Deel dit artikel
-

Stickers en internet ingezet voor verloren voorwerpen

update Het Nederlandse bedrijf Stikker lanceert een methode waarmee gevonden voorwerpen gemakkelijk terugbezorgd kunnen worden bij de eigenaar, het maakt hierbij gebruik van stickers in combinatie met een online database. De 'stikkers' liggen binnenkort in de winkel bij onder meer Dixons, Halfords, Perry Sport en RAF.

Het idee voor 'stikkers' ontstond op de golfbaan, vertelt mede-oprichter Jeroen Mayers van Stikker . "Ik was mijn golf-club verloren en vroeg me af of er geen methode ontwikkeld zou kunnen worden waarmee verloren voorwerpen snel terugbezorgd kunnen worden bij de eigenaar."

Samen met Berno Kleinherenbrink (voorheen directeur LeasePlan Nederland) richtte Mayers, actief binnen investment banking, vorig jaar het bedrijf Stikker op. Het bedrijf brengt vanaf eind deze maand sleutelhangers en stickers ('stikkers') op de markt die voorzien zijn van een unieke 15-cijferige code. De bedoeling is dat deze aan waardevolle goederen worden gehangen of erop geplakt, en dat de eigenaar vervolgens zijn bezit aan de hand van de code registreert op de site van Stikker.

Op de 'stikker' en sleutelhanger staat een oproep aan de vinder om het product terug te bezorgen bij de eigenaar. Dit kan door de unieke code in te voeren op de website van Stikker of te bellen naar een 0900-nummer. Stikker verloot driemaal per maand 200 euro onder de eerlijke vinders.

"We verkopen de 'stikkers' en sleutelhangers via duizend verkooppunten in Nederland", zegt Mayer. Dit zijn onder meer Dixons, Perry Sport, RAF en Bever Zwerfsport. Met onder meer Shell is afgesproken dat er 'stikkers' als gratis sample worden verstrekt. Kosten voor een pakketje van vier 'stikkers' bedragen 4,99 euro, de sleutelhanger kost per stuk hetzelfde bedrag.

Het is met enige moeite nog mogelijk om de 'stikker', die de omvang van een munstuk van 2 euro heeft, te verwijderen. "Het is moeilijk genoeg om het gevoel te krijgen dat je een dief bent", zegt Mayer. Stikker werkt ook aan een nagenoeg niet meer te verwijderen exemplaar.

De ambities van het Nederlandse bedrijf zijn hoog. Het bedrijf heeft al iemand aangesteld om de markt in Scandinavië en Engeland te bedienen, andere Europese landen zullen volgen en ook introductie in de Verenigde Staten staat op de agenda. "Eerst willen we echter bekijken of het concept in Nederland aanslaat", zegt Mayer.

Het aantal verloren voorwerpen in Nederland bedraagt meer dan twee miljoen, weet Stikker. "Alleen bij de politie in Amsterdam worden per dag al 40 mobiele telefoons ingeleverd", zegt Mayer. "De politie was ook enthousiast over het concept. Ze verwachten dat mensen sneller onderling de gevonden voorwerpen terugbrengen. Het blijft echter wel een taak van de politie en met 'stikkers' is het ook voor hen gemakkelijker om de goederen bij de eigenaar terug te krijgen." Stikker is eveneens in gesprek met de NS, dat eveneens te kampen heeft met veel verloren voorwerpen.

Het hele concept valt of staat uiteraard met de bereidheid van vinders om producten terug te bezorgen bij de eigenaar. Stikker heeft onderzoek laten uitvoeren door NIPO om te bekijken hoe Nederlanders het concept beoordelen. "Mensen geven gewenste antwoorden, zo blijkt. Negentig procent van de ondervraagden gaf aan dat ze een product voorzien van een code van Stikker zouden teruggeven aan de eigenaar. Tegelijkertijd zegt maar 35 procent te verwachten dat andere mensen dit ook zullen doen."

En hoe groot is de kans? "We verwachten dat mensen die gebruik maken van een 'stikker' of sleutelhanger een kans hebben van 60 procent dat hun verloren product terug wordt bezorgd."

Update: 12.00 uur reactie van Jeroen Mayers toegevoegd

Deel dit bericht

11 Reacties

rudy

'Het idee ontstond op de golfbaan' Leuk dat soort verhalen. Het idee 'ontstond' toen ik een Palm organiser kocht waarbij de service bijgeleverd zat via http://www.boomerangit.com ….. nix nieuws onder de zon. En stickers in alle vormen en maten, wel of niet verwijderbaar, of wel of niet voorzien van beveiliging vind je bij http://www.kolibri.nl. Ook onverwijderbare stickers bestaan al wat jaren.

patric kint

Prima idee! Dat het ook al elders bestaat zal wel. Ik wist het iig niet. Lijkt me dat dat bommerangit.com ook niet aanwezig is in ons land! Kansen genoeg. Waarom zou stikker.com niet naast boomerangit.com kunnen bestaan? Suc6 ermee!

Kruithof

Leuk concept. Rudy houdt graag van negatief. Mooi dat er nog mensen zijn zoals deze ondernemers.

Olaf

Wel eens gedacht aan gewoon een stikker met je telefoonnummer… Eventueel me de vermelding dat een eventuele vinder een appeltaart krijgt (dus geen loterij) (Niet je mobiele nummer op je GSM plakken hoor!)

Kelly Pauw

Weleens gedacht aan een anonieme manier van contaceren? Wat dacht je van een keyword gekoppeld aan een kort nummer???? Zo doende kun je een SMS bericht versturen naar bijvoorbeeld 2010. Als je het bericht begint met "NS KP" krijg ik een SMS in mijn e-mail en een SMS op mijn mobiele telefoon. Probeer het maar uit!!! Zie http://www.netsize.com voor verdere info. Suc6 met STIKKER.COM

King Yiu

Leuk idee!Alleen jammer dat het al veel langer bestaat en in 2001 het al uitgebreid werd toegelicht in de Wall Street Journal omdat er een bedrijf (en er zijn er meedere overigens!) dit concept al toepast. Kijk maar eens op Stuffback.com Wel leuk geprobeerd maar slecht uitgevoerd. Zelfs Stuffback.com voert het slecht uit. Jammer dat sommige mensen doen alsof ze de eerste zijn…

Eric Schouten

Inderdaad niets nieuws. Maar ook echt iets voor Nederland om hier een 0900 nummer aan te koppelen ipv een 0800 nummer. Heb ik iets gevonden, wil ik het melden… moet ik er nog voor betalen ook !!!! Only here….

Jan Janssen

Lijkt leuk initiatief echter het bestaat al jaren in de States en in hun pers, commitee willen ze naar de States ??? Dus uniek , Nee Nadelen, waarom het 0900 betaalnummer, je bent enkele minuten bezig om te luisteren, code invoeren, code afluisteren, je eigen persoonlijke gegevens doorgeven aan???? Valt volgens bedrijf onder bescherming Persoonsgegevens, want ik geef mijn persoonlijke gegevens zelf door, maar de eigenaar van de goederen krijgt dus wel mijn gegevens, GSM nummer of E-mailadres, zit ik als vinder echt niet op te wachten.En een beloning als vinder via een loterij, is deze wel aangemeld als kansspel, wie controleerd dit allemaal. Er bestaan op dit moment veel betere uitgebreidere, beter doordachte en snellere systemen die direct of indirect anoniem en beveiligd doorverbinden met de eigenaar. Binnen 15 seconden spreek je al met de eigenaar van de goederen en dan ook geheel gratis als vinder. Wie heeft nog meer opmerkingen hierover of ideeen mail naar alfabetgame@hotmail.com. Jan

Jeroen Mayers

Nu de storm van reacties een week heeft kunnen waaien is dit misschien een goed moment om op een en ander te reageren. Op de eerste plaats pretenderen wij niet dat STIKKER een totaal nieuw concept is. Wel is het zo dat ik het idee zelf kreeg toen ik met verlies geconfronteerd werd; wij kwamen er pas vele weken later achter dat dergelijke toepassingen reeds bestonden. Voordat we hier achter kwamen, hadden wij de gelegenheid om, niet gehinderd door enig voorbeeld, te bedenken aan welke voorwaarden een dergelijk systeem zou moeten voldoen. Wij kwamen uit op een minimale uitwisseling van persoonlijke gegevens en algemene bekendheid bij het publiek. Dit laatste hopen wij the bereiken door ons product via bekende winkelketens te verkopen en grootschalig te promoten. Dit laatste heeft niet als eerste doelstelling om STIKKER producten te verkopen, maar meer om de funktionaliteit ervan te bevorderen. Een ieder die de moeite neemt om zich wat meer te verdiepen in de reeds bestaande alternatieven (in het buitenland), zal zien dat in het algemeen de anonimiteit van eigenaar en vinder in veel mindere mate beschermd is. Verder is er tot op heden niemand die een dergelijk product in geloofwaardige mate via de traditionele retailkanalen verkoopt. Labelprijzen zijn meestal aanmerkelijk hoger en bovendien vragen vele concullega's subscription fees. Bij STIKKER betaal je slechts eenmalig voor de aanschaf van het label (EUR 1.25). Betreft het 0900 nummer: dit is alleen aan de applicatie toegevoegd als alternatief (naast de website) voor als men ter plekke een vondst wil melden. Het is kostendekkend geprijsd (0,10 cent p.m.) en geen bron van inkomsten voor ons. Zodra 3G voldoende geaccepteerd is (internet everywhere), zal dit inbelnummer dan ook komen te vervallen. De anonimiteit van de eigenaar is volledig beschermd (hij hoeft geen enkel persoonlijk gegeven te verstrekken als hij dat niet wil). Als de vinder geen e-mail adres of telefoonnummer wil achterlaten, kan hij altijd het gevonden voorwerp afgeven bij bijvoorbeeld de politie met in ieder geval een redelijke zekerheid dat het vervolgens toch bij de rechtmatige eigenaar terugkomt. En dat zijn moeite niet voor niets is geweest… Jeroen MayersSTIKKER

S. Zacharias

Stikker.com is een leuk inititatief. Alleen is hun website waardeloos. Ik krijg de melding dat ik Internet Explorer 5.5 of hoger moet gebruiken. Het is dus slecht geprogrammeerd. Ik bepaal zelf wel welke browser ik gebruik. Met mijn Browser, de nieuwste versie van Safari, draaiend onder Apple OS X, kan ik de site niet bekijken. Alleen maar omdat een achterlijk scriptje denkt dat ik geen IE 5.5 heb (inderdaad, en wat dan nog, kan mijn browser dan geen javascript, ASP, Active X, Flash of wat dan ook bekijken?) en dat het dan dus niet werkt. Wedden dat het wel werkt als ze die domme code verwijderen?

Frans van Meetelen

Het idee maar zeker de uitvoering is niet nieuw. Tezamen met 2 Duitse ingenieurs heb ik zelf het concept 1-2return.com ontwikkeld en is ook afgelopen week in Nederland gelanceerd. 1-2return.com gaat echter veel verder dan alleen stickers. We leveren diverse labels voor koffers, kinderhalskettingen, honden- en kattenpenningen, galaserde sleutelbos markeringen en gepatenteerde ingebedde ( niet verwijderbare) metalen schildjes voor laptops, die niet alleen teruggevonden kunnen worden maar juist preventief tegen diefstal werken. Het bouwen van de database hiervoor is eigenlijk het meest simpele. Waar het om gaat is dat de teksten en de codes op de diverse producten ook daadwerkelijk minimaal 3 jaar zichtbaar blijven. Ik moedig de start-up van http://www.stikker.com overigens toe, hiermee wordt het concept breder uitgedragen en sneller bij iedereen bekend. Wat minder goed van hen is dat ze op de verpakkingen adverteren met de tekst:"voorkom verlies". Het is namelijk een terugvind concept en verlies valt hiermee niet te voorkomen. Tests die wij in Duitsland hebben laten uitvoeren laten een terugvind- en daadwerkelijk terugbrengpercentage van 80% zien. Dus helemaal voorkomen van verlies is iets nooit. PS. Nog een kleine collegiale tip aan ww.stikker.com: Zorg ervoor dat jullie website ook met oudere browsers te openen is. Met name bij overheids-instanties en afdelingen "gevonden voorwerpen" alwaar we straks veel mee gaan samenwerken, hebben over het algemeen niet de nieuwste apparatuur en software. Ook Unix en Apple gebruikers en gebruikers van andere browsers kunnen jullie website niet openen. Met vriendelijke groet, 1-2return.com Frans van Meetelen

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond