Deel dit artikel
-

Sterke groei online handel in VS

De online omzet in de Verenigde Staten is vorig jaar met 21 procent gestegen, aanzienlijk meer dan het gemiddelde van de gehele retailsector. Voor dit jaar wordt een omzetgroei van 41 procent verwacht. Dit komt naar voren in onderzoek van Shop.org, onderdeel van de National Retail Federation. Hoewel veel e-tailers vorig jaar nog verlies leden zal de sector in zijn geheel dit jaar break-even draaien, is de verwachting.

De online omzet vorig jaar bedroeg 51,3 miljard dollar, aldus het onderzoek State of Retailing Online, dat wordt gepubliceerd door Shop.org . In het onderzoek, waar de Wall Street Journal een voorpublicatie van kreeg, spreekt Shop.org de verwachting uit dat de omzet dit jaar zal groeien tot 72,1 miljard dollar.

De omzetstijging vorig jaar van 21 procent is aanzienlijk hoger dan het gemiddelde binnen de retail van 2,8 procent (tot een bedrag van 2,16 biljoen dollar). Ook dit jaar zal de toename in omzet online met 41 procent hoger zijn dan het gemiddelde binnen de retail, waarvoor een omzetstijging van 4,2 procent wordt verwacht.

De online omzet was vorig jaar 2,4 procent van de gehele omzet voor retailers, dit jaar zal dat volgens Shop.org groeien tot 3,2 procent. In bepaalde sectoren is het aandeel van online verkoop echter aanzienlijk hoger, zoals in computerapparatuur (17,9 procent vorig jaar) en boeken (11 procent).

Het zijn de multi-channel retailers die succesvol blijken te zijn met hun online verkoop, dit beeld kwam ook al naar voren uit eerder onderzoek. Deze groep, waaronder postorderaars, waren in 2000 nog goed voor 54 procent van alle online verkoop, vorig jaar was dit gestegen tot 67 procent.

Vorig jaar leden veel e-tailers nog verlies, aldus het onderzoek, maar in zijn geheel zal de branche dit jaar break-even gaan draaien, is de verwachting. Dit gebeurt met name doordat enkele grote partijen de rode cijfers achter zich weten te laten en de overwegend winstgevende multi-channel retailers online sterk in opkomst zijn.

Deel dit bericht

1 Reactie

robert poorter

Uit dit artikel blijkt dat het 'kaf-en-het-koren' gescheiden zijn, veel e-tailers inmiddels volwassen zijn en dat de efficiency voordelen van dit kanaal nu ook financieel rendement opleveren. Gelukkig gelden deze berichten niet alleen voor Amerikaanse ondernemingen. Zo is bijvoorbeeld ook BuyOnline, na een zwaar 2001, sinds einde verleden jaar structureel winstgevend en groeit de omzet van het bedrijf substantieel, ondanks extreem negatieve marktomstandigheden in de ICT-sector. Het is een goede zaak dat e-tailers na een lange periode van negatieve signalen, nu ook positieve berichten kunnen presenteren.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond