Sterke groei in installaties mobiele betaal- en bankapps
Nederlanders gebruiken hun smartphone steeds vaker voor het regelen van bankzaken, het verrichten van betalingen en voor online aankopen. Dat valt op te maken uit het Dutch Apps Market rapport van Telecompaper over het derde kwartaal van 2019.
In de afgelopen twee jaar is het aantal installaties van apps in de categorieën ‘mobiel bankieren’ en ‘mobiel betalen’ het hardste gegroeid van alle app-categorieën. Nederlanders hebben daarnaast ook steeds vaker apps van webwinkels op hun smartphone geïnstalleerd staan.
Het aantal installaties van apps voor mobiel betalen, zoals Apple Pay, of de apps van banken om contactloos te kunnen betalen, is afgelopen twee jaar sterk gestegen. In het derde kwartaal van 2019 stond op 44 procent van de Nederlandse smartphones een app voor mobiel betalen geïnstalleerd, tegenover 26 procent twee jaar eerder.
Ook het aantal installaties van apps voor mobiel bankieren is in dezelfde periode nog behoorlijk gestegen van 63 procent in het derde kwartaal van 2017 tot 74 procent afgelopen derde kwartaal.
De zogenoemde installed base van apps voor mobiel bankieren ligt in alle leeftijdscategorieën hoog, op minimaal 63 procent (65-plussers) en loopt steeds verder bij iedere lagere leeftijdscategorie. Jong volwassenen (20-29 jaar) zijn daarnaast momenteel de ‘ambassadeurs’ voor apps waarmee mobiel betaald kan worden. De installed base van apps voor mobiel betalen ligt in deze leeftijdscategorie het hoogst.
Verder blijkt dat het gebruik van de Tikkie-app afgelopen jaar explosief is gegroeid. In één jaar tijd is de installed base verdubbeld van 11 naar 22 procent, oftewel 2,8 miljoen installaties. Daarmee staat de Tikkie-app vaker geïnstalleerd op Nederlandse smartphones dan de mobiel bankieren app van ABN Amro.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond