Deel dit artikel
-

‘Telecom hoeksteen Nederlandse economie’

Telecom is verantwoordelijk voor een kwart van de economische groei in Nederland. Dat stelt onderzoeksbureau Dialogic in een rapport dat in opdracht van branchevereniging ICT Office werd geschreven. ICT Office lichtte het onderzoek gisteren toe op het congres Telecom Time in Houten.

De investeringen in de telecomsector hebben volgens het onderzoek (pdf) zelf een positief effect op de economie. Deels komt dat door de investeringen die de sector zelf doet, met name in de eigen infrastructuur. Tussen 2005 en 2010 heeft de sector voor bijna vijftien miljard euro geïnvesteerd, onder meer in de opwaardering van het 3G-netwerk.

Daarnaast zorgt telecommunicatie voor innovatie in andere sectoren. Twintig procent economische groei wordt gerealiseerd doordat telecom slimmere en efficiëntere manieren van communicatie en informatie-uitwisseling mogelijk maakt.

In totaal zouden thans zo’n 50.000 Nederlanders in de sector werkzaam moeten zijn, oftewel 0,7 procent van de beroepsbevolking. Het werk verricht door deze sector is goed voor 1,5 procent van het BBP.

Het belang van telecom zal de komende tijd verder toenemen. Tussen 2007 en 2012 is het aantal mensen dat gebruik maakte van mobiel internet verdrievoudigd. Dit jaar zijn er in ons land 12,4 miljoen gebruikers van mobiel internet, die maandelijks 1,8 miljard MB aan mobiele data verstoken en 1,9 miljard minuten per maand bellen. Er worden zevenhonderd miljoen sms-berichten per maand verstuurd.

De presentatie van het onderzoek was gisteren het enige lichtpuntje op het congres Telecom Time in Houten. Daar werd een nogal somber beeld geschetst van de sector.

De Zuid-Afrikaan Robert Shuter, CEO Vodafone Nederland, moest toegeven dat de winstgevendheid van de telecomindustrie onder druk staat door veranderend gedrag van consumenten (die minder bellen) en de economische malaise. Ook zijn er steeds meer over the top-diensten (zoals WhatsApp) die gebruik maken van de netwerken van operators, en inkomsten wegsnoepen. Vodafone moet niettemin driehonderd miljoen euro per jaar investeren in de vernieuwing van het netwerk.

Een grote onzekerheid is ook wat de telecombedrijven moeten gaan betalen voor de frequenties, waaronder die voor het volgende generatie telecommunicatie LTE. De frequentieveiling is nog steeds gaande en duurt langer dan verwacht. Mogelijk lopen de biedingen verder op.

Mark Kuijper van advieskantoor PwC suggereerde dat de sector wellicht geheel nieuwe inkomstenbronnen kan aanboren, zoals medische toepassingen op afstand.

Vodafone wil in elk geval proberen om meer klanten aan zich te binden door de klantvriendelijkheid verder te vergroten. Dit najaar kreeg een intern team de opdracht om zelf eens voor klant te spelen en een abonnement te regelen. “Daarbij liepen we toch tegen een aantal onaangename verrassingen aan”, aldus Shuter. “Het aantal abonnementen en tarieven is nog altijd niet transparant genoeg, en de klachtenafhandeling op onze site ging zelfs vergezeld van de mededeling dat er niet op gereageerd zou worden. We hebben nog een lange weg te gaan, maar dit zijn zaken die wij echt willen verbeteren.”

Deel dit bericht

2 Reacties

michiel jansen

Leuk om te zien dat Vodafone in de huid van de klant stapt en daar veel van leert voor het verbeteren van de Customer Journey

Pim Bilderbeek

Dit lijkt mij een doorzichtige poging van lobbyclub ICT Office om het imago van de telecom sector op te poetsen bij beleidsmakers. Pas op, pak ons niet te hard aan want we zijn verantwoordelijk voor een kwart van de economische groei! De studie gaat met name in op het verleden van de sector en blijft vaag over de toekomst. En daar zit hem nou net de kneep, want de telecom industrie leeft in het verleden en is ingesteld op het bundelen van diensten – zoals telefonie, mobiel, TV, en internet – in plaats van op het verbinden van klanten en diensten onderling: de nieuwe winnende formule voor de digitale consument. Apple, Google, Amazon, Facebook creëren een digitale samenleving waar de platform leverancier bepaalt hoe de consument communiceert, waar hij winkelt, hoe hij betaalt, welke boeken hij leest, welke muziek hij luistert, en ga zo maar door. De kracht van dit ecosysteem zit hem in de ervaring roaming. Dat wil zeggen dat – bijvoorbeeld – de Apple ervaring overal gelijk is, mits men maar een Apple device gebruikt, en dat als de consument een nieuw Apple device koopt, deze door aansluiting op het Apple platform direct toegang heeft tot alle diensten die hij al had. Deze ervaring roaming staat lijnrecht tegenover de netwerk roaming en verkokering die de traditionele waardeketen kenmerkt. Telefonie, Internet, mobiel en TV zijn daar verschillende operator “plays” (of triple of multiplays).

Om relevant te blijven zullen operators nieuw klantgedrag moeten omarmen. Om te groeien zullen operators zich de mentaliteit van het verbinden in plaats van het bundelen aan moeten meten.

De studie maakt pijnlijk duidelijk dat resultaten uit het verleden geen garantie zijn voor de toekomst.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond