Deel dit artikel
-

Start-up: Milkorsugar levert maatwerk

Massaconsumptie met een persoonlijk tintje wordt een van de belangrijkste trends van de komende jaren, denkt Stefan Hoevenaar. En dus lanceerde hij de website Milkorsugar.

Hij is interactiestrateeg en merkdenker en opereert naar eigen zeggen graag op het snijvlak van identiteit, organisatie, communicatie en technologie. Was ooit strateeg bij FHV BBDO, strategie consultant bij Accenture in Nederland en technologie consultant bij Accenture in Zuid-Afrika.

Maar Stefan Hoevenaar werd vooral bekend toen hij in 2004 samen met Rob Rooken de simPC lanceerde, een simpel te bedienen computer voor digibeten en ouderen met computerangst. Met de dagelijkse gang van zaken van dit bedrijf bemoeit hij zich niet meer, maar met simPC loopt het nog steeds goed.

Sinds 2007 ontwikkelt Hoevenaar vanuit zijn kraamkamer Ilumy.com nieuwe concepten. Meest opvallende concept: Milkorsugar.

Sportschoenen, lego, slaapzakken, slagwerk en zelfs samurai-zwaarden; tegenwoordig kun je steeds meer producten naar eigen smaak vormgeven. Marketeers voorspellen deze trend een gouden toekomst. Nike ID liet vorig jaar voor bezoekers van zijn website de schoenen van spelers als Wayne Rooney en Cesc Fabregas ontwerpen, maar zelfgeconfigureerde artikelen bestellen is natuurlijk nog leuker. "Ik heb het altijd al interessant gevonden," zegt Hoevenaar. "Zij het dat je dergelijke producten moeilijk kunt vinden. Dus ben ik eens gaan inventariseren wat er op dit gebied zoal is. Dat bleek zoveel te zijn dat ik er uiteindelijk een stagiaire op heb gezet."

Tot dusverre waren gepersonaliseerde producten vooral het terrein van kapitaalintensieve bedrijven, zoals pc-fabrikanten en autofabrikanten.

Internet maakt het echter mogelijk om kleinere producten op maat aan te bieden, en daarbij gaat het niet alleen om schoenen, tasjes en bedrukte T-shirts, aldus Hoevenaar. "Een van onze partners stelt all the way een drumstel samen, waarbij je zelfs het houtwerk kunt uitkiezen."

Dit soort bedrijven kan pas rendabel opereren als de vraag groot genoeg is, weet Hoevenaar: "Joseph Pine heeft deze trend begin jaren negentig al voorspeld in zijn boek Mass Customization. Het is typisch een term met een ‘curve’, eerst hoor je er veel over, dan is het vergeten en dan is het plotseling weer overal aanwezig, en is het volstrekt vanzelfsprekend. De HEMA verspreidde een dezer dagen een folder met maak-zelf-op-maat producten."

Het businessmodel van Milkorsugar?

Commissies. De site is nu nog hoofdzakelijk een frontstore voor aanbieders van onder meer skateboards, tasjes, jurken, lingerie en gitaarversterkers. Bestellen moet nu nog op de sites van de aanbieders zelf, maar Hoevenaar sluit niet uit dat zijn site de bestellingen gaat faciliteren. De investeringen in de benodigde backoffice zijn nu echter nog te hoog.

Buiten Milkorsugar heeft Hoevenaar nog een paar potjes op het vuur staan.

Zoals de zoekvergelijker Hitsplitter voor marketeers, taalkundigen en etymologen. Of Zapaday, de website die wel 3000 jaar vooruit kan kijken (Surf the future). Hoge verwachtingen heeft Hoevenaar van Safeberg, ultiem beveiligde online-opslag met bijzondere encryptiesleutels, die momenteel aan een onderzoek van de Radboud Universiteit worden onderworpen. En dan is er nog een geheim project onder de naam Bikebleeper (it adds identity and helps you find) Het gros van deze projecten wordt gefinancierd uit het advieswerk voor grote klanten zoals de ING Groep, Accenture, Gemeente Amsterdam, Bouwfonds en het Nationaal Archief,  maar Hoevenaar hoopt dat ze binnen enkele jaren op eigen benen kunnen staan.

Bron foto: striatic (CC)

Deel dit bericht

1 Reacties

Stefano del Bruno

Geweldig verhaal mis alleen de foto van deze pionier!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond