Deel dit artikel
-

Sterkste groei internetverkopen sinds 2014, detailhandel vangt coronaklappen goed op

De online omzet lag in maart, de eerste maand van de coronacrisis, 28,8 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Sinds de publicatie van de internetverkopen in januari 2014 is de groei niet zo sterk geweest. Pure webwinkels hebben 24,4 procent meer omgezet.

De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met 35,4 procent. Alleen in juli 2018 was de groei met 36,9 procent nog wat hoger.

Ook de reguliere detailhandel wist de klappen goed op te vangen. De detailhandel heeft in maart 3,5 procent meer omgezet dan in maart 2019, meldt het CBS.

Daartoe droeg vooral de foodsector bij, de omzet van de non-foodsector kromp.

De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in maart 12,2 procent meer omgezet dan in maart 2019. Dat was de grootste omzetstijging sinds 2005. Het verkoopvolume groeide met 9,3 procent. De omzet van de supermarkten lag 13,1 procent hoger dan een jaar eerder, die van de speciaalzaken 4,9 procent.

Winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren realiseerden de grootste omzetstijging sinds 2005, terwijl kleding- en schoenenwinkels een ongekend omzetverlies leden.

Foto Pixabay

Deel dit bericht

1 Reactie

bert

Wat een hosanna. Wacht maar op de cijfers van April, daar zit hele sector in de min, food, non food en web. Mijn bankrekening schiet omhoog, kan en hoef amper iets uitgeven. Zal niet de enige zijn.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond