Stevige koersstijging bij IPO Salesforce.com

Het Amerikaanse Salesforce.com heeft met zijn beursgang gisteren 110 miljoen dollar nieuw kapitaal aangetrokken. De vraag naar het aandeel bleek groot, op de eerste handelsdag steeg de koers met 56 procent.
Salesforce.com is actief op de markt voor crm. Het biedt bedrijven de mogelijkheid om op asp-basis gebruik te maken van crm-software. Dit houdt in dat klanten via internet of andere netwerken toegang hebben tot de software van Salesforce.com, ze betalen vervolgens alleen voor het ‘verbruik’. De methode is goedkoper dan het werken met licenties, claimen de voorstanders van het asp-model, bovendien ontdoen bedrijven zich hiermee van de zorg over systemen.
In december vorig jaar maakte Salesforce.com al bekend dat het een beursnotering wilde. Het duurde echter geruime tijd voordat deze er ook daadwerkelijk kwam. Het bedrijf verbaasde nog wel vriend en vijand met de keuze van het symbool voor de beursnotering, dat werd CRM. Na deze goede publiciteitsstunt volgden echter strubbelingen, zo droeg de toezichthouder op de beurs SEC Salesforce.com op om de boekhouding te stroomlijnen rond sales commissies. Vorige maand volgde een uitglijder van ceo Marc Benioff van Salesforce.com, die in een interview met de New York Times informatie gaf die tijdens een periode voorafgaand aan een beursnotering niet naar buiten gebracht mag worden.
Gisteren werd de na Google meest geanticipeerde beursgang in de techsector toch realiteit. De introductiekoers lag maar liefst 29 procent hoger dan aanvankelijk door Salesforce.com was aangegeven. In april werd nog als introductiekoers aangehouden 7,50 tot 8,50 dollar, maar in de afgelopen week is dit tweemaal naar boven bijgesteld. Tot een introductiekoers van uiteindelijk 11 dollar. Op de eerste handelsdag steeg de waarde van het aandeel met ruim 56 procent tot 17,20 dollar.
Salesforce.com bracht 10 procent van de aandelen naar de beurs, waarmee de waardering voor het totale bedrijf op 1,1 miljard dollar komt. Volgens documenten die het bedrijf bij de SEC heeft gedeponeerd staat daar een omzet tegenover van 96 miljoen dollar in het jaar eindigend 31 januari 2004. De nettowinst bedroeg toen 3,5 miljoen dollar (omgerekend 0,12 dollarcent per aandeel).
In het daaropvolgende kwartaal (tot eind april) boekte het bedrijf een omzet van 34,8 miljoen dollar, een stijging van 84 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, en een nettowinst van 437 duizend dollar (omgerekend 0,01 dollarcent per aandeel).
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
3 Reacties
ElMariachi
Als oud-gebruiker van Salesforce.com wil ik toevoegen dat het asp model een sterke strategische keuze is geweest. En het product is best goed. dat er wederom een bedrijf is dat 1.1 miljard waard is en toch een omzet van nog geen 10% van die waarde haalt is denk ik het effect van de dead-cat-bounce na de eerste dotcom de-hype. Het is CRM, het is ASP… dus dan ga ik er aandelen van kopen. Best of the rest als je het mij vraagt.
brauyer
@ Elirakchi, niemand vroeg jou wat en dat is niet voor niets.
henk
als gebruiker kan ik zeggen dat het een top product is.