Technologie niet zaligmakend voor Google

Slimme technologie alleen blijkt niet voldoende voor Google op de advertentiemarkt voor radio en print media naar zich toe te trekken.
Uit een beschouwend verhaal in de Wall Street Journal wordt duidelijk dat Google zijn miljarden genererende advertentietechnologie niet klakkeloos naar buiten het web kan exporteren. In andere media gelden andere regels.
Aan het einde van deze maand stopt voorlopig Google met zijn pogingen om de markt voor radioreclame te betreden. De Amerikaanse zakenkrant stelt dat Google zijn technologie overschatte en de menselijke kant van de reclamamarkt onderschatte. Voorts wist het adverteerders niet over de streep te trekken, ondanks de gehanteerde lage reclametarieven.
De baas van de zoekmachine, Eric Schmidt, zegt dat de gebruikte radiotechnologie nog niet af bleek te zijn. Het retourpad was niet goed genoeg, waardoor niet duidelijk werd welk response een commerciële audioboodschap opleverde. Op internet is dat anders, aangezien iedere klik binnen het Google-domein wordt gemeten.
Google betaalde in 2006 tot 1,1 miljard dollar voor technologiebedrijf dMarc. Die onderneming moest Google op de radiomarkt lanceren. Uit de terugblik van de Wall Street Journal bleken de dMarc-mensen en die van Google moeilijk met elkaar door een deur te kunnen. De ene partij redeneerde overwegend vanuit de mogelijkheden van de technologie, dMarc meende echter dat zijn systeem pas met menselijke verkoopinspanningen geaccepteerd zou raken.
Behalve met radio faalde Google eerder ook al met papieren media. Ook daar hebben de oppertechneuten nog geen helder plan over hoe ze zich die markt kunnen toe-eigenen.
Overigens was de puur technische benadering van het Google-systeem ook onoverkomelijk voor topontwerper Douglas Bowman. Hij moest iedere creatief gegenereerde pixel door technische teams door laten meten op effectiviteit. Hij zegde zijn baan op en trad onlangs in dienst bij Twitter.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reacties
John Geerts
Google betaalde geen 1.1 miljard ze betaalde volgens het artikel 102 miljoen Dollar. Nog veel te veel, maar destijds was dat wel gebruikelijk