Deel dit artikel
-

Tele2 vraagt om verbieden simlocks

UPDATE. Telecombedrijf Tele2 heeft aan telecom-toezichthouder OPTA gevraagd om het fenomeen simlock per 1 april in zijn geheel te verbieden. Volgens Tele2, dat zelf ook mobiele telefonie aanbiedt, komen veel mobiele operators hun wettelijke verplichting niet na om de simlock een jaar na aanschaf op verzoek van de consument direct te verwijderen. Ook zou de handhaving van simlocks door de afschaffing van subsidies op mobiele toestellen niet langer te rechtvaardigen zijn. OPTA zegt echter niets aan de huidige situatie te kunnen veranderen. "OPTA heeft op dit moment geen bevoegdheden om tegen de simlock handhavend op te treden", laat een woordvoerder weten.

Een simlock is een softwarematig provider-slot op een mobiele telefoon en dient om te voorkomen dat er zomaar een andere sim-kaart in het toestel kan worden gestoken. Gevolg is dat het toestel alleen kan worden gebruikt met de sim-kaart die er bij aanschaf van het toestel in zat. De bedoeling hiervan is dat een mobiele telefoon heel goedkoop aan de consument verkocht kan worden, de toestelkosten worden terugverdiend door middel van de belkosten die aan de consument, al dan niet pre-paid, in rekening worden gebracht.

Oorspronkelijk werd de simlock gezien als een acceptabel middel voor de mobiele aanbieder om de subsidie op het – veelal gratis – toestel terug te verdienen. Tele2 stelt, net als de Consumentenbond , dat door de afschaffing van subsidies op mobiele toestellen het handhaven van simlocks niet langer gerechtvaardigd is.
Als alternatief stelt Tele2 voor om een 'verzekeringsmodel' in te voeren, waardoor elke operator het recht heeft om simlocks die aangebracht zijn door een andere partij te verwijderen.

Veel operators zouden misbruik maken van de simlocks door er maanden over te doen alvorens de locks te verwijderen, zegt algemeen directeur van Tele2 Terry Aurik in een persbericht. Volgens de OPTA is een week een redelijke termijn waarbinnen dit moet gebeuren. Deze organisatie maakte al in 1999 bekend niet tevreden te zijn over de voorlichting die mobiele operators aan consumenten geven over het gebruik van simlocks.

Tele2 lijkt verder met hun verzoek aan de OPTA aan het verkeerde adres te zijn. OPTA laat namelijk bij monde van een woordvoerder weten "geen bevoegdheden te hebben om tegen de simlock handhavend op te treden". De organisatie zegt de simlock te beschouwen als een aanzienlijke belemmering voor de concurrentieontwikkeling. "Uit het oogpunt van concurrentiebevordering zou het volgens OPTA daarom beter zijn dat subsidies op toestellen en daarmee de hantering van de simlock tot het verleden gaan behoren. Aangezien verlaging van overstapdrempels zoals simlocks een belangrijk instrument is voor concurrentiebevordering, zou OPTA op dit gebied wettelijke bevoegdheden moeten krijgen."

Of OPTA inderdaad op dit punt geen bevoegdheid heeft moet volgens Erik Poel van Tele2 Mobiel nog blijken. Bij de Nederlandse Mededingings Autoriteit Nma, die mogelijk wel bevoegdheid heeft op het gebied van simlocks, blijkt Tele2 nog geen verzoek tot ingrijpen te hebben neergelegd. Erik Poel: "Dat is een mogelijkheid. Het gaat ons niet om specifieke operators, maar vooral om het proces dat erachter zit. Dat moet beter."

Het is overigen al lang mogelijk voor consumenten om simlocks op elke gewenst moment te laten verwijderen. Onder meer via de site simlockfree.com wordt deze mogelijkheid geboden. Daar wordt gesteld dat dit legaal is, omdat een methode wordt gebruikt waarbij de software niet wordt veranderd. Dit werkt volgens de site bij 95 procent van de bestaande toestellen. Wel vervalt bij het verwijderen van een simlock op deze manier de fabrieksgarantie op het toestel.
Eerder deze maand bepaalde de rechtbank van Maastricht dat het inderdaad is toegestaan om simlocks te verwijderen, zolang dat op een bepaalde manier gebeurt.

Erik Poel van Tele2 zegt daarover: "Met deze uitspraak wordt het verwijderen van simlocks door derden goedgekeurd. Maar het moet natuurlijk zo worden dat de operators dat zelf gaan doen."

Deel dit bericht

1 Reacties

De Greef

Het laten vervallen van de fabrieksgarantie lijkt mij zwaar te bekomen: binnen 1 maand na ingebruikname van een aangeschaft (gesimlocked) prepaid Nokia-toestel bleek dit toestel voortdurend uit te vallen, geblokkeerd te raken etc. Kortom, er viel geen gebruik van te maken, ondanks diverse software-updates bij een Nokia service-point. Het toestel was vrijwel meteen na aanschaf door mij unlocked, en hoewel nmm geenszins vaststaat dat de mankementen die het toestel vertoont te maken hebben of het gevolg zijn van de unlock-actie, wordt er door het vervallen-verklaren van de fabriesgarantie kennelijk wel vanuit gegaan dat er een causaal verband tussen het een en het ander is. Wie bepaalt dat deze 'omkering van de bewijslast' op zo'n eenzijdige, vooringenomen manier consumentenrechtelijk geoorloord is?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond