Deel dit artikel
-

Strijd rond klanten webservices-bedrijf UpShot

Nadat Siebel Systems aankondigde UpShot over te nemen, een bedrijf dat software via internet verhuurt, proberen concurrenten als Salesforce.com klanten van UpShot weg te lokken. Het tekent de heviger wordende strijd op de markt voor webservices, inmiddels 'utility computing' genoemd.

Behalve Salesforce.com heeft ook Salesnet zijn oog laten vallen op de klanten van UpShot . Beide bedrijven bieden de UpShot-klanten alle mogelijke hulp aan om over te stappen op hun diensten, de migratie wordt kosteloos verricht.

De strijd begon nadat crm-reus Siebel medio vorige week aankondigde dat het UpShot wil overnemen voor een bedrag van 70 miljoen dollar in contanten. Siebel wil zich weer op de markt voor software on-demand begeven, het kondigde eind september een samenwerking aan met IBM voor het leveren van Siebel CRM OnDemand. UpShot wordt aan deze dienst toegevoegd.

Klanten kunnen bij bedrijven als Siebel – dat eind dit jaar start met CRM OnDemand – software via internet aanroepen en vervolgens na gebruik afrekenen voor de mate waarin er gebruik van is gemaakt. Dit staat lijnrecht tegenover het tot op heden gangbare model waarbij er een licentie gekocht moet worden op software. Er wordt in dit verband ook wel een vergelijking getrokken met nutsbedrijven, waarbij de klant ook alleen betaalt voor het verbruik, waarmee de term 'utility computing' zijn intrede heeft gedaan.

De markt voor software als service was een niche, maar ontwikkelt zich snel. Belangrijkste aanjager hiervan is de wens van bedrijven om op kosten te besparen. Volgens IDC rekenen bedrijven die gebruik maken van 'utility computing' op een gemiddelde kostenbesparing van 28 procent.

Grote bedrijven als IBM (e-business on-demand), Computer Associates, Sun en Hewlett-Packard zetten daarom steeds meer in op deze vorm van software-verkoop. Ook kleinere partijen als Salesforce.com profiteren mee, het boekte in het kwartaal tot eind juli 21,7 miljoen dollar omzet, 82 procent meer dan vorig jaar. Er zijn aanwijzigingen dat Salesforce.com zich opmaakt voor een beursgang.

Siebel begaf zich al eerder op de markt voor software als service. In 1999 lanceerde het Sales.com, een bedrijfsonderdeel dat crm-software via internet te huur aanbood. Sales.com begon zelfstandig, maar na twee jaar werd het weer onderdeel van Siebel. In juni 2001 besloot Siebel te stoppen met Sales.com.

Deel dit bericht

1 Reacties

Markus Vrieling

Zo blijkt maar weer dat je moet oppassen wat je zegt: Woensdag, 25 April 2001, Tom Siebel:(..)Siebel Systems biedt haar producten naast de traditionele manier ook volgens een ASP-model aan, maar het bedrijf zegt dat geen van haar bestaande of nieuwe klanten daar ooit om gevraagd heeft. Siebel concludeert daaruit dat de ASP-sector binnen een paar jaar verdwenen zal zijn. Dinsdag, 21 Oktober 2003:(..) De strijd begon nadat crm-reus Siebel medio vorige week aankondigde dat het UpShot wil overnemen voor een bedrag van 70 miljoen dollar in contanten. Aan de andere kant is getuigt het van goed ondernemerschap dat je de draad weer oppakt op het moment dat je de tijd er rijp voor acht. Het probleem dat ik mee heb is dat een enkele uitspraak te snel tot waarheid verheven wordt. De vele consultants die ingehuurd werden om de toekomst te voorspellen waren in no time weer van het toneel verdwenen. Wat we nodig heben is visionairs die niet slechts door geldzucht gedreven hun visie geven op ontwikkelingen. Ik ben dan ook blij dat Emerce de storm heeft doorstaan en heeft weten te blijven bestaan als informatie bron voor een ieder die onze branche serieus neemt. Markus VrielingCEO Creative Intermedia Associates

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond