Deel dit artikel
-

Talpa: rationeler nadenken over crossmedia

Mediabedrijven moeten veel rationeler nadenken over wanneer ze wél en wanneer niet een crossmediaal concept neerzetten. Dat vindt Edwin Tromp van Talpa. “Soms is een televisieprogramma alleen goed genoeg. Het toevoegen van een internetpagina is dan al teveel.”

"Wij experimenteren nogal wat," zei Tromp gisteren tijdens het seminar CrossMediaGames in Amsterdam. Tromp is directeur Talpa digitaal. Hij doelt op crossmediale experimenten, van games tot interactieve programma's. Hoewel hij een internetachtergrond heeft, is hij er bij Talpa van overtuigd geraakt dat niet elk televisieprogramma een crossmediaal element hoeft te hebben. "Televisie is iets heel anders dan internet. Iets dat op televisie werkt, hoeft dat online niet te doen. Je moet telkens een afweging maken."

Branco Schreder van MTV international is het grotendeels eens met Tromp. "Je moet niet denken vanuit een mogelijkheid, vanuit de techniek. Het gaat altijd om de doelgroep en het wáárom." Tegelijkertijd vindt hij dat adverteerders juist wat méér moeten experimenteren met crossmedia. "Adverteerders moeten niet standaard denken in reclameblokken."

Zowel Tromp als Schreder zijn redelijk skeptisch over de mogelijkheid van de koppeling van games aan televisieprogramma's. Het meespelen met een televisieprogramma via een internetverbinding op een mobieltje, is voor de meeste kijkers nog te veel gevraagd, meent Schreder. Een voorbeeld van zo'n concept is het Amerikaanse Airplay. Schreder ziet de meeste kansen in eenvoudige games en games die zijn gekoppeld aan online communities.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond