Deel dit artikel
-

Telegraaf dochter start met uitgaanscommunity

Telegraaf dochter Sugababes.nl heeft in stilte de site Nightlounge.nl gelanceerd. De nieuwe community site richt zich op jongeren van 18 jaar en ouder en draait om 'alles wat te maken heeft met uitgaan.' Dat zegt marketing manager Michel Hendriks van Sugababes.nl tegen Emerce. Sugababes.nl is voor zeventig procent eigendom van de Telegraaf Media Groep.

Nightlounge.nl mikt op de doelgroep die de populaire profielensites Sugababes en Superdudes is ontgroeid, aldus Hendriks. Sugababes en Superdudes vormen samen een community met als doelgroep jongeren tussen de 13 en 19 jaar. Op de twee profielensites zijn in totaal 950.000 profielen aangemaakt. Daarvan worden er zo’n 400.000 actief gebruikt. Dagelijks hebben de sites 100.000 unieke bezoekers.

‘Met Nightlounge willen we hetzelfde succes bereiken als met Sugababes/Superdudes,” licht Hendriks toe. Concurrenten van de uitgaanscommunity zijn volgens Hendriks sites als Partyflock en Kroegenweb. Nightlounge onderscheidt zich van die sites, meent hij, doordat de community zich richt op álle vormen van uitgaan. “Uitgaan in discotheken, kroegen, festivalbezoek. Het gaat om álle plekken waar mensen uitgaan.”

Een eerste versie van Nightlounge is zonder enige vorm van promotie online gegaan. In deze eerste fase willen de makers met een kleine groep gebruikers de community ‘testen’. Pas als de eerste feedback verwerkt is, worden partners benaderd en gaat de promotie van start. Mogelijke partners zijn horecagelegenheden die bijvoorbeeld hun activiteiten onder de aandacht willen brengen of vacatures kunnen plaatsen.

Leden van de community hebben de mogelijkheden die gebruikelijk zijn op community sites, zoals het sturen van berichten naar andere leden, het opzetten van een persoonlijk profiel, chatten en het plaatsen van foto’s. Hendriks: “We zijn anders dan Hyves dat zich richt op sociale contacten in het algemeen. Dit is een community waarbij het onderwerp uitgaan is. Leden wisselen bijvoorbeeld tips uit over dat onderwerp of leggen vast wat ze hebben meegemaakt tijdens een avond stappen.”

Adverteerders op Sugababes/Superdudes
Deze zomer bestaan de sites van Sugababes en Superdudes vier jaar. Belangrijkste concurrent van de profielensite is CU2 van Ilse Media. Hendriks: “Het zou best kunnen dat die site nog een groter aantal profielen heeft, maar als je kijkt naar de activiteiten, dan gebeurt er bij ons veel meer.”

Hoewel de jongeren community voor zeventig procent eigendom is van TMG, opereert Sugababes/Superdudes vrij autonoom, aldus Hendriks. Samenwerking met een andere Telegraaf dochter, het Habbo Hotel, vindt niet plaats. Dat heeft volgens hem te maken met het feit dat Habbo Hotel een ‘game omgeving’ is en zich richt op een iets jongere doelgroep.

De eerste drie jaar van het bestaan van de profielensites werd niet samengewerkt met adverteerders. De inkomsten kwamen toen volledig uit een abonnementsdienst en een betaalde SMS-chatfunctie. Sinds een paar maanden draaien een aantal proeven met advertenties. Alleen aan bezoekers die geen lid zijn of niet zijn ingelogd worden banners getoond.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond