STER loopt achter met online exploitatie

De media-exploitant van de NPO, de STER, profiteert minder van de digitale mediagroei dan andere media. Dat heeft vooral technische oorzaken.

De STER publiceerde onlangs zijn jaarverslag. Daaruit bleek dat het voor 217 miljoen euro bijdraagt aan de mediabegroting. Het merendeel daarvan, 150 miljoen euro, komt voort uit tv-reclame. De rest uit radio en online. Uit concurrentieoverwegingen wordt geen uitsplitsing van STER-inkomsten gegeven naar verschillende mediumtypen.

Ondanks de toenemende fragmentatie in media-consumptie, er worden meer kanalen genuttigd, realiseerde de STER in 2014 een beter rendement. Er wordt meer omzet gehaald uit minder kijkers.

De woordvoerster: “De verschuiving naar online is nog niet zo groot als je misschien zou verwachten wanneer je kijkt naar de gehele advertentiemarkt. Dit heeft een aantal technische oorzaken. We kunnen bijvoorbeeld nog niet voor alle online video’s van de publieke omroep een commercial plaatsen. Dat zou wel moeten kunnen.“

De wens tot vernieuwing is er wel. De exploitant wil in 2015 “sneller kunnen inspelen op digitale wensen van adverteerders en willen we hoe complex dan ook nieuwe businessmodellen blijven ontwikkelen.”

Europees bekeken liggen de verhoudingen nu zo, dat online reclame qua mediabestedingen binnen een jaar de tv-bestedingen zullen overtreffen.

Foto: Sally (cc)

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug