Deel dit artikel
-

Symbaloo zet in op doorbraak door partnerships

Symbaloo, het Nederlandse bedrijf achter het gepersonaliseerde bureaublad, hoopt door een partnership met internetprovider Online de weg naar succes te betreden. “De grote doorbraak komt in combinatie met dit soort samenwerkingen”, aldus Steven Jongeneel, CMO van Symbaloo.

Online biedt haar 335.000 klanten de aangepaste versie van Symbaloo als startpagina voor haar klanten. Voor Symbaloo is het duidelijk, de samenwerking moet het bedrijf meer gebruikers opleveren, maar wat levert het de internetprovider op? Jongeneel: "Online heeft eigenlijk één doelstelling, klanttevredenheid. De site is een service naar de klanten toe."

Op de Symbaloo-startpagine die Online haar klanten aanbiedt is het logo van de internetprovider te zien en zijn enkele diensten geïntegreerd. Zo is de rss-feed van Online en de webmail opgenomen.

Partnerships

Jongeneel: "Wij denken dat de grote doorbraak komt in combinatie met dit soort partnerships. In distributietermen is dit erg groot voor Symbaloo. Je kan het nu al zien, het is één keer voorzichtig aangeboden met een informatieve e-mail en we hebben 20.000 extra bezoekers gehad."

De waarde van Symbaloo is dat dit een blauwdruk vormt voor andere markten. "Het is een best practice voor Amerika." Symbaloo ontving onlangs nog 800.000 euro aan nieuw vermogen van investeerders voor een introductie van het concept in de Verenigde Staten.

Traffic

Gebruikers van de persoonlijke startpagina hoeven zich niet te registreren. De instellingen worden in een cookie opgeslagen in het geheugen van de browser. "Ik kan nog niet zien hoeveel persoonlijke pagina’s er zijn aangemaakt sinds de samenwerking van start is gegaan. Maar 20.000 extra bezoekers naar aanleiding van beperkte communicatie vind ik een mooie score."

Symbaloo had begin maart 200.000 bezoeken per dag (inclusief de Franse website) waarvan 50.000 uniek. Het verdienmodel is gebaseerd op inkomsten uit Google Adsense, inkomsten uit de zoekfunctie en affiliate-inkomsten.

Winstgevend

Nu de traffic groeit is het de vraag of Symbaloo winstgevend is. "Dat is moeilijk", vindt Jongeneel. "We hebben een goede cashflow, maar winstgevendheid is een kwestie van hoe je de kosten toerekent. We zijn nu bezig met de ontwikkeling van de nieuwe versie en we gaan de markt op in de Verenigde Staten. Het is belangrijk dat we een goede groei zien en dat we een goede cashflow hebben. Dat is de basis om te investeren."

Zegt Jongeneel hiermee dan indirect dat hij niet winstgevend is? "Je moet kijken hoe we het doen. We hebben een klein team. De kosten hebben we goed onder controle. We kunnen heel makkelijk een versie maken voor een andere partij als we nu hebben gedaan voor online. Als we andere ambities wegstrepen, zoals de introductie in de Verenigde Staten, dan zou het er heel anders uitzien", aldus Jongeneel.

Uiteindelijk moet Symbaloo geld in het laatje gaan brengen. Jongeneel: "Dat gaat mede door samenwerkingen met andere bedrijven. We geloven niet in één ding. Het gaat bij ons om content en distributie."

Symbaloo breidde halverwege april uit naar Frankrijk en vond daar meerdere grote mediapartners. Er zijn samenwerkingen opgestart met grote kranten als Le Monde, Le Post en Le Figaro, die het nieuws voor Symbaloo verzorgen.

Deel dit bericht

2 Reacties

Ton van Houten

Compliment voor Steven Jongeneel en Symbaloo.

Matthijs

Is Symbaloo sponsor van Emerce? Ik zie volgens mij 2-wekelijks een soortgelijk hozanna-bericht voorbij komen, terwijl Symbaloo in geen enkele (serieuze) meting voor komt. Prima, hoor. Maar dan wel erbij vermelden dat het een advertorial is.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond