Deel dit artikel
-

StepStone ziet verlies toenemen

De Noorse recruitmentsite StepStone, tevens actief in Nederland, heeft in het vierde kwartaal het verlies zien oplopen tot 66,5 miljoen euro. De omzet daalde met bijna de helft. Het bedrijf gaat wederom personeel ontslaan, meldt de BBC, maar StepStone ontkent dit.

StepStone behaalde in het vierde kwartaal een omzet van 10,4 miljoen euro, tegenover 19,7 miljoen euro in dezelfde periode het jaar ervoor. Het nettoverlies liep over dezelfde periode op van 38,8 miljoen naar 66,5 miljoen euro.

Als gevolg van deze resultaten gaat StepStone wederom personeel ontslaan, aldus de BBC , zonder daarbij een aantal te noemen. StepStone laat echter weten dat er geen nieuwe ontslagronde volgt. Eind vorig jaar werd het personeelsbestand al teruggebracht, 464 van de 876 medewerkers verloren toen hun baan. Activiteiten in Engeland, Ierland, Spanje, Oostenrijk en Zwitserland zijn al stopgezet.

Op het hoogtepunt had StepStone veertienhonderd mensen in dienst en was het actief in achtien landen. De teruggang wordt ook weerspiegeld in de beurskoers. Tijdens de introductie op de beurs in Oslo in maart 2000 was de waarde van het aandeel nog 62 kronen, nu is dat 0,30 kronen.

Toch had StepStone ook positief nieuws te melden. Het zag de operationele kosten met zestig procent teruglopen. Als gevolg daarvan verwacht het in september cashflow-positief te worden.

Deel dit bericht

9 Reacties

Suzanne

Het verbaast mij niet dat StepStone nog niet in staat is om de zaken op een rij te krijgen. Het is voor "laat" komers altijd lastig om tegen de gevestigde orde in te gaan. Zeker in een tijd dat de markt online recruitment voorzichtig behandelt.

A.Treur Jr.

Ondanks alle voorspellingen blijft e-recrutement een business model dat moeilijk winst zal genereren. Monomedia in deze vorm bieden onvoldoende omzet mogelijkheden en de value for money is niet zichtbaar voor opdrachtgevers. Vacaturesites die cross media hanteren en voor een nog bredere marktbenadering kiezen zullen in staat zijn de advertentieEuros uit de printmarkt te halen, en bovendien het vertrouwen te winnen van W&S bureaus.

Eric Bremer

Geachte heer of mevrouw Treur, uw stelling is apert onjuist, zoals ik uit eigen ervaring (oprichter JobNews) kan melden. E-recruitment kan buitengewoon profijtelijk zijn, voor de zoeker, de aanbieder, het W&S-bureau, maar ook voor de exploitant. Het vereist dan echter wel een 'slimme' organisatie. Maar onderscheidt dat niet de meeste succesvolle (ook internet-)bedrijven van de dotcom-failures?

A.Treur Jr

"Meneer Treur' vraagt zich af welke vacature sites (dik 60 alleen al in Nederland) behalve Monsterboard nog enige "winst" maken. Ik bewonder de instelling van Eric Bremer en het geloof in het succes vacaturesites van velen. Echter er is een groot onderscheid tussen functioneel of financieel succes. Helaas gaan deze begrippen vrijwel nooit gelijk op wanneer het gaat om vacature sites. Op dit moment heeft slechts de werkzoekende veel profijt van de vacaturesites. 8 van de 10 nieuwe functies in MBO + komen tot stand middels orientatie of put-through met internet als tool…Zolang 85% van alle budgetten naar print gaat en het "leeuwendeel" van fullfilment budgetten besteed wordt bij w & s bureaus zie ik de winst uitsluitend in cross of multimedia modellen. Een aardig voorbeeld vond ik op {yourfuture.tv; http://www.yourfuture.tv }.

Eric Bremer

Wederom correctie, Mijnheer Treur. U hoeft niet mijn 'geloof' te bewonderen in het succes van vacaturesites. Niet 'geloof', maar 'wetenschap'. Ik weet dat (groot) financieel succes mogelijk is. JobNews, gebouwd door de crew van YellowMind, was financieel zeer succesvol.

A.Treur Jr.

Tja… ik twijfel niet aan uw woorden en denk ook dat de verkoop aan Wolters Kluwer u en de genoemde crew geen windeieren heeft gelegd. Het feit u laatste zin beeindigd met 'was succesvol' zegt mij echter al voldoende. Natuurlijk zijn er, u noemt dat slimme (N.Brink en consorten?), dotcommers die gebruik wisten te maken de markt bewegingen en de hype rond vacaturesites en andere doelgroepportals. Mijn stelling beperkt zich tot de passage dat er maar weinig, correctie heel weinig, vacaturesites kunnen overleven op eigen inkomsten een goed perspectief. Integratie met print of andere media is meer en meer aan de orde. Deze crossmedia modellen zijn op schaal kansvol. Waardoor bijvoorbeeld ook een http://www.jobtrack.nl een redelijke martkpositie heeft ingenomen.

Eric Bremer

Crossmedia biedt zeker voordelen -echter evenzeer nadelen- maar is absoluut geen vereiste voor winstgevende exploitatie van vacaturesites.Haal a.u.b. niets uit mijn woorden dat ik niet bedoelde. 'Was' succesvol, zei ik enkel omdat Wolters Kluwer na mijn vertrek -vanzelfsprekend- geen winstcijfers aan mij rapporteerde en ik dus geen uitspraken kan doen over de periode nadien, temeer waar sedertdien nogal wat veranderde in JobNews. Nochtans; tot mijn vertrek, 1 april 2000, was er een constant stijgend resultaat, zonder enige afvlakking. Wat daarover destijds publiek is gemaakt, volsta ik graag hier te herhalen: de winst was ieder jaar groter dan de omzet van het voorafgaande jaar.

A.Treur Jr.

Nog 1 keer voor de heer Bremer. Attentie laatste alinea. Situatie twee jaar terug is blijkbaar een andere als die van heden. Lees {dit stukje; http://www.emerce.nl/archives/nieuws/Marktcijfers/13422.html } maar van Emerce 7 januari 2002.

Wim

Wat mij dan weer opvalt is de hoeveelheid personeel die er op het hoogtepunt bij StepStone werkte. 1400? In 18 landen? Reken even mee: 10 content medewerkers per land? = 1805 account managers per land? = 905 web designers/developers per land? = 90Dan kom ik op 360 medewerkers uit. Oh, ik vergat de 1040 managers nog even…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond