Deel dit artikel
-

Strenge reclameregels voor gokbedrijven

De Kansspelautoriteit heeft de reclameregels toegelicht die per 1 oktober gaan gelden voor online gokbedrijven met vergunning. Zo mag geen reclame worden gemaakt in games of op websites of applicaties waar games worden aangeboden.

Het Commissariaat voor de Media en de Kansspelautoriteit (Ksa) gaan meer samenwerken bij het toezicht op reclame voor (online) kansspelen. Beide toezichthouders gaan klachten en signalen over reclame voor kansspelen met elkaar delen. Ook stemmen zij regelmatig met elkaar af over trends en ontwikkelingen.

Per 1 november 2020 is in de Mediawet geregeld wanneer reclame voor kansspelen wel én niet mag worden uitgezonden. De nieuwe regels beperken het tijdvak waarbinnen reclame voor bepaalde kansspelen mag worden uitgezonden. Zo mag in televisie- en radioprogramma’s tussen 06:00 en 21:00 uur geen reclame worden gemaakt voor onder meer online kansspelen.

De Ksa houdt toezicht op de reclames zelf. Daarvoor geldt onder meer dat die niet misleidend mogen zijn en niet mogen aanzetten tot onmatige deelname. Ook mogen ze niet gericht zijn op minderjarigen en andere kwetsbare groepen. Verder gelden er specifieke regels voor het inzetten van rolmodellen in reclame.r.

Reclame mag niet worden gecombineerd met uitingen over verslavingspreventie, bijvoorbeeld als men een speler informeert over de grenzen van het speelgedrag. Ook mag de reclame niet gericht zijn op personen die gebruik maken van bepaalde voorzieningen in het kader van verslavingspreventie of –zorg.

In reclames mag ook geen gebruik worden gemaakt van rolmodellen die jonger zijn dan 25 jaar of een substantieel bereik hebben onder minderjarigen of jongvolwassenen.

In de reclame mag ook geen gebruik worden gemaakt van actieve beroepssporters of teams van beroepssporters. Een uitzondering hierop vormt sponsoring. Gokbedrijven met vergunning mogen wel (teams van) beroepssporters sponsoren.

Zonder vergunning van de Kansspelautoriteit voor het aanbieden van een kansspel in Nederland mag in het geheel geen reclame worden gemaakt. Reclame is een breed begrip: wervende uitspraken in een interview vallen hier ook onder, net als het genereren van naamsbekendheid.

Alle regels zijn hier te vinden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond