Deel dit artikel
-

“Succesvolle decembermaand Nederlandse internetwinkels”

Nederlandse internetwinkels hebben een succesvolle decembermaand achter de rug. Dat zegt de belangenvereniging Thuiswinkel.org , die een steekproef hield onder haar leden, waaronder hot-orange.com, Wehkamp, Otto, Pharmaplaza en Shop.nl. Eerder al maakte Wehkamp melding van een recordomzet, TakeitNow blijkt het ook goed te doen en Otto meldt in een jaar tijd 7 procent van de omzet via internet te behalen.

Thuiswinkel.org is onlangs opgericht en richt zich op het behartigen van de belangen van bedrijven die aan verkoop op afstand doen. De vereniging telt momenteel 50 leden en inventariseerde de groei in omzet onder zijn leden in december. Ten opzichte van dezelfde periode in 1999 boeken de sites meer omzet en pageviews, aldus Thuiswinkel.org. Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org verwacht dat de groei komend jaar zal doorzetten. "Een steeds breder publiek zal ervanring opdoen met kopen via internet. Dit komt onder andere door de groei in internetgebruikers, de groei van breedband en mobile commerce."

De winkels die in het onderzoek van Thuiswinkel.org aan bod komen zijn: ChateauOnline.nl , Conrad Electronic , DeWinkel.nl , Domega.nl , hot-orange.com , MacroPolis , Ottoshop.nl Pharmaplaza.nl , Shop.nl , TakeitNow en Wehkamp.nl .

ChateauOnline , aanbieder van wijn op internet, boekte ten opzichte van 1999 een omzetstijging vabn 200 procent. De gemiddelde besteding per product ging met 20 procent omhoog. Conrad Electronic (Europees postorderbedrijf voor electronica) gaf aan vorig jaar "ruim het dubbele" in omzet geboekt te hebben ten opzichte van 1999. DeWinkel.nl (online warenhuis) geeft aan dat de omzet in december 2000 verdubbeld is ten opzichte van 1999. Prijs- en kwaliteitsvergelijker Macropolis gaf aan dat het aantal pageviews in december (1,7 miljoen) 81,1 procent hoger lag dan in november. Otto biedt sinds begin 2000 ook producten aan via internet – naast de catalogus – en geeft aan dat in een jaar tijd internetverkopen 7 procent van de omzet zijn gaan uitmaken.

Pharmaplaza.nl (interactief gezondheidscentrum) zag het aantal orders in december stijgen met 64 procent ten opzichte van november. Het aantal bezoekers steeg met 35 procent over dezelfde periode en de omzet met 65 procent. TakeitNow geeft aan dat het aantal bestellingen in december 2000 ruim verdubbeld is ten opzichte van 1999, de omzet van het bedrijf steeg in 2000 met ongeveer 250 procent ten opzichte van 1999. Wehkamp heeft een recordmaand achter de rug, zoals het al eerder meldde . Het aantal bezoekers steeg tot 600 duizend, de verkopen (in waarde) stegen met een factor 4,5 ten opzichte van december 1999. In totaal zette Wehkamp dit jaar 55 miljoen gulden om via internet, 5 miljoen gulden meer dan verwacht. Voor volgend jaar rekent Wehkamp op een omzet van 100 miljoen gulden via internet.

Omzetbedragen werden niet genoemd in het onderzoek. Niet alle bedrijven deden ook uitspraken over percentages omzetgroei.

Deel dit bericht

4 Reacties

Mike

Ja, het is allemaal rozegeur en maneschijn, maar neem nu een Wehkamp, hoeveel van die "55 miljoen" komt er weer terug!? Het is toch een feit dat er een hoop retour komt aan kleding en wat nog meer…. hoe zit het met de verzendkosten? Ik vind het knap dat een wehkamp 55 miljoen omzet per jaar alleen al op internet! Ik als man denk nu niet gelijk aan wehkamp als ik kleren, meubels of lakens nodig heb. Zijn het misschien de huisvrouwen die de hele dag achter het net zitten? Dan moeten we ons daar maar op gaan richten. Mocht die 55 miljoen inderdaad kloppen….. Applaus!

Hendrik Spee

Allemaal leuk en aardig dit onderzoek,maar voor met name de "pure plays" zoals bijv. hot-orange, maar niet Wehkamp en Otto die voortborduren op reeds bestaande infrastructuur, had ik graag wat meer info gezien over de omzet uitgedrukt in geld. Een omzetstijging van 200% of meer t.o.v. 1999 is slechts een druppel op de gloeiende "burn-rate" plaat indien de omzet in 1999 bij wijze van spreken NLG 20.000,- was. 

Belle

Ja jongens,En nu niet zuur reageren, dit is gewoon goed nieuws. Niets op af te dingen! groetjes,

W. van Kasteren

Tsja mensen,Als we in deze wereld werden afgerekend op indexen dan….. Helaas is een omzetverdubbeling slechts leuk als daar serieus een verdienmodel achter zit. Ik ben zeer benieuwd of inmiddels door het kritisch volume nu zwarte cijfers worden geschreven, of dat elke gulden omzet nog steeds 3 gulden marketing kost. Op internet moet je klanten kopen, en naar winkels blijven ze voorlopig lopen! 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond