Deel dit artikel
-

Startups zetten hoog in

De Nederlandse startups die zich mochten presenteren op The Next Web zijn één ding niet: bescheiden. Stuk voor stuk denken ze met hun product of dienst een gat in de markt te vullen. Emerce vroeg drie van hen hoe groot zij hun kans inschatten op financieel succes.

Klomptek is al een paar jaar aan het werk in stealtmode. "We hebben technieken ontwikkeld die nog niet bestonden", vertelt ceo Robert Harmsen trots. Zijn bedrijf heeft een device management-systeem ontwikkeld voor mobiele apparaten. "Bedrijven kunnen met ons Remote Call Management-systeem via de webbrowser mobiele telefoons monitoren, controleren, beveiligen en het gebruik limiteren. Een systeembeheerder kan bijvoorbeeld vastleggen dat een groep werknemers een beperkt aantal minuten per dag privé mag bellen of dat een enkele werknemer in het buitenland niet kan internetten, maar wel zijn mail kan lezen." En er zijn API’s voor integratie met ERM- en CRM-systemen. Harmsen legt uit dat een bedrijf een analyse kan maken om te zien waar de kosten zitten: "De gesprekken worden real time op de server geanalyseerd." Er is interesse vanuit grote bedrijven. "Dat zijn banken, oliemaatschappijen en bedrijven uit Australië en Frankrijk. Wij ontwikkelen de service en de diensten. Een distributeur kan die vervolgens onder licentie aanbieden aan resellers."

Regiomarketing

YellowBird heeft een nieuwe techniek ontwikkeld op het gebied van 3D. De kijker kan in een videofilm op internet om zich heen kijken. "Het is bedoeld voor organisaties die een experience willen bieden, bijvoorbeeld bij promotionele activiteiten", aldus Marc Groothelm, ceo van YellowBird. Als voorbeeld noemt hij regiomarketing of dance events. "Op Google Street View heb je foto’s waarmee de gebruiker rond kan kijken. Ons beeld is niet statisch, maar beweegt. Wij gaan dus een stap verder. YellowBird produceert en verkoopt de interactieve films. De afspeelsoftware kan eventueel met een licentie gekocht worden." Inmiddels heeft de startup contact met ID&T. Volgens Groothelm is er zeker vraag naar zijn dienst: "We zijn bezig met een aantal regiopartijen en de markt is er klaar voor. De benodigde snelheden zijn er, het werkt op elke breedbandverbinding, zonder downloads of plug-ins."

Choice based advertising

Met de mobiele applicatie van E kunnen gebruikers online visitekaartjes uitwisselen. De persoonsgegevens worden verzameld uit sociale netwerken. Renato Valdés Olmos, ceo van E, licht toe: "We zijn langer bezig dan Poken. Poken richt zich meer op de kindermarkt en maakt een spelletje van contact maken. Wij zien E als een serieuze tool. Op de lange termijn willen we contact leggen tussen mensen en hun omgeving. Bijvoorbeeld met een informatiezuil op een conferentie." En daar schuilt ook meteen het verdienmodel. "Choice based advertising", aldus Valdés Olmos. "De gebruiker heeft de keuze om zich te abonneren op de informatie." E denkt daarnaast geld te gaan verdienen aan premium features en kent bovendien nog een derde verdienmodel: " Dat is een b2b-oplossing. Wij ontwikkelen een branded E-applicatie die verbonden is aan een crm-systeem."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond