huijser van Philips te zijn.

Huijser heeft een jaarlijks R&D-budget van 2,6 miljard euro, waarvan 1 miljard in Nederland wordt besteed. Maandblad Natuurwetenschap & Techniek plaatste Huijser bovenaan de lijst van vijftig mensen die veel invloed hebben op R&D-bestedingen in Nederland.
Het overgrote deel van deze top-vijftig blijkt afkomstig uit overheid, semi-overheid en wetenschap. Inclusief Huijser staan er slechts acht ondernemers op de lijst, waarvan er bovendien drie werkzaam zijn bij Philips-onderdelen (Consumentenelektronica, Medical Systems en Research). Overige bedrijven op de lijst zijn ASML (voorheen Philips), DSM, Océ, Unilever en Organon.
De top vijf is als volgt:
1. Ad Huijser, chief technology officer Philips
2. Maria van der Hoeven, minister van OCW
3. Hans Huis in ’t Veld, voorzitter raad van bestuur TNO
4. Peter Nijkamp, voorzitter NOW
5. Laurens-Jan Brinkhorst, minister Economische Zaken

Gegoogled

Wie bij Google de zoekterm ‘Emerce’ intoetst, krijgt een advertentie voor het blad ITcommercie voorgeschoteld. Voor wie het niet weet: ITcommercie is een concurrent van Emerce. Mag dit?
De advertentie van ITcommercie komt tevoorschijn dankzij de Adword-technologie van Google. Met behulp daarvan kunnen adverteerders bepaalde zoektermen koppelen aan hun advertentie. Zo genereert het zoeken naar ‘Solv’ een advertentie van mijn kantoor, SOLV Advocaten. Iedere keer als op de advertentie geklikt wordt, krijgt Google daarvoor door ons betaald.
Het is een slim systeem, dat in belangrijke mate de waarde van Google bepaalt. De wijze waarop Google haar Adwords verkoopt, wordt echter in toenemende mate bekritiseerd. Op dit moment lopen er in Duitsland, Frankrijk en de Verenigde Staten rechtszaken tegen het Amerikaanse bedrijf. Deze zaken gaan steeds om de vraag of Google merkinbreuk pleegt door advertenties van concurrenten te laten zien, zoals in het geval van ITcommercie.
Google stelt zich tot dusverre op het standpunt dat de merkhouder zich bij zijn concurrent moet beklagen, niet bij Google. Hij is het immers die de Adwords opgeeft, aldus Google. Dat verweer is niet helemaal juist. Het Adwords-systeem van Google is minder passief dan het bedrijf het voorstelt. Op basis van de Adwords van andere geplaatste advertenties, doet Google namelijk een voorstel voor bepaalde Adwords. Het gevolg is dat iemand die ‘verzekeringen’ als Adword opgeeft, van Google de suggestie krijgt ook ‘Nationale Nederlanden’ als Adword te gebruiken. In dat geval is het Google die het merk gebruikt.
Een Franse rechter veroordeelde de zoekgigant al tot betaling van 75.000 euro, omdat een concurrerend Frans reisbureau de merknaam ‘Bourse des vols’ als Adword had geregistreerd. Google moet dus op zijn tellen passen.

Christiaan Alberdingk Thijm is internetadvocaat bij SOLV Advocaten

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond