Deel dit artikel
-

STIR-onderzoek gereanimeerd als DDMM

De vereniging van internetexploitanten, VINEX, brengt een nieuwe incarnatie van de oude STIR-bereikscijfers op de markt onder de naam Dutch Digital Media Measurement.

Vandaag werden de eerste online bereikscijfers gepresenteerd van Nederlandse grootste websites, zoals gemeten door GfK. Het gaat hierbij enkel om de cijfers die op het vaste web worden gerealiseerd. Mobiele rapportages volgen in de eerste maanden van volgend jaar.

Rachel Gómez, voorzitter VINEX: “Als VINEX-bestuur hebben we sinds het stoppen van het STIR-onderzoek ervoor gekozen om met een kleine groep uitgevers en Platform Media Adviesbureaus (PMA) zo snel mogelijk een tijdelijk onderzoek op te starten. Mede dankzij de inspanningen van de medewerkers van onze leden en de bureaus is dit op zo’n korte termijn gelukt. Dit is de eerste stap in het verder opbouwen van een gedegen bereiksonderzoek.”

VINEX hoopt dat deze online bereikcijfers weer de algemene geaccepteerde ‘currency’ wordt waarmee mediabureaus, adverteerders en exploitanten bereik van mediacampagnes vaststellen.

Het inmiddels opgeheven STIR was in de afgelopen jaren de enige die dit soort cijfers rapporteerde. De organisatie erachter kreeg het echter niet voor elkaar om de meetmethode te moderniseren en aan te passen op de veranderde vraag vanuit de markt. Bedrijven als comScore, DMA Institute en GfK sprongen in dat gat en lopen technisch gezien voor op hetgeen VINEX nu op de markt brengt.

DDMM-cijfers worden wekelijks gerapporteerd, meten niet het gebruik van Mac-computers, hanteren als ondergrens van de respondenten niet dertien maar zes jaar en heeft geen zicht op het online bereik op werkplekken (enkel thuissituaties).

Gómez: “Dit is fase één van het nieuwe onderzoek. Het is goed voor de markt als er een objectieve meetmethode is. Het is lastig en prijzig voor partijen wanneer ze meerdere currencies moeten toepassen.”

VINEX-directeur Wouter Hulst: “Het wordt breed gedragen. Naast de media-adviseurs doet bijvoorbeeld ook Google mee en zeggen de netwerken dat ze, kritisch maar toe, mee willen doen. Daarnaast zijn we in gesprek met het IAB en hopen we dat de BVA ook zal meedoen.”

Deel dit bericht

3 Reacties

Peter Langenkamp

Het linkje doet het niet of is door de hosting provider verplaatst. He moet zijn: http://www.vinex.nl/nieuws/eerste-meetresultaten-digitaal-bereiksonderzoek-ddmm/

H. Hendriks

Je kunt geen bereikcijfers communiceren als je zoveel data mist, zoals mobiele gebruikers, mac-computers en online werkplekken. Verder is het gebruiken van een panel van een paar duizend mensen verre van representatief. Stop dus alstublieft met deze nutteloze reanimatie van STIR. Los eerst bovenstaande problemen op en probeer het dan nog eens.

Robert Mens

Rachel, Wouter en de rest van Vinex, gefeliciteerd met het NIET-bereikt onderzoek DDMM. Niet bereikt worden miljoenen smartphones, enkele miljoenen tablet gebruikers, een paar miljoen werkplekken en nog wat Appletjes. En waarschijnlijk e.e.a. ook nog met een klein panel. Daar lees ik niets over, dus dat zal dan ongetwijfeld ook niet indrukwekkend zijn (15K panelleden??). Jammer, een marktcurrency zonder degelijke onderliggende waarde. Dat is een explosief recept voor een (verdere) crisis.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond