Deel dit artikel
-

Tele2 belangrijke mobiele speler op Nederlandse markt

Tele2 Nederland groeit wederom als mobiele provider. Er kwamen er in het derde kwartaal ruim 50.000 bij, waarmee het totaal uitkomt op 640.000. Het bedrijf is vierde op de ranglijst achter KPN, T-Mobile en Vodafone.

De groei zit hem vooral in postpaid in plaats van prepaid-abonnementen. De omzet uit mobiele telefonie in Nederland verdubbelde (pdf) bijna ten opzichte van een jaar eerder en komt uit op 463 miljoen kroon (53 miljoen euro). Met andere diensten er bij realiseerde Tele2 in Nederland een omzet van 1,4 miljard kroon, acht procent meer dan in het derde kwartaal van 2012. Het bedrijfsresultaat (ebitda) staat wel onder druk en nam met bijna een derde af. Dat komt door investeringen in het netwerk. De toekomstige groei moet vooral van 4G komen.

Telecompaper constateerde deze zomer al dat Tele2 zijn marktaandeel op de Nederlandse mobiele markt fors heeft vergroot, van drie naar vijf procent in het eerste kwartaal van 2013. Dat komt omdat de mobiele markt relatief rustig is. Niettemin is de afstand tot Vodafone, de derde speler op de markt (met 5,6 miljoen abonnees), nog altijd erg groot.

Op de breedband markt maakt Tele2 nauwelijks vorderingen door de sterke concurrente. De opbrengst per klant (ARPU) daalde ook. Wel werd een belangrijk breedbandcontract binnengehaald van ABN AMRO.

De volledige (Zweedse) groep kampte met een nettoverlies van 194 miljoen kroon, terwijl vorig jaar nog 283 miljoen winst werd geboekt. De omzet daalde ook en de winst- en omzetverwachting voor heel 2013 is naar beneden bijgesteld.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond