Deel dit artikel
-

Stutterheim trekt na kritiek stekker uit forum ID&T

De kritiek van "azijnpissers" op het online forum van ID&T schoot oprichter Duncan Stutterheim dermate in het verkeerde keelgat dat hij de stekker uit het forum heeft getrokken. "Het werd me bij ID&T niet in dank afgenomen", zegt hij.

Het forum van ID&T was onderdeel van de website van ID&T, Nederlands grootste bedrijf binnen de dance-industrie. Bezoekers konden hier hun mening geven over de feesten en de andere activiteiten van ID&T. Het forum werd naar verluidt goed bezocht, maar het leverde ID&T ook regelmatig ongezouten kritiek op.

Directe aanleiding voor Stutterheim om het forum van de site te halen was kritiek op ID&T mobile, de dienst voor mobiel bellen via ID&T, die het bedrijf eind oktober lanceerde in samenwerking met Telfort. "Van de week kwam ik binnen en weer zaten er allerlei mensen te zeuren over prijzen en het initiatief ID&T mobile", zegt Stutterheim in een eind vorige week uitgegeven verklaring die inmiddels van de ID&T-site is afgehaald, maar nog wel valt te lezen bij Partyscene.nl . "Toen had ik het echt gehad. Weer gezeik op onze site. Stekker eruit dus. Niet echt netjes om het zo te doen maar ik ben er klaar mee."

"Het is een persoonlijk initiatief en het werd me bij ID&T niet in dank afgenomen dat ik zomaar de stekker eruit heb getrokken", zegt Stutterheim in de verklaring, hij geeft toe "slecht tegen kritiek te kunnen". Als sinds de start van het ID&T forum zegt Stutterheim zich te ergeren aan het niveau van sommige reacties. "Ik dacht dat een forum over je mening moest gaan. Bij ons lijkt het wel een vergaarbak van azijnpissers (…)", verklaart Stutterheim. "Natuurlijk was niet alles negatief. Vaak waren er meer positieve mensen, maar toch, die paar mensen die altijd zeuren hebben de overhand op de site en je mening wordt er toch door beïnvloed."

ID&T werkt nu aan een nieuwe site, met "iets nieuws" in de plaats van het forum. Ondertussen blijft de chat-functie op de site wel gehandhaafd. Stutterheim: "Voor de echte gegronde kritiek komt er een kritiek@id-t.com zodat wij zelf die kunnen beantwoorden, net zoals de klachten."

Stutterheim was vandaag niet bereikbaar voor een nadere toelichting. Sander Groet, verantwoordelijk bij ID&T voor business development en actief als event supervisor, wilde niet reageren op de actie van Stutterheim. "Hij kan zelf het beste uitleggen wat de motieven zijn."

Deel dit bericht

27 Reacties

Bert

Van mij krijgt hij gelijk! Ik erger me vaak kapot aan die ongenuanceerde, azijnzeikerige, hollandse opstelling. Kijk eens naar het gemiddelde niveau van de reacties op ons aller Emerceforum. Hulde aan de heer Stutterheim, weg met al dat gelul in de ruimte. Serieus inhoudelijk, anders je mond houden en aan je werk gaan!!

Kasper Katje

Volgens commercieel directeur Jorrit Kuipers is het ID&T's strategie om zo dicht mogelijk bij haar doelgroep te staan.Leuk dat ze dan een telefoonmerk in de markt zetten dat alleen via hun portal aangeschaft kan worden maar men gelijkertijd het drukbezochte forum zonder waarschuwing vooraf verwijderd. Laat nou net daar je bezoekers, potentiële kopers en je luisteraars zich verzamelen. Zo dichtbij mogelijk? Dit lijkt meer op negeren, distanciëren en dus afstand nemen. Volgens mij is dat precies het tegenovergestelde. Shame on you ID&T. Maar ja, zoals Duncan zelf al aangeeft is het een heetgebakerd mannetje wat niet altijd ten goede komt aan de bedrijfsvoering. Het geeft ook duidelijk aan hoe betrokken meneer is bij de moderators die door de jaren heen veel energie en tijd in het forum gestopt hebben en ook zonder waarschuwing of bedankje voor bewezen diensten in de kou werden gezet. Natuurlijk praten we hier over het toonaangevende bedrijf in de dancescene en is een forum voeren niet verplicht. Wel is het natuurlijk HET kanaal om dicht bij je doelgroep te staan, te leren van de feedback of zelf direct in contact te treden. Volgens mij heeft Duncan zelf nooit 1 letter op het forum getypt, een gemiste kans.

eRIK

Leuk om te lezen dat de heer Stutterheim om kan gaan met kritiek, dit bevestigd alleen maar het beeld dat ik al van hem had. Stutterheim is door goed zaken doen, een portie geluk en een en in de beginperiode van ID&T een flinke financiele injectie van vader Cor Stutterheim (directeur CMG) op een directeurs-positie terecht gekomen. Duncan heeft naar mijn mening een team met ja-knikkers (oude vrienden en bekenden uit Landsmeer)om zich heen verzameld, waardoor hij nooit heeft leren omgaan met kritiek. Duncan gaat dit liever uit de weg. Een kinderachtige reactie… Maar eerlijk is eerlijk, hij heeft een fantastisch bedrijf op poten gezet. Ik wil hem dan ook veel succes toewensen en een goede start met de Cineac.

Kees te Gelde

Ik begrijp al dat gezeur niet zo. ID&T is gewoon een commercieel bedrijf dat geld moet verdienen. Ik kan me voorstellen dat die Duncan het helemaal heeft gehad met al die mensen die klagen dat ID&T te commercieel is. Het enige dat op hem aan te merken is, dat het weer zo'n eenmansactie is. Hij had even moeten overleggen. Maar zo gedraagt hij zich nou eenmaal.Ik las trouwens ( http://www.hyped.nl/hyped/archives/00000800.htm ) dat hij actief andere fora leest, en dat de Emerce redactie nog wel mag oppassen. Als Duncan het helemaal heeft gehad met iets, dan neemt hij nogal impulsief actie, dat blijkt wel.

redactie iens

Ook wij hebben wel eens de neiging gehad de stamtafel op http://www.iens.nl op te heffen, omdat de stamgasten meer bezig waren elkaar te beoordelen (lees: uitschelden) dan een mening te geven over een culinair onderwerp. Nadat we sommige stamgasten diverse keren persoonlijk hebben gemaild met de vraag hier mee op te houden, lijkt het nu beter te gaan.

Hannie

Hyped heeft weer een nieuwtje gecreëerd en probeert nu het verkeer van Emerce naar haar eigen site te leiden. Is dit nou een citaat of 'iets van horen zeggen': >>hij zou dreigen met een "keiharde thunderdome party bij de redacties van betrokken sites". De Emerce redactie (op haar forum staan inmiddels 2 reacties op de actie van Duncan) mag dus wel oppassen. << Bij VNU BP kunnen ze overigens wel eens een beetje leven in de tent gebruiken.

Harald

Helemaal eens met eRIK.Het lijkt wel of kritiek alleen maar opbouwend mag zijn. Maar lieve Ducan… DAAR HEB JE DUS GEEN REET AAN!Luisteren naar je doelgroep. Da's belangrijk.En van je fouten leren.

Danny

De kwaliteitscirkel voor continuë verbetering bestaat uit 'plan-do-check-act'(Deming-cirkel). Kritiek is, hoewel niet altijd leuk, wel belangrijk voor je 'check' en als je er dan ook nog constructief op reageert kun je door middel van je 'act' er je voordeel mee doen. Kán dus. ID&T heeft volgens de leiding geen noodzaak voor verbetering. Misschien komt dat doordat er nauwelijks serieuze concurrentie is en de doelgroep blijkbaar onvoldoende kritisch is op het moment dat de portemonnee wèl getrokken moet worden.  Kortom: Way tha go Duncan, ik blijf stil wachten op het moment dat de stekker uit de hele dance scene getrokken wordt. "Cause I wanna rock n'roll all night and party everyday!!!!"-Kiss-

Douwe

@Harald enzo Ik geef Duncan helemaal gelijk. Als je goed oplet en je forum leest kom je een hoop gezeur tegen over helemaal niets. Iemand kan compleet uit zijn dak gaan over een bierviltje dat ergens in zaal 13 onder het podium lag. Helaas, als je alles goed bijhoudt zie jeook dat het slechts een stuk of 100 frequente bezoekers zijn. Dat is wel weinig als je je bedenkt dat een beetje feest als Innercity 40.000 (minimaal) personen trekt. Dus moet hij zich iets gaan aantrekken van 100 man waarvan er 20 lopen te zeuren en dan nog over niets behalve "het is te duur"? Denk ik niet. De overige 39.900 hoor je niet. En als iets te duur is… je hoeft niet te komen! Je hoeft geen drankje te nemen!Wel is het zo dat alles gelezen wordt en dat dat de mening van iemand negatief beinvloeden kan, is namelijk nogal gebruikelijk in Nederland. Succes wordt hier niet beloond maar bestraft met afgunst. Dat blijkt ook wel weer uit dit topic…

Kees

@Hannie: wat denk je zelf?? Die website hyped.nl heeft wel vaker "opmerkelijke" zaken, kijk eens naar hun pay-off. Overigens kwam ik op dit artikel bij emerce via het artikel op hyped.nl, en toch echt niet andersom.  Volgens mij hebben de mensen die hiervoor reageerden nog nooit het forum van ID&T bezocht, dat blijkt wel uit de meningen die ze geven. Zelf kwam ik er wel vaak en het was absoluut geen opbouwende kritiek dat daar plaatsvond. Meer laag bij de grondse opmerkingen over zaken die veel mensen niet eens kunnen inschatten. Dat je discussies voert over de playlist van id&t radio is prima, maar daar werd al lang niet meer over gesproken. Het was schelden en terugschelden. typisch Nederlands: je mag niet succesvol zijn en je mag niet commercieel zijn. @Danny: eens dat het dancepubliek veel te gemakkelijk honderden euro's per jaar aan party's uitgeeft. Dan neem je kritiek inderdaad niet meer serieus als je Duncan Stutterheim heet.

Kasper Katje

Bert en Kees: jullie hebben slechts 1 kant van het verhaal gehoord, dat van Duncan.Hierin wordt de indruk gewekt dat er dus niets dan gezeur plaatsvond van azijnzeikers. Hierbij vergat hij in zijn impulsiviteit te vermelden (maar waarschijnlijker is dat hij er helemaal niet van op de hoogte is) dat de moderators (waarvan ik er 1 was) en de vaste bezoekers de meeste ongegronde kritiek zelf meteen weerlegden. Al met al was het een gezellige club die onder meer door het forum elkaar ook in het dagelijks leven gingen zien, meetings organiseerden op de grote parties enz. Wat is er mis met kritiek op een mobiele dienst wanneer menig lid al maanden wacht op een beloofd blad of beloofde DVD? Kijk, normaal heb je dan zoiets van 'foutje kan gebeuren' maar wanneer je doorkrijgt dat er gewoon niet geluisterd wordt naar de mensen die toch je diensten en producten afnemen dan is een keer het breekpunt bereikt. En zoiets komt alleen maar in een snelkookpan terecht wanneer je ze ook nog op zo'n manier de mond snoert.In de meeste gevallen was het dus niet meer dan een tip om eerst eens je lopende zaken op orde te brengen voor weer in iets nieuws te duiken aan het adres van ID&T. Misschien moet Duncan eens worden uitgenodigd een feestje te organiseren bij Radar of Kassa.

Kees

Dat is inderdaad zo. De interne organisatie bij ID&T is een rotzooitje. Niet zo gek als je mensen een bedrijf laat managen die liever helemaal gek gaan op een party. Maar als 1 iemand gaat klagen daarover op een forum, dan krijg je direct een hele groep mensen die daarop inspringen. Dat is bij elk forum, kijk maar eens naar sommige Emerce discussies. Niemand weet echter wat ID&T achter de schermen aan het doen is om de zaken op orde te krijgen. Ik denk dat Duncan gewoon gefrustreerd is dat de interne organisatie niet opschiet – ondanks een herstructurering vorig jaar – en dat daarover continu wordt geklaagd. Dat is hem teveel geworden. Hij moet gewoon eens een keiharde manager aannemen die niet van party's houdt, en die orde op zaken gaat stellen. Dan kan hij zelf lekker in het forum in discussie gaan met iedereen.

radja

"het is te duur" is natuurlijk wel degelijk geldige kritiek, en het forum dat is opgezet door de leverancier/exploitant/whatever is bij uitstek de juiste plaats (bij de betrokken partij zelf) om die kritiek te uiten. nu wil een ondernemer natuurlijk niet graag horen dat hij te duur is, maar de consument heeft wel het recht daarover te klagen. anders werkt de vrije markt helemaal niet. bovendien zit in de kritiek "te duur" al meteen de oplossing: goedkoper maken.

Hannie

@Kees te Gelde: je hebt gelijk, kan ook zijn dat Hyped lezers naar Emerce leidt. Ook opvallend: ze hebben inmiddels hun stukkie aangepast en geven toe dat de dreigende Thunderdome-party niet Duncan's idee was maar hun eigen ideetje. Als er geen hype is, dan maken we die toch gewoon zelf! Nou nog even de grammatica op orde brengen. Is het Hyped of Hypet? Is het 'behoord' of 'behoort'? Maar nu weer on-topic: azijnplassers heb je op elk open forum. Interessanter is dat Duncan hier ook door moderatoren van zijn eigen forum bekritiseert wordt. Zou inderdaad een leuk thema voor Kassa zijn: Duncan Thunderdom!

Bert de Vries

Meneer Katje, Dat kan natuurlijk allemaal best zo zijn, maar zeiken is toch typisch Nederlands. Daarbij is het weer zo opvallend dat u daar weer bij bent. Ik heb op mijn gemak het gemiddelde niveau van uw reacties eens zitten bekijken. Altijd negatief, zeikerig en vooral betweterig! Kan niet goed zijn voor uw bedrijf "Kat in de zak" Voor iedereen heel fijne feestdagen en een super 2004. Zorg goed voor jezelf en voor andere! Vriendelijke groet,Bert

Danny

@Radja'Te duur' is perceptie en dus subjectief. Als iets echt 'te duur' is koop je het gewoon niet, t is namelijk geen primaire levensbehoefte, als je niet naar een dance-party gaat, ga je niet dood (sterker nog ik maak er liever een eind aan dan.. nah ja, je snapt m)Zelfde probleem is met concerten (thanx, you money hungry wolves at Mojo) desondanks blijven we als makke schaapjes gaan (ik ook, meeeeeh) dus dan kunnen we wel klagen dat het duur is, maar er is voor de organisatoren (de herders) geen reden iets te veranderen.

Harald

@ Douwe "Dus moet hij zich iets gaan aantrekken van 100 man waarvan er 20 lopen te zeuren en dan nog over niets behalve "het is te duur"? Denk ik niet." Dat is dus precies wat hij wel doet…

radja

>'Te duur' is perceptie en dus subjectief. Als iets echt >'te duur' is koop je het gewoon niet, t is namelijk geen >primaire levensbehoefte tja, ik koop de kaarten inderdaad niet. en inderdaad, te duur is, net als te goedkoop(ik ken niemand die iets te goedkoop vind), perceptie. maar als niemand zegt 'het is te duur' dan gaat de prijs gewoon nog verder omhoog, en dat is alleen maar goed voor ID&T. het is nodig om de perceptie van consumenten over te brengen op exploitanten. Om dan de kritiek af te doen als gezeik is wel erg kort door de bocht. De klant is koning? niet voor id&t. de klant heeft de gedikteerde prijzen maar te slikken, kritiek daarop wordt niet gewaardeerd. dan voel ik me als (potentiele) klant niet echt serieus genomen.

Douwe

@Harald Je begrijpt best wat ik bedoel, niet zo onozel doen gaarne. Maar goed, voor jou dan: Duncan hoeft zich niets aan te trekken van die 20 man die het te duur vinden of ergens anders over lopen te zeiken. Waar hij zich wel wat van moet aantrekken is dat de gehele publieke opinie MISvormd kan worden door 20 personen. Hij heeft dus gelijk dat hij dit gezwets van zijn site haalt. @Kees Wel eens achter de schermen gekeken tijdens een party? Dan zou je namelijk weten dat de eigen mensen snoei en snoeihard aan het werk zijn tijdens de party. Voor hen wordt het pas leuk als de dvd uitkomt, kunnen ze ook eens kijken hoe het was.

Kasper Katje

Beste Bert, bedankt voor je uitgesproken maar wel erg bekrompen mening over Nederlanders, mijn bijdragen en mijn bedrijf.Het ging hier echter niet om mij om mijn bedrijf maar over Duncan en ID&T maar toch bedankt voor je tijd en lading azijn. Als je kritiek uit op iets, zoals ik regelmatig doe inderdaad, zal dat inderdaad niet positief zijn. Maar vergeet niet in dat geval niet dat er een negatieve aanleiding/oorzaak is waarop ik en anderen reageren.Blijkbaar zie jij alleen de negatieve reply en ben ik dus weer de hond die de stok in het hoenderhok smijt. Liep alles zoals het hoort in dat hoenderhok dan heb ik ook geen aanleiding om die stok te gooien. Op een forum als dat van ID&T zou ik je er nu op wijzen dat je aardig off-topic gaat maar ik zal proberen wat minder betweterig te zijn. Blijkbaar ben je ook wat allergisch voor kritiek en ik zal hier met de feestdagen voor de deur rekening mee houden. Beste Hannie, Duncan had het intern kunnen houden maar door zijn actie zoeken mensen andere klankborden en zeker wanneer er door meneer Stutterheim een wel heel eenzijdig en scheef beeld naar buiten wordt gebracht. Vooral het feit dat zijn optreden en verhaal als een messteek in de rug voelt voor de mensen die dagelijks klaarstonden en mening uiting van kritiek te verwerken kregen maar altijd professioneel oplosten heeft er voor gezorgd dat zij nu graag hun kant van het verhaal naar buiten brengen. Duncan heeft het dus enkel en alleen aan zichzelf te danken en ik wens hem een zure dressing op zijn salade tijdens de kerst toe. Met andere woorden: de moderators zijn dus stuk voor stuk pissed off door deze behandeling.

Richard Otto

Dit lijkt me in zakelijk opzicht een goed besluit. Er zijn namelijk maar weinig bedrijven die door middel van een open forum bezoekers kritiek te laten uiten. Een email adres/ telefoonummers of postbus lijkt mij voor klachten of ideeën afdoende. Met vriendelijke groet, Richard Otto

Duncan.S.

Beste kaspar, de reacties die je geeft gaan helemaal nergens over. Ik denk dat jij bij het groepje hoort dat het verpest voor de grote groep. Je mag je dan binnen de vele Fora op het internet opwerpen als ervaringsdeskundige, en denken te weten hoe het allemaal hoort, maar met je eigen goudeuro weet je ook niet echt te scoren. Laat ID&T nou maar gewoon hun gang gaan. Wat daar in een paar jaar uit de grond gestamp is, kunnen 50 kasper katjes in nog geen 200 jaar. Ik zou zeggen veel geluk, en probber eens wat minder te zeueren en wat constructiever ergens aan mee te doen.

Karin

Beste Bert de Vries, ik ben het helemaal met je eens. Het niveau van Kaspar Katje komt nooit uit boven dat van een vervelende, zeurderige, betweterige azijn zeker, zoals Duncan ze dan noemt. Altijd alleen maar denken het allemaal beter te weten. Maar ja, deze Groninger heeft zijn eigen zaakjes natuurlijk allemaal zo goed geregelt. Man, laat me niet lachhen, deze meneer die heeft waarschijnlijk geen leven zonder te kunnen zeuren en klagen op de Emerce. Beste Kaspar Katje, zie nou eens in dat jouw gezever heel wat mensen irriteert. Als je zelf eens wat had bereikt en daarmee kon schermen, dan had je nog een punt. Maar wat jij loopt te zeuren op deze pagina's……….wie kan jou nu serieus nemen? Oh, goudeuro, ja echt helemaal fantastisch………not……

Kasper Katje

Haha prachtig dit. Als je dan toch de echte Duncan bent dan ben je o.a. een ster in tussen de regels doorlezen en ook nog SLECHT lezen.  Mijn voornaam is KaspEr en je hebt dus niet eens door dat ik 1 van de moderators was die de vuile was deed. Een 'EX-medewerker' dus die nog steeds geen bedankje voor bewezen diensten heeft ontvangen of het moet deze reactie van je zijn. Maar goed daar heb je het allemaal veel te druk voor natuurlijk om dat uit elkaar te houden.Leuk dat je een emailadres van mijn bedrijf gebruikt…misschien dat Emerce hier eens beter op toe kan zien want dit is gewoon misbruik. Durf dan tenminste nog je kritiek@id-t.com te vermelden.De reply van Karin zo vlak na de jouwe neem ik al helemaal niet serieus, zal wel onder het geval 'Thunderdome at your place' vallen. Ach ja, de aanval is de beste verdediging. Ga zo door, jullie ware gezicht wordt steeds duidelijker.

Arie

Hou effe op met moddergooien naar mekaar. Duncan haalt zich een boel kritiek op de hals door zo impulsief zijn forum te sluiten, maar misschien moeten bedrijven helemaal geen fora willen exploïteren. Dat wordt veel beter gedaan door onafhankelijke forumboeren. Hoe staat het eigenlijk met het forum van Shell?

azijnpisser??

mischien was ik wel 1 van die azijnpissers ik weet het niet maar goed.wat mijn erg stoort is dat niemand van te voren wist dat het forum zomaar is opgeheven.en de rede van het opheffen van het forum is ook nogal lachwekkend.ik snap best dat je de kritiek aantrekt maar aan meneer Duncan de eer om er dan ook wat aan te doen.en als je dan in plaats van de stekker eruit trekken eens een uitleg had gegeven op de kritiek hadden veel mensen of begrip getoont of hun werkelijke gedrag getoont nl. dat van azijnpisser, en als je je dan nog ergert aan de azijnpisser kun je altijd de moderators inschakelen die ID&T zelf heeft uitgekozen om zo'n azijnpisser te bannen.zo'n moderator was Kasper die naast zijn eigen bedrijfjes en zijn muzikale projecten tijd vrij maakte voor een goed forum en dat samen met de andere moderators op vrijwillige basis waarvoor hulde.mensen dus die een hart hebben voor dancemuziek en die er mee gaan slapen en er mee op staan, net als de meeste members zoals ik

DeacoN

@Richard OttoAls het gegeven van vraag en aanbod opheldering kan krijgen met feedback via zo'n kanaal is dat natuurlijk heel handig!, AH doet b.v via de bonuskaart[iets anders]maar via een forum is een idee. De dienstverlening van id-t is erg [trend]gevoelig door snelle veranderingen die de jeugd doormaakt, dan is het slim om voor en na een feest bepaalde signalen op te vangen[via een forum] zodat je daar rekening mee kan houden.Supermarktetens kunnen zich altijd nog richten op primaire levensbehoeftes dit is veel gevoeliger voor vraag wisselingen.Al denk ik dat id-t de vraag via sterke marketing wel zelf bepaalt[maar daar trappen mensen niet lang meer in].Daarbij kwam id-t nooit echt in een kwaad daglicht te staan vanwege de autoriteit van de mods waardoor echt precaire opmerkingen wel werden ingekapseld[gedelete].Kasper die dat op een subtiele manier toch zeker goed deed, het is hem kennelijk toch niet op een volwassenen manier in dank afgenomen.Maar ik sta er niet eens zozeer van te kijken hoe duncan zijn werknemers behandeld die iets verder verwijderd staan dan die vriendengroep, uiteindelijk zullen weinig mensen "het id-t gevoel"[wat hij zo romantiseerd]echt op dezelfde manier delen.De geschiedenis heeft wel bewezen dat leiders de fout in gingen omdat ze te weinig luisterde naar meningen van mensnen om zich heen….

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond