Deel dit artikel
-

Stille hint

De zoektocht naar sekssites begint vaak bij Google. Seks is een van de toppers in zoektermen en gesponsorde links. Google verdient er dus goed aan, maar wil dat beeld liever niet uitdragen.

Er is iets vreemds aan de hand met Google Zeitgeist, de maandelijkse lijstjes met meest populaire Google-zoekopdrachten. In de lijstjes komen alle mogelijke termen voor, van Sinterklaas en Starbucks tot Serena Williams. Maar geen termen als sex of porno. Niet in de Nederlandse lijstjes, maar ook niet in die van alle andere landen. Zijn mensen minder bezig met seks dan vaak wordt gedacht of filtert Google, dat zelf de lijstjes publiceert, seksuele termen uit de lijstjes?

Het antwoord op die laatste vraag moet ‘ja' zijn. En het is Google zelf die dat antwoord geeft. Ze doet dat via een handige programmaatje: Google Trends. Dit geeft inzicht in trends in zoekgedrag. Om achter trends te komen, is iets meer inspanning vereist dan het simpelweg bekijken van de Zeitgeistlijstjes. Maar wie twee termen intikt, gescheiden door een komma, ziet binnen een paar tellen het verschil in zoekvolume tussen zoektermen. En wat blijkt? Seks steekt in populariteit met kop en schouders uit boven de toppers uit de Zeitgeist-lijstjes. De nummers één van de verschillende nationale Zeitgeist-lijstjes zijn bij een steekproef in alle gevallen minder populair dan de term sex.  

 

Advertenties

Welk beeld wil Google naar buiten brengen? Wil het zoekbedrijf niet toegeven dat een groot aandeel van het totaal aantal wereldwijde zoekopdrachten voorkomt uit seksuele interesses? Iets dat iedereen eigenlijk wel weet, en dat het zoekbedrijf via Google Trends zelf naar boven laat komen. Dezelfde spagaat is te zien bij Google Video. Wie een video wil publiceren via dat kanaal heeft sinds vorig jaar ook de keuze uit een categorie met ‘volwassen inhoud'. Die rubriek bestaat echter niet voor wie op zóek is naar een video. Het lijkt alsof Google het uploaden van deze video's wel wil faciliteren, maar tegelijkertijd niet te koop wil lopen met dergelijke video's.

En als er geld te verdienen valt aan seks, welk beleid voert het zoekbedrijf dan? Tik de term ‘porno' in het Google-zoekveld in, en kijk naar de rechterkant van het beeldscherm. Een lange rij met advertenties die verwijzen naar erotische websites verschijnt. Dus verdient Google aan het doorverwijzen naar, soms zeer expliciete, sekswebsites. Tegelijkertijd is het niet toegestaan voor websites met ‘pornografie of inhoud voor volwassenen' om mee te doen aan het AdSense-programma, het advertentienetwerk van Google. Dat staat in de reglementen van AdSense. Kortom: Google staat wel advertenties toe van sekssites, maar plaatst zelf geen advertenties op zulke sites.

  

Kinderporno

Welk beleid voert Google als het gaat om, heel algemeen gezegd, seks? Waar ligt voor het bedrijf de grens? De missie van het bedrijf is immers om alle informatie ter wereld te organiseren en beschikbaar te maken. Ook expliciete seks kan gezien worden als een vorm van informatie. Dat blijkt ook uit de woorden van een internationale woordvoerder van Google. "Ons doel is om alle informatie beschikbaar te stellen. Pas als informatie illegaal is, is voor ons de grens bereikt. Het is niet aan ons, maar aan om overheden te bepalen wat wel en wat niet is toegestaan." De woordvoerder vervolgt. "Kinderporno is bijvoorbeeld overal ter wereld illegaal. Als we ergens kinderporno signaleren, verwijderen we het zoekresultaat."

Wat geldt voor de normale zoekresultaten, gaat dus ook op voor de tekstadvertenties, zegt Google. Advertenties die verwijzen naar sekssites zijn toegestaan, advertenties die verwijzen naar een kinderpornosite niet. De woordvoerder is niet op de hoogte van de regel dat het sekswebsites zich niet mogen aansluiten bij AdSense, het advertentienetwerk van Google. Waarschijnlijk heeft Google deze regel ingesteld, omdat het wil voorkomen dat adverteerders die niets te maken willen hebben met sekssites met hun advertentie in een seksuele webomgeving terechtkomen.

 

Webcamseks

Om inzicht te krijgen in de populariteit van seksadvertenties, gaan we zelf aan de slag met Google AdWords. We maken samen met zoekmachinemarketingexpert Karel Kolb een advertentietekst aan in AdWords – ‘Sex met huisvrouwen live op de webcam' – en laten deze tekstadvertentie verwijzen naar een populaire pornowebsite. We vertellen AdWords dat de advertentie bedoeld is voor het Nederlandse taalgebied. We willen de advertentie tonen aan mensen die in Google zoeken op termen als ‘sex', ‘gratis sex', ‘webcam sex', en ‘sexdates'. Dat zijn dus de ‘keywords' waar we op willen bieden. We hebben daarbij overigens gekozen voor de ‘internationale' spelling met een ‘x', ook in het Nederlandse taalgebied waar ‘seks' eigenlijk de officiële schrijfwijze is.

AdWords geeft vervolgens een lange rij met gerelateerde zoektermen. Kolb: "Dat doet het programma op basis van eerder geplaatste advertenties met een vergelijkbare inhoud." We hebben nu de keuze uit honderden termen om op te bieden. Het blijkt dat eerdere adverteerders hun advertentie hebben gekoppeld aan termen als ‘gratis poepsex', ‘shiteating' en ‘gluren onder rokje'.

 

Zoekterm

Op basis van inschattingen zegt Google dat de gemiddelde cpc (kosten per klik) voor seks tussen de 60 en 75 eurocent per dag ligt, bij een hoge positie. Dat is dus het bedrag dat de adverteerder neerlegt voor elke keer dat iemand die heeft gezocht op ‘sex', klikt op zijn advertentie. Het geschatte aantal klikken voor deze term ligt boven de drieduizend per dag. Dat zou  voor deze enkele zoekterm neerkomen op een kostenpost voor de adverteerder van meer dan tweeduizend euro per dag.

Seks is zeker niet de duurste zoekterm. Wie wil bieden op ‘sex dates' betaalt voor een hoge positie een bedrag van naar schatting tussen de 1,30 euro en 1,60 euro. Google schat in dat er gemiddeld twee of drie mensen per dag via deze zoekterm klikken op een gekoppelde tekstadvertentie. Nog duurder is ‘webcamsex'. Die term kost gemiddeld meer dan vier euro per klik. Tussen de 55 en 76 mensen klikken dagelijks via deze zoekterm op een tekstadvertentie volgens de gegevens van Google. De partijen achter de webcamsites, zullen er niet arm van worden. De site die bovenaan staat bij de gesponsorde resultaten, vraag 0,80 euro per minuut voor het kijken naar ‘een amateur die stoute dingen doet achter een webcam'.

Een interessante vraag is hoeveel geld Google verdient aan al deze seksadvertenties. "Wij maken geen cijfers bekend van de advertentie-omzet per categorie", zegt de woordvoerder van Google. Voor het geval we een inschatting willen maken, wil de woordvoerder ons nog wel dit meegeven: "Uit recente onderzoeken blijkt dat de hoeveelheid seksuele content die online wordt bekeken, minder is dan mensen vaak denken."

 

Deel dit bericht

2 Reacties

Mark Jansen

De spagaat is zo gek nog niet toch (?): als een zoekmachine niet domweg *alles* vindt, zullen mensen vanzelf een zoekmachine gaan gebruiken die dit wel doet. Een aparte zoekmachine voor het moment dat iemand naar erotische resultaten zoekt lijkt me niet reeel: men is liever lui dan moe en zoekt dus naar weinig adressen om te onthouden bij het gebruik van Internet.

Mark Jansen

De spagaat is zo gek nog niet toch (?): als een zoekmachine niet domweg *alles* vindt, zullen mensen vanzelf een zoekmachine gaan gebruiken die dit wel doet. Een aparte zoekmachine voor het moment dat iemand naar erotische resultaten zoekt lijkt me niet reeel: men is liever lui dan moe en zoekt dus naar weinig adressen om te onthouden bij het gebruik van Internet.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond