Deel dit artikel
-

TakeitNow: schreeuwende behoefte betaalbare “rich content”

Er is een schreeuwende behoefte aan betaalbare "rich content". Dat zegt Martijn Hoogeveen, directeur van webwinkel TakeitNow en initiatiefnemer van ICEcat. ICEcat levert gestandaardiseerde productbeschrijvingen en opereert om kosten te besparen deels vanuit Wit-Rusland en Oekraïne.

Hoogeveen heeft – zo geeft de directeur na enig aandringen toe – voor "enige tonnen" ICEcat opgezet. Het in Utrecht gevestigde ICEcat is een 100 procent dochter van webwinkel TakeitNow, maar wordt mogelijk op termijn verzelfstandigd. ICEcat legt zich toe op het produceren van gestandaardiseerde productbeschrijvingen.

ICEcat heeft een pilot life gezet waarbij notebooks met elkaar worden vergeleken. Naar eigen zeggen zijn al circa 20.000 beschrijvingen van andere ICT-artikelen in de database aanwezig, verdeeld over zo'n honderd productcategorieën. Op termijn zullen volgens Hoogeveen ook kantoorartikelen, vrijetijdsartikelen, kleding en andere zaken worden gecategoriseerd.

"Er is momenteel een gillende behoefte aan betaalbare rich content in sectoren waar TakeitNow actief is, maar ook daarbuiten", aldus Hoogeveen. Volgens Hoogeveen zijn contracten met een partij als het Amerikaanse Cnet onbetaalbaar voor de meeste resellers op de versnipperde Europese markt. Bovendien is Cnet niet op de Nederlandse markt toegesneden.

Om zijn kosten laag te houden werkt Hoogeveen veel met offshore labor, voornamelijk uit Oost-Europa. Zo wordt het redactie- en ontwikkelwerk van ICEcat in Oekraïne en Wit-Rusland verricht. De eindredactie en het bouwen van de interfaces vindt in Nederland plaats. Technologiepartner is het Nederlandse ICEshop, waar Hoogeveen een onbekend belang in heeft.

ICEcat telt volgens Hoogeveen – die ook hoogleraar E-commerce is aan de Open Universiteit – nu al twintig klanten, vooral resellers en distributeurs. Een deel daarvan zijn de bestaande klanten van tech-partner ICEshop. Hoogeveen rekent voor 2003 op zeker veertig klanten. Al eerder zei Hoogeveen te verwachten dat TakeitNow door ICEcat meer traffic en conversie zal genereren.

De webwinkel draaide volgens eigen opgaaf in het derde kwartaal van dit jaar break even en zag de omzet met 28 procent (ten opzichte van Q3 van 2001) groeien naar 600.000 euro. De gemiddelde orderwaarde steeg in het laatste kwartaal naar 370 euro, vooral door de aanhoudende vraag naar laptops steeg.

Deel dit bericht

4 Reacties

Jan Sellis

Het ontgaat me een beetje wat deze partij moet toevoegen aan de markt. Ok, cnet is niet actief op de Nederlandse markt. Maar er zijn wel andere bedrijven actief zoals bv kieskeurig.nl. Dit bedrijf heeft oa contracten met beatit.nl en het lijkt mij zeker minder te kosten dan het opzetten van een eigen vergelijker. Naast kieskeurig is er ook Cedron die ongeveer hetzelfde biedt bij oa wehkamp.nl. Het nut van dit bedrijf ontgaat me dan ook, op een toch al overvolle (Nederlandse) markt. Het is in ieder geval duidelijk een reacie op winkels als beatit, die nu al meer dan een half jaar een soortgelijke dienst aanbieden aan bezoekers.

Sebastiaan

Wij kijken eerst zelf op CNET en dan bestellen wij dat artikelnummer bij een online leverancier zoals http://www.centralpoint.nl. Al die lokale productvergelijkers werken toch niet naar behoren, daar hebben ze eenvoudig de contacten en de budgetten niet voor. Iedere koppeling kost een godsvermogen. De enige waar ze direct informatie kunnen halen is hp met EasyContent. Al het andere is handmatig aanrommelen.

Martijn

Centralpoint maakt gebruik van ICEcat. De content van veel generieke productvergelijkers zoals kieskeurig, is te beperkt voor een IT-reseller of -distributeur. Wat ICEcat meer doet is de databases van leveranciers leegtanken, en standaardiseren, zodat een steeds groter deel van de ca. 50.000 (!) verschillende artikelen die in de IT-markt worden aangeboden, ook voldoende beschreven wordt. Op dit terrein zijn bijna geen partijen actief, en dan blijkt de markt vrijwel "leeg" te zijn.Generieke productvergelijkers schieten vaak te kort:- soms onvoldoende productinfo- geen relatie met beschikbaarheid (voorraad/verouderd zijn)- incorrecte categorisering- dubbele productvermeldingenEn zo is er nog wel wat op te noemen.

NetQuote

Hallo Martijn, Het lijkt mij dat je even goed moet kijken naar je eigen productvergelijker voordat je afbreuk doet aan een vergelijker als kieskeurig. Het zgn. leegtanken en standariseren waar je het over hebt, laat in je eigen vergelijker zeer veel niet ingevulde informatie zien? Oorzaak wellicht door taalproblemen in de Oekraine of een verkeerde standarisatie? De catagorisatie laat ook te wensen over, bij desktop/pc laat je toetsenbordhoesjes zien van Fellowes? Dus voordat je roept dat generieke productvergelijkers tekort schieten, eerst even kijken naar je eigen generieke productvergelijker. groeten Pascal 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond