Deel dit artikel
-

Stembuzz: opiniepeiling 2.0

Zelf een opiniepeiling doen? Op Stembuzz.nl kan iedereen eenvoudig de ‘stem des volks’ in kaart brengen. Er is één probleem: merknaam en logo komen overeen met het al langer bestaande Buzzer.

"Wat vind jij van Stembuzz?". Het is één van de vragen waar bezoekers van Stembuzz een antwoord op kunnen geven. Van de vier antwoordmogelijkheden is: ‘Erg goed concept: verrassend simpel' met 57 procent van de stemmen het meest populair. Veertien procent kiest voor ‘Werkt niet; wordt helemaal niets.' Een representatieve peiling? Nee, want slechts acht mensen hebben hun mening uitgebracht.

Dat nog niet veel mensen hun mening uitbrengen op de stellingen en vragen, is niet zo wonderlijk, zegt bedenker Joost Broeren. "We zijn pas deze week (rond 6 september, red.) officieel gestart. We brengen de site nu pas onder de aandacht. De afgelopen maanden hebben we hem met een kleine groep mensen in stilte getest."

Iedereen kan zonder zich in te schrijven een mening uitbrengen op de stellingen die op de site staan. Wie zich heeft ingeschreven – wat eenvoudig gaat – kan zelf een stelling of vraag plaatsen (Stembuzz noemt zo'n stelling een buzz). Het is het mogelijk om een stelling, via het kopieren van code, op een eigen site te plakken. Daarvoor moet de gebruiker de optie ‘buzz badge' (widget) gebruiken.

Het plaatsen van een stelling via de ‘buzz badge' op een eigen weblog of een Hyves-profiel lijkt een goede manier om Stembuzz onder de aandacht van een grote groep mensen te brengen. Dit is een vorm van widget marketing (zie september nummer Emerce), waarbij via het virale effect van sociale netwerken nieuwe diensten snel populair kunnen worden.

Bij een test blijkt dat het nog niet mogelijk is om de Stembuzz-widget (of badget, zoals Stembuzz het noemt) op een Hyves-profiel te plakken. "Dat klopt," zegt Broeren. "We zijn daarover in gesprek met Yme Bosma van Hyves. Ik ga ervan uit dat gebruikers onze widget binnenkort op Hyves kunnen zetten." Broeren voert ook gesprekken met Ilse Media, eigenaar van onder meer Web-log, over het toestaan van widgets op weblogs.

Fases
De eerste periode wil Stembuzz bekendheid krijgen onder een grote groep Nederlanders. Al snel wil de site ook met een Engelstalige variant komen. De site wil geld verdienen met advertenties en gesponsorde stellingen. "Die stellingen krijgen dan wel een andere kleur, om een duidelijk onderscheid aan te brengen." Broeren ziet veel mogelijkheden voor bedrijven. "Het is een goede manier om meningen te peilen over bijvoorbeeld nieuwe producten en diensten."

In een latere fase wil Broeren met panels gaan werken, waarvan de leden meer persoonlijke gegevens doorgeven. Op dit moment is van de mensen die hun mening geven niets bekend. Daardoor is het niet mogelijk om uitspraken te doen over de representativiteit van de polls. Van deelnemers aan de panels moeten straks gegevens als geslacht, leeftijd en beroep bekend zijn.

Buzzer niet blij
In Nederland is al enige tijd het bedrijf Buzzer actief. Die partij houdt zich bezig met mond-tot-mond marketing. De gebruikte terminologie en het logo van beide partijen vertonen nogal wat overeenkomsten. "Nee, we werken niet samen," licht Broeren toe. Broeren heeft geen contact gehad met Buzzer. "Ik denk niet dat ze moelijk doen over de overeenkomsten in naam." In een reactie zegt Robbert Cornelissen van Buzzer: "Het is de eerste keer dat ik deze site zie. Het overvalt me. Er is een gelijkenis tussen beide logo's. En het werkterrein is vergelijkbaar, omdat het over de mening van consumenten gaat. Ik ga kijken hoe we hier mee om gaan."

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond