Deel dit artikel
-

Telecomsector in geweer tegen ‘creditboys’

Nederlandse telecomaanbieders lanceren een gezamenlijk initiatief om smartphonefraude tegen te gaan. Slachtoffers worden verleid of gedwongen een telefoonabonnement met toestel af te sluiten, moeten dit toestel vervolgens afstaan, maar draaien wel op voor het abonnement en de kosten.

Criminelen proberen op allerlei manieren geld te verdienen met telefoonfraude en oplichting. Recentelijk is vooral fraude met WhatsApp in trek, waarbij criminelen zich voordoen als een familielid dat even zonder geld zit.

Nieuw is het fenomeen van ‘creditboys’. Via advertenties op sociale media of door een overtuigend praatje op straat, worden slachtoffers verleid om ‘snel veel geld te verdienen’ met de koop of verkoop van mobiele telefoons.

Ze moeten een abonnement met dure smartphone afsluiten op hun eigen naam én eigen rekeningnummer. Zodra het abonnement is afgesloten, worden ze gedwongen de gloednieuwe telefoon af te staan. Maar, ze blijven wel vastzitten aan het abonnement en de kosten.

Vaak gaat dit van kwaad tot erger en worden slachtoffers gechanteerd, bedreigd of gedwongen om nog meer abonnementen af te sluiten. De schulden en problemen van de slachtoffers lopen steeds hoger op. Slachtoffers krijgen een registratie in het Centraal Krediet Informatiesysteem (CKI) van BKR, die als de rekeningen niet worden betaald, negatieve gevolgen kan hebben voor bijvoorbeeld een hypotheek of andere lening.

Slachtofferhulp Nederland waarschuwt al langer voor het fenomeen.

Een nieuwe website wil consumenten informeren over deze vorm van fraude. Het is een gezamenlijk initiatief van KPN, Vodafone, Telfort, hollandsnieuwe, Ben, Tele2, T-Mobile, Yes Telecom en Preventel.

Frederik Schutte, voorzitter van de stichting Preventel, zegt: “Telecombedrijven hebben de afgelopen jaren al verschillende maatregelen genomen om smartphonefraude zoveel mogelijk in te perken. Maar, omdat het nog een relatief nieuwe vorm van criminaliteit is, is het cruciaal dat we onze krachten bundelen om de mensen goed te informeren en voor te lichten. Bewustwording helpt mensen alerter te zijn en maakt het onderwerp bespreekbaarder.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond