Deel dit artikel
-

Sterk groeiende belangstelling voor audioboeken

Blinden en slechtzienden zijn niet meer de enige doelgroep op wie uitgevers van audioboeken zich richten. Ouders houden de kroost op de achterbank zoet tijdens vakantiereizen met luisterboeken van Harry Potter en forensen 'lezen' literaire bestsellers zonder het stuur te hoeven loslaten. Uitgevers en boekwinkels zien de verkopen jaarlijks met tientallen procenten stijgen.

"Het omslagpunt voor de populariteit was eigenlijk het moment dat het eerste luisterboek van Harry Potter verscheen", zegt Dik Broekman van Uitgeverij Rubinstein. Het bedrijf is de oudste en grootste uitgever van audioboeken in Nederland. "We hebben 200 titels in ons assortiment en ik denk dat er dit jaar zo'n 60 nieuwe titels verschijnen op cd", in lijvige dozen met cd's.

De luisterboekenmarkt is in opkomst, maar is in omvang niet te vergelijken met de 'papieren' boekenmarkt. Jaarlijks verschijnen er 20.000 nieuwe fysieke titels, terwijl er nog geen 500 Nederlandse audioboekentitels circuleren.

Uitgever Broekman: "Verkoopcijfers van De Da Vinci Code illustreren de verkoopverhouding tussen fysieke boeken en luisterboeken. Van Dan Browns boek ging ongeveer een half miljoen fysieke exemplaren over de toonbank in Nederland. Het audioboek werd zo'n 20.000 keer verkocht."

Volgende week verschijnt de luisterboekversie van Harry Potter, deel 6. Daarvan zullen er vermoedelijk ook zo'n 20.000 verkocht worden, denkt uitgeverij Rubinstein. De zomervakantie en het najaar zijn periodes waarin de meeste luisterboeken verkocht worden. ook dit jaar wordt in november weer de Week van het Luisterboek georganiseerd door de Nederlandse boekhandel. Stellages met audioboeken figureren prominent in de winkels om de verkoop van de 'voorleesplaatjes' te bevorderen in de decembermaand.

Broekman: "Uitgevers vinden het steeds interessanter om behalve een fysieke versie ook een digitale luisterversie van een boek te maken. Je wilt immers een complete titel uitgeven."

Ook webwinkel Luisterboeken.nl merkt een groeiende belangstelling voor audioboeken. De site heeft een assortiment met 420 Nederlandstalige luisterboeken, waaronder 22 boeken die het bedrijf zelf uitgeeft. Een zegsman: "In een normale, rustige week verkopen we zo´n 100 luisterboeken. In drukke periodes, rondom vakanties en feestdagen ligt dat al snel 50 procent hoger. En ook in het aanbod zien we een explosie. De meest verkochte boeken zijn die in de categorieën Literair, Spanning en Kinderen tussen 8 en 12 Jaar." Luisterboeken.nl weet niet hoeveel kopers zich ontpoppen tot terugkerende klanten.

Home Academy specialiseert zich in een subcategorie van de digitale boekenbranche. Het bedrijf verkoopt overwegend hoorcolleges, lezingen en toneelstukken. Sinds februari 206 kunnen consumenten naast cd´s ook MP3´s kopen en downloaden, met daarop hoorcolleges van specialisten als Herman von der Dunk, Maarten van Rossem, Govert Schilling en Ben Tiggelaar. De webwinkel claimt de eerste te zijn die MP3´s met dit soort teksten verkoopt.

Het is verre van ongebruikelijk voor kopers van audioboeken om het nieuwe leesvoer direct te rippen naar MP3 en te kopiëren naar een MP3-speler, voor onderweg.

De trend waarbij de media digitaliseren, gaat ook niet aan Uitgeverij Rubinstein voorbij. Broekman bekijkt of en hoe hij behalve cd's ook downloads kan gaan verkopen. De uitgever denkt nog voor het einde van het jaar de eerste proeven te zullen houden. "De prijs voor downloads zal iets lager zijn dan die voor cd's met luisterboeken." Concrete details maakt hij nog niet bekend. Wel lijkt vast te staan dat uitgevers van luisterboeken net als muziekuitgevers digitaal rechtenbeheer zullen gebruiken om illegale verspreiding via BitTorrent te voorkomen.

Voorts speelt Rubinstein met het idee digitale radio te gaan maken in de eigen opnamestudio of het eigen theater. De werktitel is ´Radio Rubinstein´.

Of Nederlandse uitgevers ook in iTunes opgenomen willen worden, net zoals hun Amerikaanse collega's, lijkt nog de vraag. Een goed ingelichte bron stelt dat uitgevers via Apples muziekwinkel amper winstmarges op de boeken kunnen maken. Het meeste geld gaat naar Apple.

Auteur foto: Crystl, overgenomen middels Creative Commons-licentie

Deel dit bericht

5 Reacties

Frits

Had toch wel een beetje old school gevoel bij uitgeverij Rubinstein. Dus toch maar even gecheckt of men in ieder geval de domeinnaam voor hun werktitel "Radio Rubinstein" al geclaimd hebben. Wat denk je? nee hoor. Kom op mensen, als je zo "modern" in de emerce wil, regel je zaakjes dan ook goed.

Richard

Interessant bericht. Ik vondt nog een website met gratis downloads van luisterboeken.www.voorlezer.netgroeten Richard

Huub van de Pol

Het artikel mist de belangrijkste ontwikkeling op luisterboekengebied in Nederland: binnenkort komt de luisterboekenwinkel Luisterrijk online waar luisterboeken gedownload kunnen worden. Zie oa het interview met de oprichters in het vakblad InCT van juni 2006 of mail naar huub@luisterrijk.nlDiverse Nedrlandse uitgevers hebben inmiddels al aangegeven hun luisterboeken ook via Luisterrijk aan te gaan bieden.

webman

Gesproken sexverhalen zijn al jaren te koop en te downloaden.

Junyo

Ik lees zelf al bijna 10 jaar audioboeken. De laatste vijf jaar lees ik zelfs bijna uitsluitend nog audioboeken. De keuze is dan ook enorm. Zowieso worden alle bestsellers al jaren in audiovorm uitgebracht, maar men is ook erg ver gevorderd met het omzetten van de back-catalog naar dit formaat. Het is dan ook redelijk ideaal om in de auto of zelfs 'savonds in bed, zonder licht aan en met je ogen dicht, een boek te kunnen lezen. Gelukkig vindt m'n partner het ook leuk en zo lees je dan ook nog eens 'samen'. 🙂

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond