Deel dit artikel
-

Startupbootcamp zoekt ‘NFC-starters’

Startupbootcamp wil volgend jaar tien starters die zich specialiseren in draadloze oplossingen, met name toepassingen met Near field communication (NFC). Daarnaast zijn er plannen om uit te breiden naar Eindhoven.

Groeiversneller Startupbootcamp slaat de vleugels uit. Volgend jaar zullen twintig startups worden begeleid in plaats van tien zoals dit jaar. In het najaar van 2013 wil het startersplatform zich zelfs speciaal toeleggen op startups met draadloze toepassingen, zoals contactloze betalingen met NFC-chips. Verder is er kans dat Startupbootcamp een tweede programma begint in Eindhoven, waar de nadruk meer op hardware en design kan komen te liggen.

Medeoprichter Ruud Hendriks verwees gisteren al voorzichtig naar deze plannen in zijn keynote op Sprout Challenger Day in de Beurs van Berlage in Amsterdam. Dit jaar alleen al kreeg Startupbootcamp een kleine vierhonderd aanmeldingen. Hendriks: “Het gaat ons niet om de plannen, maar om de ondernemers die de plannen bedenken. Het is leuk dat je de eerste bent met een idee, maar meestal heeft iemand anders het ergens ook al bedacht.”

De Challenger Day van het maandblad Sprout stond gisteren vooral in het teken van ondernemers die met vallen en opstaan het vak hebben geleerd. Zoals Jacco Bouw van e-mailmarketingbedrijf Web Power, die vertelde hoe hij op de bonnefooi naar China vertrok, maanden in zijn kantoor sliep en pas na heel veel bloed zweet en tranen – in een land waar hij heg noch steg wist – uiteindelijk mooie deals wist binnen te slepen. “We hebben zelfs een concept antispamwetgeving opgesteld en in Beijing aan de autoriteiten gepresenteerd. Spammers waren onze belangrijkste concurrenten.”

Tegenover de successen – Bouw wordt inmiddels de e-mailkoning van China genoemd – staat een pijnlijke mislukking in Polen, die hem minstens een half miljoen euro heeft gekost. “Ik heb het daar volkomen verkeerd aangepakt”, zo gaf hij toe. “Dan moet je gewoon je verlies nemen.”

Manon van Essen is nog maar halverwege de twintig, maar heeft met haar bedrijf PrintPersonal nu al Peugeot, TNT, Office Depot en Greetz als klant. Haar vader, directeur van de Nederlandse vestiging van Frama Group – kocht voor haar uit een faillissement een bedrijf dat met software handgeschreven mailings verstuurt. Zij ziet een toekomst waarbij je in je handgeschreven Twitter-berichten kunt versturen. “Ik heb eigenlijk alles zelf moeten uitvinden.”

Ook oprichter Peter Driessen van Spil Games vertelde gisteren nog eens graag zijn succesverhalen en had de lachers op zijn hand met de opmerking dat zijn onderneming vooral verdient aan de verkoop van virtuele mest in online spellen. Maar hij was ook zo eerlijk om toe te geven dat zijn bedrijf te groot is gegroeid. “We hadden afdelingen die geleid moesten worden door veertigers, en die begrepen de doelgroep al niet meer. We werken nu met kleine cellen en het aantal vestigingenis teruggebracht naar twee. Ik sluit niet uit dat ik nog eens kinderen in het management opneem.”

Driessen reisde ooit de hele wereld rond, zat vrijwel continu in Shanghai, maar kreeg fysieke klachten en een scheiding en co-ouderschap bindt hem nu weer aan Nederland. “Toch zou ik het weer net zo doen. Ik heb veel geleerd over zakendoen en mijzelf.”

Leonard Freeke van het biologische frisdrankenmerk Oggu kan daar over meepraten. Een meningsverschil met de aandeelhouders over de keuze van de afzetmarkt – Nederland of de VS – werd zijn bedrijf fataal en leidde tot een faillissement. Freeke kocht zijn eigen bedrijf uit de boedel terug en is met frisse moed weer van voren af aan begonnen. “Verlies nooit de controle over je onderneming”, waarschuwde hij.

Deel dit bericht

8 Reacties

Heino Lenting

Uitstekend iniatief van Startupbootcamp! Persoonlijk verwacht ik ook veel van Near Field Communication (NFC) op het gebied van (kleine) financiële transacties en het uitwisselen van (privacy gevoelige) gegevens.

Wel ben ik bang dat de NFC chip in telefoons pas over een aantal jaren gemeengoed gaat worden. Immers, op het ogenblik zijn er slechts enkele telefoons uitgerust met een dergelijke chip. Apple had het verschil kunnen maken om in de iPhone 5 een NFC chip te stoppen en daardoor andere fabrikanten te stimuleren dit ook te doen. Helaas is dit niet gebeurt.

Uiteindelijk komen we weer in de bekende spagaat: de techniek is er, er zijn fantastische ideeën alleen is de doelgroep nog erg klein. Ik hoop dat door dergelijke iniatieven (Startupbootcamp) het beschikbaar komen van de NFC chips zal worden versneld!

Maurits

NFC is passe. Een hardware oplossing is volledig overbodig om veilig contactloze mobiele betalingen te realiseren. NFC is ingehaald en wordt met veel enthousiasme gepushed door partijen, die daar belang bij hebben. Het is niet voor niets dat: Paypal er afgestapt is en Apple het niet wilde opnemen in de iPhone 5 / iOS 6. Apple bouwt aan zijn eigen ecosysteem voor betalingen. Er bestaat een soort NFC maffia, die graag wil dat iedereen het gaat gebruiken, omdat er veel in geïnvesteerd is.
Startupbootcamp zou moeten kijken naar contactloos betalen, maar niet meteen een methode moeten kiezen. Ik zou zeggen: “Jump to the Next Curve”. Apps, Bank API’s en niet contactloze betalingen, maar seamless betalen. Een voorbeeld hiervan is “Pay with your name” van Square.com

Cris

Ik ben het met Maurits eens, met de nuance dat NFC niet alleen voor betalingen gebruikt hoeven te worden maar net zo goed voor marketingdoeleinden geschikt is. Betalen is naar mijn idee een te beperkte benadering in het landschap van NFC. Echter gaat dit artikel meer over falen en succes van startups en is de info over NFC te dun om daar echt op in te gaan 😉

Maurits

So, bye-bye NFC (at least for now)
Google Wallet komt met een……….. plastic kaart.

http://pymnts.com/commentary/groundhog-day-at-google-wallet/

Heino Lenting

Zeker waar Chris; NFC zou ook gebruikt kunnen worden voor marketingdoeleinden maar daar lijkt het me te kostbaar voor immers alternatieven zoals RFID zijn (op het ogenblik) meer generiek en daarom goedkoper (qua chip en uitlees-hardware).

Ik denk overigens wel, integenstelling tot Maurits, dat NFC belangrijk(er) gaat worden. Wel denk ik dat je een goed punt hebt over dat Startupbootcamp zich niet zou moeten richten op de methode maar meer op ‘contactloos betalen’ (hoe dan ook, NFC, RFID, APPS etc). M.a.w. geen tunnelvisie m.b.t. tot de te gebruiken techniek.

Bas

Google heeft teveel privacy issues en zal daardoor in Europa vooralsog niet van de grond komen. Visa en MC hebben voor NFC gekozen. NS/ OV Chipkaart ook. PayPal zal door de nieuwe initiatieven van Visa en MC marginaliseren. Allemaal leuk die andere initiatieven, maar er zijn geen budgetten . Apple maakt de laatste tijd om de haverklap verkeerde keuzes, dus daar zou ik niet op blindvaren.

Musa Gocmenoglu

Goed initiatief van Startupbootkamp Ik ben van mening dat je NFC niet alleen voor kleine betalingen maar ook voor marketing doeleinden gebruikt kan worden. Wij zijn bezig met een aantal pilot’s met NFC betalingen i.c.m. Multi Touch soft- hardware. Nu biedt alleen de Rabobank NFC betalingen. Volgend jaar gaat ABN AMRO en ING dit ook aanbieden. Maw ik zie wel toekomst voor NFC betalingen in Nederland. Wellicht als vervanging voor het Chippen.

cesar Sierhuis

Uitstekend initiatief van Ruud Hendriks. Wireless interactions is nu reeds in ons dagelijks leven geintegreerd, of het nu met of zonder (NFC) chip gebeurt. Kijk naar de chip in de OVkaart, paspoort, medewerkerspas etc.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond