Deel dit artikel
-

Stormachtige groei online gamen in Nederland

Het online gamen maakt in Nederland een stormachtige groei door, het totale bezoekersaantal aan gamessites steeg van 277.000 in januari 2002 naar 1,1 miljoen in januari 2003. Bovendien is nergens in Europa deze markt zo volwassen en de penetratie voor online gaming zo hoog als in Nederland. Dat stelt Nielsen/NetRatings in een recent onderzoek.

Ook de Europese markt voor online gaming groeit koortsachtig. Die telde in januari 2002 2,8 miljoen spelers. Dat aantal is in 2003 meer dan verdubbeld tot 5,9 miljoen, zo becijfert onderzoeksbureau Nielsen/NetRatings.

In absolute aantallen is Duitsland koploper, gevolgd door Frankrijk en Nederland. Ook de Britse, Italiaanse, Spaanse en Zweedse markten hebben te maken met een sterke stijging. Nielsen/NetRatings schrijft de enorme hausse toe aan de aanhoudende groei van breedband en de snel toenemende populariteit van games in het algemeen.

Nederland springt er volgens de Amerikaanse onderzoekers uit in Europa. Nergens op het continent is de penetratie voor online gaming zo groot. Van de actieve internetters bezoekt momenteel 17,9 procent sites voor online games. Ook is de stijging hier enorm: van 277.000 bezoeken aan gamessites in januari 2002 naar 1,1 miljoen in janauri 2003.

Nielsen/NetRatings noemt de Nederlandse markt "het meest volwassen" van Europa. Het stereotype beeld van zeer jonge, mannelijke online gamers blijkt voor ons land niet op te gaan. Van alle Nederlandse online gamers is 48,5 procent vrouw en iets minder dan zestig procent boven de 25 jaar. In landen met een lagere penetratie is het aantal mannelijke online gamers veel hoger, stellen de onderzoekers.

Verreweg de populairste online gaming-site in Nederland is Zylomgames.com , zowel qua bezoekers als op het gebied van de doorgebrachte tijd, aldus Nielsen/NetRatings. Zylom trekt momenteel maandelijks circa 300.000 bezoekers, nummer twee Spelpunt.nl moet het met minder dan de helft doen. Bezoekers brengen gemiddeld iets minder dan twee uur door op een gaming-site. Op Zylom is dat echter 5 uur en 22 minuten. Vrijwel alles sites hebben een breed aanbod: van actiegames tot sport- of kaartspelen.

Forrester Research voorspelde vorige maand dat online gaming in 2006 tien miljoen Europese huishoudens zal trekken. Verwacht wordt dat ook de drie populairste spelcomputers (PlayStation 2, Microsoft's X-Box en Nintendo's GameCube) enorme aanjagers zullen worden voor het online gamen. Een kwart van alle Europese consumenten, zeventig miljoen personen, bezit één van deze drie consoles.

Deel dit bericht

6 Reacties

Frank Meeuwsen

Mooi onderzoek met mooie cijfers voor de Nederlandse gamemarkt. Ik vraag me alleen af waarom onder online games alleen het spelen op websites wordt verstaan? Waar zijn de cijfers rondom Quake, C&C, Counterstrike en andere spellen? Deze soort spellen (niet de titels an sich) bieden geweldige branding mogelijkheden. Met name in sportspellen wordt dit al ver doorgevoerd.

Marc-David

Voor de liefhebbers is {dit; http://www.nielsen-netratings.com/pr/pr_030218_netherlands.pdf } de link naar (een gedeelte van) het onderzoek. Wat vooral opvalt is dat een aantal sites ontbreekt. Een site als clanbase.com is bijvoorbeeld geen kleintje, maar ook een gamer.nl is fors. Overigens zijn gamepoint.net en spelpunt.nl van hetzelfde bedrijf, dus die getallen zou je wellicht bij elkaar op kunnen tellen.

ed_mat

zolang Nielsen zich baseert op panel onderzoek onder <4.000 thuisgebruiker die ermee hebben ingestemd dat software op de pc is geinstalleerd….zolang kan Nielsen geen harde uitspraken doen over "de" Nederlandse Internetter en alle daarop gebaseerde uitspraken als "games are booming"

Jason X

Als ik het artikel zo lees, zet ik inderdaad mijn vraagtekens bij de uitspraak: "Online games zijn booming". De definitie van online games wordt ten eerste niet gegeven (althans, in de hier beschikbare informatie). Gezien de sites en de verdeling man/vrouw ligt het toch meer in de online fun-games (Mahjong, Darts, Quizzen, Card-games). Ik heb niet het idee dat 50% van de spelers die ik tegenkom op CS-servers vrouwelijk isÉ De argumentering dat de populariteit stijgt door de game-consoles is dan ook een beetje krom. Voor online games als Quake en Counterstrike lijkt me dit beter toepasbaar: het type spel (actie) en de doelgroep zijn veel vergelijkbaarder. Dus hoewel ik natuurlijk erg trots ben op de Nederlandse resultaten, wordt ik nog niet echt wild van de context van het onderzoek. Definieer eerst eens wát er nou precies is onderzocht. @Marc-David: het optellen van bezoekersaantallen zou ik pas doen als je zeker bent dat de sites in dezelfde behoefte voorzien met dezelfde middelen en aan dezelfde doelgroep. Dat het van hetzelfde bedrijf is, is derhalve niet het meest overtuigende argument. Overigens ben ik het met je eens dat dit bij de fungames sites idd meestal wel kan.

Pieter.Sanders

ja dat is echt goed:) er is een soortgelijke website om deze als er iemand nodig heeft:)

Maria gokkasten

Pieter.Sanders

ja dat is echt goed:) er is een soortgelijke website om deze als er iemand nodig heeft:)

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond