Deel dit artikel
-

Startup haalt 35 miljoen op in 24 seconden

Softwarebedrijf Brave, van een Mozilla-oprichter, haalde met blockchaintechnologie Ethereum 35 miljoen dollar groeigeld op in 24 seconden. De financiers waren geen dure durfinvesteerders, maar gewone geïnteresseerde mensen.

Hij schreef al twee keer geschiedenis, Brendan Eich: toen hij Javascript uitvond en later een van de oprichters van Mozilla was. Eind vorige week kreeg hij nog een notitie in de geschiedenisboeken van het internet. Zijn nieuwe bedrijf, browsermaker Brave, haalde in recordtijd groeigeld op met een spiksplinternieuwe technologie daarvoor.

Om Brave door te ontwikkelen, richtte Eich zich voor geld niet tot traditionele venturecapitalisten maar tot het grote, technisch geïnteresseerde publiek. Op basis van Ethereum, een blockchaingebaseerd ontwikkelplatform, creëerde hij (dat mag, red.) een eigen munteenheid: de BAT (Basic Attention Token). Op 31 mei stelde hij een miljard tokens (‘muntjes’) ter beschikking in een ICO (initial coin offering). Eigenaren van Ether, de naam van de cryptocurrency bij Ethereum, konden daarop intekenen. Niet bieden per opbod, maar kopen tegen een vaste prijs. Op is op. Brave haalde 35 miljoen dollar op in welgeteld 24 seconden.

Hieronder een uitleg van deze specifieke ICO tot in detail:

En een analyse van het gekkenhuis achteraf:

Het bijzondere aan Brave is niet alleen hoe het aan zijn groeigeld komt, maar ook hoe de software is ontwikkeld en wat de plannen zijn. Ook daarin spelen de BAT’s een belangrijke rol.

De browser Brave heeft standaard een ingebouwde adblocker en is ontwikkeld op basis van code van Mozila, WebKit, Chromium en Microsoft. Brave is niet tegen internetreclame. Integendeel. Wel is het zo, dat het bepaalt welke reclame wordt getoond. De huidige dominante reclame-industrie, die doldriest met cookies strooit, heeft daar niets over te zeggen.

Brave koopt advertenties niet-programmatic in op basis van interesses van zijn gebruikers en toont die in webpagina’s. De opbrengsten van de advertenties worden verdeeld. Zo gaat 55 procent naar de uitgever van de site, 15 procent naar de browsermaker en 10 tot 15 procent naar de eindgebruiker.

Bij de ICO, dus de uitgifte van de BAT-cryptocurrency, werd een miljard BAT in omloop gebracht maar werden er ook vijfhonderd miljoen opzij gelegd. Die worden gebruikt om gebruikers te stimuleren de browser te gebruiken. Zij sparen als het ware gebruikerspunten die zijn in te wisselen voor features in de browser. Uitgevers krijgen BAT’s als beloning voor het beschikbaar stellen voor reclameruimte.

ICO’s (lijst) staan niet onder toezicht van financiële instellingen.

Hieronder een recent interview met Brendan Eich over zijn nieuwe werkterrein: aandacht, technologie en geld verdienen.

Foto: Sam Galison (cc)

Dit bericht is 669 keer gedeeld

3 Reacties

Herman

Lijkt me een goede ontwikkeling. Hoe meer tegenwicht voor Google en MS, hoe beter voor de consument en mogelijk ook voor de adverteerder. Ik ben benieuwd!

John Walthuis - WIN Msc

Dazzling this out of the box modus oparandi. Respect! And of course lots of success and fun.
Regards,
John

Kees

Geen tracking op Google Analytics merk ik…. Handig? Hoe kan ik nu de website beter maken voor de bezoeker zonder op data te sturen?\

Mensen met hun overdreven privacy gezeur weten niet wat er voor voordelen aan data zitten. Internet wordt beter door data. Niet door platte pagina’s waar je geen idee hebt wat bezoekers willen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond