Deel dit artikel
-

Suitsupply.com verworden tot etalage

Naar nu blijkt is clicks-and-bricks kledingconcept Suitsupply.com anderhalve maand geleden gestopt met de online verkoop van zijn pakkenassortiment. Dit omdat het overgrote deel van de klanten in de fysieke winkels koopt en omdat Suitsupply meent hen daar beter van dienst te kunnen zijn. "In de loop der tijd zijn we erachter gekomen dat het niet zo makkelijk is om online pakken te verkopen", aldus financieel directeur Dennis Moolenburgh.

Suitsupply werd in september 1999 gelanceerd als on- en offline verkoopkanaal voor (confectie)pakken, hemden en dassen. Inmiddels telt de keten zes vestigingen in Hoofddorp (nabij Schiphol), Rotterdam, Zwolle, Den Haag, Tilburg en Roermond met in totaal zestig medewerkers.

Dennis Moolenburgh, financieel directeur van SuitSupply: "Het was destijds natuurlijk een hele andere tijd, met zeer rooskleurige vooruitzichten ten aanzien van e-commerce. Maar in de loop der tijd zijn we erachter gekomen dat het niet zo makkelijk is om online pakken te verkopen. Dat luistert letterlijk toch nauw." Met als gevolg een retourstroom aan niet-passende kleding en flinke klantontevredenheid. "Wat dat betreft werkt het precies andersom: mensen komen naar de winkel voor een pak, waarbij ze kunnen worden geadviseerd, en daarnaast kopen ze eventueel een basic hemd of das, terwijl dat in een e-shop uiteindelijk precies andersom werkt ."
Moolenburgh vervolgt: "Daarnaast was het een hassle om speciaal voor de site een centrale opslag draaiende te houden en voorraden aan te houden, met een fulltime logistieke medewerker in dienst, en ook nog eens bestellingen binnen drie dagen te moeten afleveren."

Waarom heeft Suitsupply de stop op de online verkoop relatief stil gehouden, behalve een onopvallende mededeling op de site en e-mailing aan klanten? "Omdat we er niets aan zouden verdienen, maar het is niet zo dat wij het geheim hebben gehouden. We kregen bijvoorbeeld ook weinig reacties van klanten toen we na anderhalf jaar het hele assortiment online te hebben gevoerd, de laatste maanden alleen nog hemden en dassen verkochten. Blijkbaar was de site al verworden tot etalage en daarop willen we verder bouwen, op service aan- en communicatie met de klanten. Want laten we niet vergeten dat de site op zich nog altijd springlevend is."

Moolenburgh zegt nooit ontevreden te zijn geweest over de site: "Zeker in het begin, toen we nog maar één winkel hadden, heeft de site qua landelijk bereik, als lokker veel voor ons gedaan. Ook de verkoop is almaar blijven groeien, alleen bleef het volume dusdanig achter ten opzichte van de offline afzet, dat we besloten hebben te stoppen. Kortom, in combinatie met de bricks was het een rationele kostenafweging."

Over precieze volumes en kosten wil Moolenburgh geen mededelingen doen – zo is afgesproken met de (beursgenoteerde) investeerder McGregor. Saillant is dat deze via de Online McGregor Shop zelf nog altijd wel online pakken verkoopt. Anders gezegd, ziet 'moeder' McGregor soms liever dat 'dochter' Suitsupply niet langer concurrentie vormt? Moolenburgh: "Dat geloof ik niet, zoals ik ook niet geloof dat online verkoop voor McGregor core business is."

Voor Bas Possen van Possen.com , een clicks-and-bricks e-tailor concept dat maatpakken verkoopt, vormde dit laatste de reden om McGregor buiten deur te houden. Hij zegt het vooral jammer te vinden dat Suitsupply is gestopt, voor e-commerce in het algemeen en voor de online kledingbranche in het bijzonder: "Het verschil met ons is dat zij vooral op de hype, in korte tijd volume wilden pompen door een extra kanaal, terwijl wij het online gedeelte altijd als een platform voor klantenloyaliteit en herhalingsaankopen hebben gezien. Dat gezegd hebbende en ondanks dat zij een concurrent zijn, zie ik nu dat ze meer aandacht aan de service en communicatie besteden. Het zou me dan ook niet verbazen als ze de klant op den duur eveneens weer het gemak van herhalingsaankopen zouden gaan bieden."

Maar algemeen directeur Fokke de Jong van Suitsupply benadrukt dat dat echt niet meer gaat gebeuren: "Behalve eerdergenoemde bezwaren ten aanzien van de logistiek, komt daar nog eens bij dat onze vervoerder Selectvracht gestopt is met hangende spullen, zoals kleding. Dus om weer een heel nieuw netwerk op te zetten, zou ons zo maar weer een miljoen kunnen kosten. Los daarvan lijkt de mogelijkheid tot herhalingsaankopen aantrekkelijk, maar hoe vaak veranderen mensen niet van postuur, worden dikker of krimpen? Als ze dan iets verkeerd passends kopen, hebben wij het weer gedaan."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond