Deel dit artikel
-

Telecommer Versatel dreigt met surseance

UPDATE. De handel in aandelen Versatel is vanochtend niet van start gegaan. Versatel wil een overeenkomst forceren met zijn schuldeisers en dreigt met een surseance als zij niet op een aanbod voor schuldsanering ingaan. Het telecombedrijf staat voor 1,7 miljard euro in het krijt en biedt de schuldeisers een mix van geld en aandelen voor hun schuldpapieren.

Het aanbod om op deze manier van de schulden af te komen is al in oktober gedaan, en kan doorgang vinden als 99 procent van de schuldeisers ermee akkoord gaat. Tot op heden heeft ongeveer driekwart van hen ingestemd met de regeling. Versatel zegt naar de rechter te stappen om uitstel van betaling aan te vragen als het percentage tussen de 75 en 99 procent blijft steken. Wanneer minder dan 75 procent van de schuldeisers in willen gaan op de regeling vervalt het aanbod van Versatel.

Tegenover de 1,7 miljard euro schuld is Versatel nu bereid om 350 miljoen euro in contanten plus een aandeel van tachtig procent in het aandelenkapitaal van het bedrijf te zetten. Dat betekent al een verbetering ten opzichte van het eerste bod uit oktober. De schuldeisers krijgen met het huidige bod nagenoeg het bedrijf in handen.

De dreiging met een surseance werd uitgesproken tijdens de presentatie van de jaarcijfers, de Financiële Telegraaf had er al lucht van gekregen en maakte er eerder al melding van. Van het aanvragen van surseance, waarop de krant zinspeelde, was echter nog geen sprake.

Versatel had tijdens de presentatie van de jaarcijfers ook goed nieuws te melden. Het verlies voor belasting, rente en afschrijving goodwill (ebitda) is het afgelopen jaar teruggebracht van 158 miljoen euro over 2000 naar 64 miljoen euro. Daar staat tegenover dat Versatel verwacht alleen in de tweede helft van het jaar een positieve ebitda te kunnen laten zien.

Schuldeiser NL-Plaza uit Haarlem ziet de bui al hangen, en geeft nu aan Vuurwerk Internet, onderdeel van Versatel, over te willen nemen. De bedrijven liggen al jaren overhoop over te leveren diensten, zo schrijft NL-Plaza op haar site .

Deel dit bericht

5 Reacties

Richard Zuidhof

Persbericht NL Plaza is niet serieus te nemen. Een kritische noot was wel op zijn plaats geweest bij berichtgeving over NL Plaza. We hebben het hier over een reseller die niet tevreden is over zijn leverancier. Dat lijkt me geen probleem want ze kunnen, alleen al in Nederland, kiezen uit honderden andere leveranciers van dezelfde diensten. Als ze echt professioneel zijn zetten ze zelf hun eigen voorzieningen op. In dat geval kunnen ze alles naar wens krijgen en de investering zal een stuk lager zijn de overname van een van Nederlands grootste webhosters. Nu er media-aandacht is voor de moeder van de leverancier probeert NL Plaza daar op mee te liften. Dat gebeurt ook nog op een discutabele manier door te insinueren dat Vuurwerk in haar voortbestaan wordt bedreigt. Het persbericht van NL Plaza is zo'n gekke sprong dat ik eerder verwacht dat NL Plaza de bui van zijn eigen ondergang ziet hangen.

H. Nak

De oprichter van Versatel zei dit in een interview in 1999 in de Emerce : Hoe belangrijk is een eigen netwerk voor VersaTel?"Zeer belangrijk. Ik noem dat zelf het idiotenprincipe: ook al zijn wij, het management, een stelletje mafkezen, dan nog is VersaTel geld waard dankzij het eigen netwerk, met een groot klantenbestand. En mocht blijken dat het management wél slim is, dan zullen we zeer succesvol zijn." Voortbordurend op dit verhaaltje, zou je dus nu misschien de conclusie mogen trekken: Versatel is niet succesvol, dus het management blijkt toch een stelletje mafkezen te zijn. Wel prettig dat hij hier vooraf al een mogelijkheid voor had ingebouwd! Het idiotenprincipe van Gary Mesch, fantastisch toch?

Jeroen Schouten

Dit bericht is feitelijk niet correct. Versatel heeft vooralsnog geen verzoek voor het verlenen van surcéance van betaling ingediend bij de Amsterdamse rechtbank. Zie hiervoor het persbericht op {versatel.com; http://www.versatel.com }. —— Redactie Emerce: Dat klopt. De surséance wordt pas aangevraagd als het voorgestelde plan voor schuldsanering geen doorgang vindt. Het bericht is inmiddels aangepast.

mark

Als klant van Vuurwerk heb ik meegemaakt de transitie van het ouderwetse vuurwerk naar het Vuurwerk onder Versatel. Sinds dat het laatste het geval is heb ik ieder jaar problemen met de verlenging van mijn domeinnamen, weigert Vuurwerk mij medewerking deze namen te verplaatsen naar een andere provider teneinde de jaarlijkse problemen te voorkomen, heeft men een helpdesk die die naam niet waard is etcetera. De lijst gaat maar door en het wordt van kwaad tot erger. ik ben erg benieuwd wat Versatel gaat doen om de klanten te behouden en eindelijk weer eens service te gaan leveren. Nee, dan mag iedereen de gebroeders Mesch cowboys noemen, in ieder geval ging het toen beter (minder slecht).

Bazz

Ik wil wel graag even reageren op het berichtje van H. Nak van donderdag 21 Maart. Ik kan het waarderen dat mensen dergelijke berichten lang onthouden. Wel vind ik persoonlijk dat het nog niet geheel duidelijk is of het management inderdaad een stelletje idioten zijn. Ik heb zelf bij Versatel gewerkt en heb gemerkt dat het sluwe vossen zijn. Als de truc gaat werken die ze op dit moment aan het uithalen zijn, heeft versatel wederom bewezen dat het zeker geen idioten zijn in het management! Sterker; Versatel heeft het dan zelfs voor elkaar om in feite heel veel schulden te maken om ze vervolgen te laten saneren en er als supergezond en rijk bedrijf weer uit te komen. Als dit een strategie is geweest die Veratel reeds vantevoren had uitgedokterd, dan zijn ze pas echt slim!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond