Startpagina introduceert het nieuwe zoeken
Startpagina gaat zijn bezoekers beter begeleiden met het vinden van relevante informatie. Wie een zoekopdracht geeft, krijgt een handgeselecteerde selectie aan relevante zoekresultaten te zien. Niet alleen pagina’s van beheerders, maar ook websites buiten het Sterpaginadomein.
In plaats van te starten met de welbekende rijtjes, kan de bezoeker eerst een zoekopdracht ingeven, waarna Startpagina meteen de meest relevante resultaten op een rijtje presenteert – en de overbodige rijtjes weglaat. Startpagina gelooft dat bij generieke zoekopdrachten de menselijke hand een beter resultaat kan bieden dan een zoekmachine die met algoritmes werkt.
Sanoma is deze week een advertentiecampagne gestart gericht op een breed publiek met als boodschap: Wat jij zoekt hebben wij al voor je gevonden. De nieuwe zoekmethode is mede ontwikkeld door Joost Bon, manager directories van Sanoma, en langer geleden productmanager bij Windows Live in de Verenigde Staten.
Volgens Bon hebben de nieuwe mogelijkheden al gezorgd voor een lichte groei van het aantal beheerders. Wel is Sanoma, mede op aandringen van de beheerders zelf, wat strenger geworden op de kwaliteit. Startpagina legt beheerders voortaan ook een boete als zij niet tijdig hun omzet doorgeven. Die boete wordt aangegeven op hun kwartaalfactuur. Na het verstrijken van een tweede of derde boetetermijn kan de pagina zelfs volledig opgeheven.
460 de 1915 beheerders hadden hun omzet in de eerste termijn nog niet opgegeven, zo blijkt uit een mail die Startpagina per abuis zichtbaar (via BCC) naar alle overtreders stuurde. Inmiddels is dat aantal geslonken.
Beheerders van Startpagina mogen zelf bannertarieven afspreken, maar moeten een deel van de opbrengst afstaan aan Sanoma. Volgens Bon is de meldingsverplichting anderhalf jaar al opgenomen in de contracten.
Startpagina meet nog steeds een miljoen bezoekers per dag en heeft zesduizend pagina’s met linkverzamelingen over de meest uiteenlopende onderwerpen.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
10 Reacties
Sjoerd
‘het nieuwe zoeken’ Dan denk je direct aan een potentiele concurrent van Google. Gaat het om de onderliggende pagina’s met links die geselecteerd worden, tegen betaling, door de beheerders.
Is dit niet simpelweg een kwalitatieve upgrade van Startpagina zodat mensen daar eindelijk gaan vinden wat ze zoeken? Wat is dan de nieuwswaarde? 🙂
Jan Libbenga (Redactie Emerce)
Klopt niet. De Startpagina-redactie maakt de selectie. Staat er toch echt.
Pieter
het wordt inderdaad gebracht als ze het wiel opnieuw hebben uitgevonden:) ik verwacht er weinig van! Met het aantal bezoekers gaat het al jaren achteruit bij de startpagina.. ben benieuwd hoelang het nog het duren voordat Google geeft waarde meer geeft aan de dochter startpagina’s
Jaap
Dit is simpelweg een manier om meer advertentie inkomsten te genereren. De site is ‘vol’ dus worden de linkjes nu maar in een auto complete gestopt.
Bekijk het lijstje ‘daten’ maar eens, stuk voor stuk adverteerders. Het zelfde geld voor ‘energie’, ‘vakantie’, ‘kleding’, ‘schoen’, etc, etc. Het moet dus eigenlijk zijn “de redactie maakt een selectie van site’s die willen betalen voor een link in de autocomplete”.
Ik geloof niet dat consumenten behoefte hebben aan een lijstje van ‘geselecteerde’ adverteerders. Daar is Google dan toch even een stuk duidelijker mee, dan zie je tenminste wie de adverteerder is en wie niet.
btw; waarom gaat een varken de links selecteren? (zie commercial) zitten er allemaal varkens op de redactie bij Sanoma of wat?
Klaas
Het maken van lijstje door specialisten is juist heel waardevol alleen moet je die specialisten wel zo goed behandelen. Startpagina is goed bezit met hun nieuwe zoeken maar er is nog veel te doen. We zetten met zeef.com veel meer in op kwaliteit van informatie en kwaliteit van experts die het internet filteren. Ben benieuwd hoe goed het werkt.
Jos
Het nieuwe zoeken is toch echt al jaren Google. Naar mijn idee is dit een laatste poging het tij te keren. Al is je site nog zo relevant en uniek voor opname op een startpagina, er moet betaald worden. En daar sluit ik mij dus bij Jaap aan. Wie heeft behoefte aan ‘geselecteerde adverteerders’? (daar hebben we Symabloo toch al voor?)
Ik ben overigens zeer benieuwd naar de gemiddelde leeftijd van de startpagina bezoeker (en beheerder). Denk dat deze in de 60 ligt en kan me niet voorstellen dat jongeren startpagina gebruiken.
Jan
Beste Klaas,
zijn de specialisten via zeef.com dan wel geheel onafhankelijk?
Waarom zou een specialist niet zijn product naar voren duwen en ondertussen onafhankelijk voor doen?
Hoe is de onafhankelijkheid te garanderen.
Adil Namri
Wat mij betreft is het ‘nieuwe zoeken’ van Startpagina.nl een grote stap in de juiste richting, maar ik moet zeggen dat er een andere partij is die wat mij betreft dit concept naar een nog hogere level heeft getild.
Zelf ben ik n.l. beheerder van de expert page: http://www.televisions.zeef.com.
Op deze pagina kunnen bezoekers die van plan zijn om een televisie aan te schaffen zich oriënteren op alle aspecten die komen kijken bij het maken van de juiste keuze.
De opbouw van mijn pagina is primair een verzameling van waardevolle tv-expert blogs en video tutorials waarin haarfijn wordt uitgelegd waar je op moet letten bij het aanschaffen van een nieuwe televisie.
Deze informatieve expert links heb ik op basis van mijn passie en kennis op televisie gebied beoordeeld, geselecteerd en gerangschikt op volgorde van relevantie.
Daar naast heb ik een selectie gemaakt van de beste televisie deals die er online te vinden zijn.
Ik houd nieuwe tv modellen en scherpe deals continu in de gaten en houd zo mijn pagina dagelijks up to date.
Natuurlijk wordt er in gezonde mate gebruik gemaakt van gesponsorde links om zodoende het ‘expert model’ draaiende te houden.
Hier en daar lees ik negatieve reacties over deze type links, maar ik moet zeggen dat het grootste deel van deze reacties ongegrond zijn.
Het zit n.l. zo…, op zoek naar de beste prijs voor een willekeurig televisie model is mij keer op keer opgevallen dat meestal de laagste prijzen te vinden zijn via gesponsorde advertentie kanalen.
Als een bezoeker vervolgens via deze ‘gesponsorde’ links de laagste prijs weet te vinden, dan zul je natuurlijk wel begrijpen dat de oorsprong van de link de bezoeker geen bal uitmaakt.
Alhoewel mijn pagina nog in opbouw is hebben al meerdere kennissen uit mijn kring mijn pagina gebruikt om hun recente televisie aankopen te revalueren.
Wat blijkt…., ongeveer de helft had naar aanleiding van mijn pagina hoogstwaarschijnlijk een andere tv gekozen of voor de zelfde tv minder geld hoeven te betalen. Ze hebben in ieder geval bijna allemaal aangeven bij een volgende tv aanschaf mijn pagina als guidance te gebruiken.
Groeten.
Rick Boerebach
Beste Jan,
Gehele onafhankelijkheid van experts is natuurlijk nooit te garanderen, maar bij ZEEF kunnen verschillende experts op hetzelfde onderwerp ‘concurreren’. Op een ZEEF pagina staat bovenin een blauwe balk met daarin een foto van de expert, een omschrijving van de expert in relatie tot zijn expertise over dat onderwerp en links naar zijn social media en blog. Doordat de expert van een pagina prominent aanwezig is op de pagina kan de consument zelf beoordelen en valideren of hij de expert (en zijn expertise) vertrouwd/erkend of niet, en zo niet, een andere expert kiezen op dat onderwerp. Als een expert over bijvoorbeeld wasmachines een werknemer van Miele is, zal dat naar voren komen in de blauwe balk bovenaan zijn pagina. Het is dan aan de gebruiker om te bepalen wat hij/zij doet met deze informatie.
Martijn
Laatste stuiptrekking van startpagina.