Deel dit artikel
-

Telegraaf heft digitale divisie op

Telegraaf Media boekte over 2008 een teruggang in inkomsten uit classifieds (Speurders), een stagnatie met communities (Relatieplanet) maar een groei met banners. De digitale tak is opgeheven maar TMG wil wel digitale overnames.

Dit is in een notendop het beeld van de online activiteiten van Telegraaf Media Groep dat naar voren komt zoals verwoord met de publicatie van de cijfers over 2008. In de webcast sprak financieel bestuurder van een ‘prachtige groei’ van de internetomzet: van 30 naar 39 miljoen euro, zoals eerder bekendgemaakt.

Telegraaf verschaft ook een uitsplitsing naar soort inkomsten en markten, zakelijk (B2B) en consumenten (B2C), in miljoen euro’s 2008 (2007):

B2B:

  • Classified 5,5 (6,6)
  • Banners   11,3 (9,3)
  • Overig  8,1 (3,1)
  • Totaal 24,9 ( 19,0) + 31,4 procent

B2C:

  • Classified 1,2 (0,9)
  • Communities 10,6 (10,7)
  • Overig 2,7 (0,1)
  • Totaal 14,5 (11,7) + 23,8 procent

Hieruit blijkt dat vooral in de zakelijke markt de omzet is gestegen, met de nadruk op de ‘overige diensten’. Ook in banners was er nog een groei van inkomsten van 21,5 procent.

Aan consumenten verdient De Telegraaf het meest in ‘social communities’, dat wil zeggen vooral aan Relatieplanet met de betaalde datingdiensten. Online datingsite Relatieplanet heeft woensdagavond haar 3 miljoenste inschrijving mogen noteren. De populaire datingsite, die zich uitsluitend richt op Nederland en de Nederlandstalige zuiderburen, heeft dit aantal weten te bereiken in minder dan 7 jaar tijd, wat neer komt op een dagelijkse toestroom van gemiddeld 1.200 inschrijvingen per dag.

Met een kleine 24 procent is de groei lager dan de ruim 31 procent van de totale afrekening met bedrijven. "Je kunt beter spreken van inkomsten van bedrijven en inkomsten van consumenten, want het is geen pure B2B-markt", zegt de woordvoerder van TMG.

Over de verschillende onderdelen zegt hij: "De classifieds onder B2B zijn inkomsten uit vacatures, woonkrant, auto’s, boten, caravans etc. De ‘classifieds’ onder B2C betreft Speurders, maar ook krijgt Speurders inkomsten van bedrijven die adverteren op verschillende platforms.

‘Overig’ van bedrijven zijn activiteiten zoals sponsoring bij bijvoorbeeld GeenStijl en YourFutureTV diensten voor bedrijven. Bij consumenten komt het grootste deel van de stijging onder ‘overig’ van games, vooral casual games."

Digitale tak weg

Zonder er veel ruchtbaarheid aan te geven heeft De Telegraaf gereorganiseerd. Er zijn nog drie operationele groepen binnen het concern: TMG.nl, Sky radio en Keesing. Die zijn elk nagenoeg marktleider met de titels Telegraaf, Sky en Denksport.

"We zijn nu een simpel, overzichtelijke mediabedrijf", zo lichtte bestuursvoorzitter Ad Swartjes toe.

Opvallend is het schrappen van de groep Digitale Media. Die stond onder leiding van Marianne Zwagerman. Ze moest eerder vorig jaar wegens ziekte tijdelijk afhaken en  treedt naar voren als bestuurslid en medeoprichter van PowNed, de omroepvereniging TMG-dochter GeenStijl. De woordvoerder bevestigt dat de opheffing banen heeft gekost, maar kan geen exact aantal noemen.

Volgens Swartjes hebben de drie nieuw gevormde operationele groepen ieder voor zich ‘perspectief op de digitale markt’. Telegraaf heeft ook de strategie van internet meer geënt op de versterking van merken, zo blijkt uit het jaarverslag:

"Om het bereik uit te breiden bouwt TMG aan een portfolio van verschillende typen mediabedrijven die complementair zijn aan gedrukte media en/of vernieuwend ten opzichte van de printuitgeverijen (internet, digitaal);

Met het bereiken van dezelfde brede of specifieke publieksgroepen en communities via meerdere mediaplatformen ontstaan kansen voor synergie, variërend van geïntegreerde productconcepten en proposities die oude en nieuwe media combineren tot het crosspromoten van sterke merken;

Verlaging van vaste kosten in de kernbedrijven is cruciaal voor TMG om zich aan te passen aan de nieuwe werkelijkheid en om te kunnen blijven investeren in groei op het gebied van print, internet en digitaal."

Het Telegraaf-bestuur beloofde analisten deze week om ook te pogen om bedrijven te gaan kopen om de digitale poot te versterken.

Foto: medapt (cc)

Deel dit bericht

12 Reacties

Rick

Waar het op neerkomt is dat TMG ook de halfbakken poging om daadwerkelijk iets in de produktie van new media te doen opgeeft, en zich voornamelijk beperkt tot opkopen en exploiteren (totdat het "op" is, want dat is onvermijdelijk als je nieuwe media wilt doen zonder te investeren in innovatie). En dan over een paar jaar natuurlijk samen met alle andere uitgevers huilie huilie doen dat Google en aanverwanten hun lunch opgegeten hebben. Het blijft hetzelfde met die print boys: veel lawaai, veel geld er tegenaan gooien, maar zelf niet fundamenteel willen veranderen, onder het motto "maar we zijn toch geen IT-bedrijf". TMG had als koning eenoog nog het meeste lef en visie van alle uitgevers, maar die zie ook over een paar jaar ook hun handje ophouden bij de staat omdat ze het anders niet redden tegen de grote boze online wereld.

danny

beste redactie en lezers van emerce.nl, ik denk dat het een goed ID is dit soort recaties te gaan ''cappen'' mensen een ongefundeerd negatieve reactie willen droppen cq frustraties willen uiten maar niet hun identiteit willen prijsgeven voegen wat mij betreft niets toe aan jullie artikelen

Rick

@Danny: Je hebt groot gelijk. Mensen die deze mogelijkheid gebruiken om hun frustratie te uiten (bijvoorbeeld over de toon van wat anderen al dan niet "anoniem" schrijven) in plaats van een inhoudelijke reactie te geven zouden geweerd moeten worden… oh, oeps… Geef het goeie voorbeeld en zeg waar je je aan ergert, of waarom jij het wel een sterke strategische zet vindt om de digitale divisie op te heffen en online onderschikt ("complementair") te maken aan print. Ik neem aan dat je daar een eigen mening over hebt als je je zo opwindt over de mijne.

Gijs Vroom

@ Danny: Ongefundeerd kan, en is door personen met argumenten en feiten gemakkelijk te weerleggen. We zien die discussie hier graag ontstaan. We hebben wel als vereiste dat reacties bijvoorbeeld beschaafd en niet persoonlijk kwetsend mogen zijn. Alleen die halen wij weg. Deze regels staan in het scherm bij het posten van reacties. Of we al dan niet anonieme reacties moeten toelaten is ook voor ons weleens discussie. Soms is een anonieme opmerking voor de discussie interessant en kan de persoon in kwestie nu eenmaal vanuit bijvoorbeeld carrriere oogpunt niet open zijn over zijn of haar identiteit. Ben benieuwd hoe jullie daarover denken. 

Bernard

Anoniem reageren moet kunnen. Anonieme reacties bevatten meer waarheid, dan de mensen die een "ik-weet-het-beter" reactie plaatsen. Tweede punt is dat als je met je echte e-mail adres reageert en Google ofzo langs komt, dat je zo je mailbox vol hebt met spam.

annonieme consultant

En het mooie is dat Rick helemaal gelijk heeft. Ik kan alleen maar zeggen, wat een potje is het daar bij TMG. Vrijwel al het talent dat ze hadden is weggelopen. Alle innovatie is goeddeels mislukt. Ja, ik heb het van dichtbij meegemaakt. En om reden van broodwinning kan ik slechts annoniem reageren. Als je de irrationaliteit van zo'n club hebt meegemaakt weet je dat ze altijd emotioneel reageren op kritiek. Je zou wel gek zijn om niet annoniem te reageren. En het is daarom maar goed ook dat Emerce dit mogelijk maakt. Danny, wat mij benieuwd is of je wel goede dingen hebt gezien van TMG? Wat voor redenen kan iemand van Easyconcepts hebben om niet kritisch te staan tegenover hetgeen aan de Basisweg gebeurt. Het moet jou toch ook zijn opgevallen dat het aantal gemiste kansen ontelbaar is?

Een lezer met naam die niet afgezeken wil worden en daarom

@all; aankoop relatieplanet. goed! 3 mio leden. van de 10 aankopen kan het niet altijd 100% score zijn. Echter met RP hebben ze een goed platform. Verder doen de online classifieds het ook goed.  Anoniem? sure. @gijs; je personeel moet zorgen voor een actiever controle beleid. Te vaak is het leed al geleden VOORDAT het weggehaald wordt. Tenslotte dit nog even; laat de schrijvers ook hun mening geven in plaats van puur interview (Q&A), persberichten en meer. Kijk naar trends, signaleer en rapporteer naar je lezers. krijg je meer reacties, betrokkenheid en vooral serieuze bezoekers. Er zijn maar weinig postings te vinden die "beschaafd" waren en waar eens niet op de man werd gespeeld.  maar goed, ook hier, laat de hoon maar weer komen. wilde een keer reageren, maar dat zal me ook wel weer afgeleerd worden. 

danny m van der cingel

beste lezers/redactie, gezien de reacties, laten we simpelweg een poll opzetten en de bezoekers van emerce beslissen hoe er gereageerd moet worden in de toekomst - met dentiteit- zonder identiteit wat mij betreft MET allen dan worden de discussies intressant en van enig nivo wat mij betreft

Rick

@Danny: Als dit een grap is: briljant. Zoniet, zoek het woordje "ironie" eens op in een woordenboek. @Een Lezer… : Met het aankoopbeleid van de Telegraaf is niks mis, daar kunnen anderen een voorbeeld aan nemen. Maar vervolgens wordt er met die aankopen niet meer gedaan dan effectiever exploiteren, alsof het print-uitgaven zijn. Op het gebied van technologie en innovatie wordt geen synergie gecreerd, waardoor het cumulatieve effect tijdelijk en beperkt blijft. En zoals gebruikelijk bij dit soort overnames door oude media bedrijven loopt het creatieve talent achter de overgenomen bedrijven al snel weg, op zoek naar nieuwe uitdagingen die de Telegraaf niet biedt. Vergelijk dat met de aanpak van echte online spelers (met Google als voor de hand liggend, maar zeker niet het enige voorbeeld), en het verschil is fundamenteel. De Telegraaf erkent kennis en creativiteit domweg niet als waardevolle asset , maar als een commodity die wanneer nodig ingekocht kan worden. Daarmee redt je het naar mijn mening niet als new media bedrijf. Wat dat betreft verschilt de Telegraaf ondanks de sterke aankopen niet van alle andere oude media giganten: wel online succesvol willen zijn, maar zelf niet willen veranderen en vasthouden aan een oerconservatieve bedrijfcultuur. Ik kan me niet voorstellen dat de Telegraaf zich kan veroorloven tot in de eeuwigheid te blijven inkopen terwijl de inkomsten uit print vroeger of later kelderen en niet gecompenseerd worden door de inkomsten van online. Dat rekensommetje gaat alleen kloppen als internet binnenkort plotsklaps net zo statisch wordt als print en televisie. Ik mag toch hopen dat men inmiddels over het "internet is nog niet volwassen" waanidee heen is, en zich realiseert dat de open architectuur van het medium tot gevolg heeft dat vernieuwing een constante is.

Online marketeer

Ik heb zelf meerdere malen meegemaakt aan klantzijde hoe star en inflexibel de Telegraaf is als het gaat om het uitbrengen van voorstellen m.b.t. online advertising. Het duurde niet alleen lang voor ze reageerden, maar er werd ook weinig (lees: niets) gedaan met suggesties om een aantrekkelijk pakket neer te leggen. Om over de afgegeven (hoofd)prijzen maar te zwijgen. Is dat dan arrogantie, onwil of onkunde? Wie het weet mag het zeggen.  Dit heeft echter tot gevolg dat je vaak beter en goedkoper je heil elders kunt zoeken, bij een andere uitgever -vaak niet veel beter- of bij 1 van de vele brokers die unsold inventory en gerichte campagnes aanbieden op (o.a.) het TMG netwerk. Betere service, meer kennis, meer slagvaardigheid, betere deals, meer kans op succes voor de klant.

Robijn

Ach ja, Online Marketing en Sales van TMG. Heb ik ook ervaring mee. Die salesmensen hebben een houding alsof ze d? site van Nederland hebben. Lekker arrogant, want dat hoort bij een groot merk. Als je geen mediabureau bent dan mag JIJ blij zijn bij ze te adverteren. One size fits all. Lekker alleen CPM (duuuur) en that's it. Totaal niet innovatief en vooral lekker star. Het is vast niets voor niets dat al die online marketeers daar gillend zijn weggerend… Wie van hen zit er nou eigenlijk nog?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond