Deel dit artikel
-

STIR kiest voor Intomart/Gfk en Nedstat

De Stichting Internetreclame (STIR) gaat voor doorlopend bereiksonderzoek in zee met Intomart/Gfk en Nedstat. Het meten van het surfgedrag moet uiteindelijk leiden tot transparantere tarieven voor adverteerders.

STIR en Intomart/Gfk en Nedstat zijn nog aan het onderhandelen over de voorwaarden van het contract. De cijfers van het bereiksonderzoek zijn vooral bedoeld voor mediaplanners en adverteerders, in het onderzoek wordt gekeken naar aantallen bezoekers, het aantal aangeklikte pagina’s en de achtergrond van de bezoekers. Inzage hierin helpt adverteerders en mediaplanners met het inzetten van internetreclame.

De Stichting Internetreclame werd vorig jaar opgericht door een aantal internetbedrijven, waaronder Ilse Media, Webads, Lycos en MSN. Er hadden zich aanvankelijk veertien bureaus gemeld die in aanmerking wilden komen voor het continue bereiksonderzoek van de stichting. Daarvan bleven er in eerste instantie vijf over. Op het laatst waren dat er nog twee.

Ook de combinatie van TNS/NIPO en Red Sheriff was in de eindfase nog in de race, maar uiteindelijk viel de keuze toch op Intomart/Gfk en Nedstat. Volgens Rob Molenaar van MSN stak die combinatie er uiteindelijk met “kop en schouders” bovenuit.

De gelegenheidscombinatie gaat met behulp van een panel het Nederlandse  internetgebruik in kaart brengen. Er wordt gestart met een vast panel van vierduizend deelnemers, binnen enkele jaren moet dat panel uitgegroeid zijn tot achtduizend of meer deelnemers.

De Stichting Internet Reclame gaat werken met een zogeheten ‘Webmeter’. Die registreert het surfgedrag van het panel. De leden van het panel moeten inloggen op een website van STIR en hoeven geen speciale software te downloaden. Hiermee is volgens STIR de belangrijkste beperking van gebruikelijk online onderzoek – het niet meten van internetgebruik op het werk en andere locaties opgelost.

Deel dit bericht

3 Reacties

Mike Rowesoft

hmmpf..  Dat is is wel een onderzoeksmethode 1998.. o In hoeverre verandert gedrag als je eerst moet inloggen? o Je creeert sociaal wenselijk surfgedrag Steekproeven blijven lastig, jammer dat er niet gekozen is voor een oplossing met wat meer technische backing zoals logs & dns, gedrag. Vergeten we ook nog dat we aardige statistieken kunnen halen uit Dart en zijn broertjes..  

Edouard

Panel geeft heel andere resultaten dan het daadwerkelijk meten van websites dmv javascript tag zoals nedstat bij zijn eigen klanten doet. Ik heb het gevoel dat dit een goedkope oplossing is om toch cijfers aan te kunnen dragen. Zou mij niet verbazen als een of meerdere vd betrokken partijen er weer snel zal uitstappen nav tegenvallende resultaten die volgens hun niet kloppen met de werkelijkheid. Lees dat hun slechter uit de bus komen dan concurrenten.Ik begrijp ook niet wat Nedstat hier mee moet doen, ontwikkelen van metingen door panel kan iedereen doen. De reactie van Rob Molenaar is ook werkelijk belachelijk voor woorden. De marktleider in de wereld is toch Nielsen Netratings die doen dit al jaren. En wie is recentelijk overgenomen door Nielsen Netratings? Juist Redsherriff. Deze hebben toch aanzienlijk meer kennis in huis dan Nedstat. Nedstat is leuk maar alleen in Nederland bekend, ik had toch voor een partij gekozen die internationaal veel meer ervaring heeft op dit gebied. Internetbureau van Nedstat is ook jammerlijk mislukt en horen we niets meer van. Helaas willen nederlandse sites zich vaak isoleren van ontwikkelingen in het buitenland of het wiel voor xx maal uitvinden, dat is jammer en brengt ook veel hogere kosten met zich mee. Wie betaalt dat? De adverteerder en daar wil men er juist meer van hebben. Jammer dat men deze keuze heeft gemaakt en zo'n grote speler als Redsheriff / Nielsen Netratings zo afkraakt. Zegt wel iets over de kennis van dhr. Molenaar volgens mij. En wie vind er 4.000 panelleden? Die mag je wel goede beloning geven als men overal waar men het internet gebruikt wilt laten inloggen op de STIR site. Mensen zullen ook ander gedrag tonen als men weet dat big brother zit mee te kijken, geen adult sites etc. Slechte oplossing voor iets dat zo veel belovend zou kunnen zijn. Had dan bijv.b. Alexa.com gevraagd….die doen dit al jaren.

Ex-commisielid

Edouard, in eerste instantie wordt alleen het bezoek aan sites van aangesloten partijen gemeten, hiermee wordt het probleem van de adult-sites omzeild (behalve waar het gaat om adult-channels binnen de sites). Op zih is de oplossing een elegante, mits goed uitgevoerd. Jammer dat het niet hun eigen idee was……

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond