Deel dit artikel
-

“Start Domega.nl liet te lang op zich wachten”

Online bouwmarkt Domega.nl is al vrij kort na de start failliet gegaan. Minstens vijf miljoen gulden is er in Domega.nl geïnvesteerd, aldus Aart van der Schalk, een van de oprichters van het bedrijf. Volgens hem heeft de lange voorbereiding Domega.nl genekt. "Het duurde te lang voordat de site operationeel was. In de tussentijd hadden we wel kosten, maar geen omzet."

Plannen voor Domega.nl circuleerden al geruime tijd in de markt. Eind 1999 traden de initiatiefnemers al naar buiten met hun online bouwmarkt, ze waren toen al een jaar bezig met het ontwikkelen van het idee. Op de site van Diyscan , het bedrijf achter Domega.nl, werd aangekondigd dat Domega.nl in het voorjaar van 2000 actief zou zijn. Uiteindelijk werd dat november vorig jaar, toen de online bouwmarkt op de Internet in Business beurs werd gelanceerd.

Behalve Domega.nl is ook het bedrijf Diyscan, dat als eerste project Domega.nl lanceerde, failliet verklaard. De site van dit bedrijf is ook niet meer actief. Oprichters van Diyscan zijn Aart van der Schalk en Erik van den Bosch. Beiden hebben ruime ervaring met bouwmarkten, waaronder Formido en Praxis. Eind 1999 voegde Van Oirschot zich bij Diyscan, hij werd verantwoordelijk voor de marketing en reclamestrategieën.

Het drietal bezette ook posities bij Domega.nl, Van Oirschot alleen als adviseur. Paul de Roode werd algemeen directeur bij Domega, dat Domega Nederland ging heten, alvast vooruitlopend op de plannen om ook in het buitenland actief te worden.

Zowel Van der Schalk als Van den Bosch investeerden in Domega.nl. Om welk bedrag het in zijn geval gaat wil Van der Schalk niet zeggen, "maar het is een substantieel deel". In totaal is er volgens hem "meer dan 5 miljoen gulden" in de online bouwmarkt gestoken. Ook het verzelfstandigde Netlinq-onderdeel Rethinq, dat e-business projecten ondersteunt, investeerde in Domega.nl. Ook Frank van Oirschot, naast ceo bij Netlinq Framfab ook ceo bij Rethinq, wil niet zeggen hoeveel zijn bedrijf in Domega.nl heeft geïnvesteerd. Verder staken nog twee informal investors geld in de online bouwmarkt.

Begin dit jaar had Domega.nl nieuwe financiering nodig, al vrij snel na de officiële lancering. Zowel Van der Schalk als Van Oirschot zeggen dat dit niet lukte omdat het investeringsklimaat momenteel "niet gunstig is". Maar het is met name het lange wachten op de officiële start, zo zegt Van der Schalk, dat funest bleek te worden voor Domega. Het bedrijf maakte volgens hem wel kosten in die 'aanloopperiode' maar kon geen omzet noteren.

Van der Schalk: "Het opleveren van de software werd steeds uitgesteld." De bedoeling was dat Domega.nl van het kopen bij een bouwmarkt een online 'koopervaring' zou maken, interactiviteit met de klant was daarbij cruciaal. Dit werd gedaan vanuit de ervaring dat mensen die online bouwmaterialen bestellen hele andere wensen hebben dan klanten die naar de winkel gaan.

Volgens Van Oirschot heeft het bedrijf dat verantwoordelijk was voor de site "slechts ten dele afgeleverd wat vooraf is afgesproken." Toch ging Domega.nl van start in een vorm, die het niet vooraf beloofd had. De hoop bestond, aldus Van Oirschot, dat Domega.nl toch die extra's kon bieden als er nieuwe investeringen waren gevonden. Maar de investeerders zagen de onderscheidende waarden niet, aldus Van Oirschot. "Daarin kon ik ze alleen maar gelijk geven."

Het bedrijf dat de software ontwikkelde – het Nederlandse VRC Netshopping – weigert commentaar te geven op de uitspraak dat het de site niet volledig op het afgesproken tijdstip heeft kunnen opleveren.

Koud twee weken voordat het faillissement werd uitgesproken – op 7 februari – maakte Funda.nl nog bekend dat het Domega.nl als contentleverancier wilde. Jeroen Wilhelm, woordvoerder van Funda.nl, zegt dat er nog geen contract was gesloten. "We hadden alleen een principe-overeenkomst. Een eventuele samenwerking eindigt dus hier."

Domega.nl hoopte via de samenwerking "ongeveer 60 duizend bezoekers per dag" te krijgen. Volgens Funda.nl "is dat een lage schatting voor het aantal mensen dat we dagelijks op bezoek krijgen". De bedoeling was dat in de vormgeving van Funda.nl content van Domega.nl aangeboden zou worden, voor meer informatie moesten bezoekers dan doorklikken naar de site van Domega.nl. Woordvoerder Wilhelm van Funda.nl zegt dat er nu naar een nieuwe partner wordt gezocht.

Van der Schalk denkt niet dat er een doorstart komt van Domega.nl, gisteren meldde Van Oirschot nog wel in die optie te geloven. "Ik denk dat Domega.nl in onderdelen verkocht zal worden," zegt Van der Schalk.

Zie ook: Online bouwmarkt Domega.nl failliet

Deel dit bericht

3 Reacties

JM

Hoe maak je in hemelsnaam met 3 mensen in een halfjaar 5 miljoen op? Ik had nog nooit van Domega gehoord, dus in efficiente marketing is het niet gestoken. Mischien een goed salaris? Een halve ton per maand of zo? Als je als gedreven ondernemer, met 5 miljoen in je zak binnen half-jaar uitgekakt bent heb je onvoorstelbaar veel pech. (of je hebt teveel space-cake op)Het concept is niet super, maar lijkt me afgezien van de enorme logistieke problemen zeker niet kansloos. Geduld en toewijding zijn echter de belangrijksteeigenschappen van een goede internet ondernemer. De markt is de baas en als de baas het niet snapt wordt er niet naar gekeken. TIJD, TIJD, TIJD. Er is een leuk gezegde over Keulen en Aken. Dit geld ook voor de virtuele turbo wereld. JM

Frank van Oirschot

Even een correctie. Bij domega werkte 10 mensen en de grootste inversteringen zaten in licenties, hostingcontracten en ontwikkeling. Verder waren alle logistieke uitdagingen middels een contract met Onetrail opgelost. Frank van Oirschot

Aart van der Schalk

Een beetje flauwe reactie van JM. Sinds januari 1999 waren we actief met de ontwikkeling van Domega. Met een klein hecht team dat ook nu nog gelooft in het concept en de mogelijkheden. Het is jammer dat we niet eerder live konden zijn en daarmede in een beter investeringsklimaat waren gekomen. Aart van der Schalk

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond