Deel dit artikel
-

Telegraaf Media start hyperlokale nieuwsproef

Telegraaf start met een proeftuin voor lokale verslaggeving. In Eindhoven, Woerden, Zwolle en Heino wordt een site gevuld met nieuws door een actieve community, of via aggregatie uit andere nieuwsbronnen.

 

Het gaat om twee aggregatie pilots, een community pilot en een commerciële pilot. Bij succes moet er een lappendeken ontstaan van dergelijke nieuwssites, die heel Nederland bestrijkt.

OverZwolle en OverHeino vormen samen de zogenoemde aggregatie pilot met weinig tot geen controle en enkel geaggregeerd nieuws. “Ik heb geen idee wat daar gaat gebeuren. Eerlijk gezegd denk ik niet dat dit het zal zijn. Ik denk dat we uiteindelijk uitkomen op een vorm tussen de community en de commerciële pilot”, aldus Bart Brouwers, Hoofdredacteur Lokaal Online TMG en Managing Editor Hyperlocal Online Media TMG.

Hyper lokale nieuwssites zijn niet nieuw. Veel uitgevers proberen de markt van lokale webadvertenties te kraken en en passant nieuwe verdienmodellen te ontdekken. Zo heeft AOL het Patch-initiatief, waarbij inmiddels 100 lokale nieuwssites zijn opgericht, die allen werken met een vaste redacteur die wordt bijgestaan door meerdere freelancers. Tegen het einde van dit jaar moeten er 500 van dergelijke sites in de lucht zijn. Hier heeft AOL 50 miljoen dollar voor opzij gezet.

“Patch is een van de initiatieven waar wij naar kijken. Met het grote verschil dat zij een lokale redactie, een klassiek model, hanteren. Andere grote initiatieven, als bijvoorbeeld Outside.in, een hyper lokale aggregator van blogs en nieuwsbronnen, werken meer op de manier zoals wij nu doen. Niet alleen met een redactie, maar ook met geaggregeerde content en bijdragen van gebruikers”, aldus Brouwers.

User generated content

Hij vervolgt: “Uiteindelijk moeten we de situatie creëren dat amateurs en professionals op onze platforms samen optrekken. Gebruikers die bijdragen hebben de kennis over de directe omgeving en de professionals brengen er lijn in aan en continuïteit.”

De community moet actief worden, maar wel vanuit de noodzaak van een goede omzet. Dat betekent dat er ook commerciële invalshoeken gezocht worden. Bij de pilot in Woerden ligt de nadruk op de community, maar wordt er ook gekeken naar commerciële kansen.

In een half jaar zal er van alles veranderd worden aan de pilots, niks is in steen geschreven. De pilot in Eindhoven is de commerciële variant.

Verdienmodellen

Het belangrijkste verdienmodel van de pilots zal, zeker in het begin, gebaseerd zijn op online advertenties. “Daar weten we het meeste van af en hebben we de meeste ervaring in.” Maar, zo weet ook Brouwers, “Daarvan weten we dat het niet zo bestand is tegen de tand des tijds als we hadden gehoopt.”

Er moeten dus nieuwe modellen gezocht worden. Bij de commerciële pilot in Eindhoven, wordt het grensvlak tussen redactie en commercie opgezocht. Brouwers: “We hebben nu al een deal met een evenement. Daar zullen we meer over berichten dan andere evenementen. En op een wijze dat de evenementorganisatie, daar een positief gevoel over heeft.” Het wordt zoeken waar de onafhankelijkheid en de betrouwbaarheid verdwijnt. “We zijn ons bewust van die grens en zullen hem daarom juist opzoeken en er soms bewust overheen gaan.”

Zo kan het ook gebeuren dat er tegen betaling positief wordt bericht over producten, bedrijven of sectoren. Geschreven wordt vanuit een redactioneel beginsel, maar wel met een positief beeld van de betalende partij.

Expertise

“Een afgeleide daarvan is dat je de pen in handen geeft van een bedrijf. Je geeft ze de mogelijkheid hun expertise kwijt te kunnen, al zullen we ze wel helpen met schrijven, om de kwaliteit te bewaken.”

Bij de community pilot denkt Brouwers aan een puntensysteem. De actieve gebruikers die een bijdrage leveren, kunnen punten verzamelen. Ook als ze door andere lezers positief worden beoordeeld. “Die punten kun je ze laten inwisselen bij de lokale middenstand. Aan ons om dat te zorgen dat de Praxis of de bakker blij is met dat bezoek.”

Om te besparen op een grootschalig salesteam, denkt Brouwers ook aan aan automatische advertentieupload. “Daarvoor moeten we natuurlijk eerst de lokale middenstand opvoeden.” Het ‘nieuwe’ verdienmodel bij de aggregatie pilot overigens, is dat er geen tot weinig kosten zijn.

Beloning

Per vestiging liggen de kaders vast, maar daarbinnen is alle vrijheid om zelf richting te bepalen. “Dat kan betekenen dat er verschillende verdienmodellen ontstaan of andere werkwijzen. Er wordt ook een beloningssysteem opgezet, gebaseerd op hoeveel omzet er is en het aantal views. Maar ook of ze voldoen aan inhoudelijke opdrachten. Bij de community pilot kan dat bijvoorbeeld zijn dat alle actieve buurtverenigingen vanaf het platform te bereiken zijn. Daar wordt dan een bonus aan gekoppeld. Vestigingen krijgen een hoge mate van eigen verantwoordelijkheid en eigen invulling”, aldus Brouwers.

Een pilot waarbij gewerkt wordt met een pure redactie, wordt niet getest. “Daar hebben we van af gezien om de kosten binnen de perken te houden. Vanuit eigen ervaring weten we ook wel wat een pilot waar de focus op een redactie ligt, kan doen.”

Bron foto: rabbleradio (CC)

 

Deel dit bericht

20 Reacties

MvR

Ben benieuwd hoeveel domeinen er vandaag gekaapt gaan worden met "over" er voor?

Jannemiek - Emerce

@MvR, OverZwolle, OverHeino, OverWoerden en OverEindhoven zijn pilottitels. Uiteindelijk komt er een andere naam wanneer de pilot voorbij is.

Bart Brouwers

hehe, ik ook. Maar zou niet verstandig zijn. Zie laatste alinea van deze blogpost. http://dodebomen.nl/2010/08/19/we-zijn-live-in-diep-beta/

Anton van Elburg

@Bart Is het niet op postcode te organiseren, zoals bij Outside.in?

Rien Stierman

Ik zal toch niet de enige zijn die met weemoed aan de dagen van City Online terugdenkt! Het idee was toen al goed, alleen nog niet helemaal gerijpt. Ben benieuwd of dat inmiddels wel het geval is.

Bart Brouwers

@Anton Natuurlijk is het op postcode te organiseren, maar voor ons is dat eigenlijk nog suboptimaal. Stel dat je op de grens van een postcode woont en vooral ge?nteresseerd bent in een stukje van de volgende postcode en een stukje van je "eigen" postcode, dan zou je dat als gebruiker toch moeten kunnen aangeven?Of dat te hoog gegrepen is (technisch dan wel op basis van usability) weet ik nog niet; we gaan het in elk geval proberen.

Albert Treur

Belachelijk monomediaal initiitatief. TMG is aandeelhouder bij SBS Nederland dat bijvoorbeeld Hart van Nederland (Hart van Friesland, Brabant, etc.) ik denk dat men cross-media nog steeds niet begrijpt.  Anton wat is er mis lokatie-navigatie?

Bart Brouwers

@Albert Telegraaf is geen aandeelhouder bij SBS.  Verder: het zijn nu slechts online initiatieven inderdaad (het is de bedoeling meer platforms te betrekken), maar om dat nu monomediaal te noemen… We gaan in elk geval ook nu al aan de slag met tekst, beeld, video, audio. Ook de kanalen zijn divers: websites, twitter, hyves. En van daaruit verder.

Anton van Elburg

@Bart Eens. Je zou het bijvoorbeeld ook op adres kunnen organiseren, waarbij je een straal rondom je huis kunt aangeven waarbinnen je het nieuws wilt zien. Bijv alle bouwvergunningen, inbraken, buurt BBQ's etc Hoe dichterbij huis, hoe relevanter. Maar in de huidige concepten zie ik het 'hyper' van hyperlokaal nog niet echt terug. Nu komt het op mij meer over als 'gewone' lokale media. Neem aan dat er nog een hyper slag komt?  @Albert Niks. Ik denk dat er meerdere, redundante navigatiemanieren aangeboden zouden kunnen worden omdat iedereen andere voorkeuren heeft.

Bart Brouwers

@ Anton Klopt.

Albert Treur

Bart, TMG is aandeelhouder bij ProSieben en dus ook SBS Broadcasting. Je zegt [i]Verder: het zijn nu slechts online initiatieven inderdaad (het is de bedoeling meer platforms te betrekken), maar om dat nu monomediaal te noemen… We gaan in elk geval ook nu al aan de slag met tekst, beeld, video, audio. Ook de kanalen zijn divers: websites, twitter, hyves. En van daaruit verder."[/i] is toch echt allemaal via een medium, internet dus. Dit kan je meer dan uitstekend doen vanuit het mobiele platform Bart. Ik zou toch eens met bloedverwant SBS gaan praten. Monomediaal gaat het om(net als veel eerdere initiatieven) niet worden…

Bart Brouwers

@ Albert Eens wat betreft mobiel. Hyperlokaal kan niet zonder mobiel, helder. Gaat komen.Oneens wat betreft SBS. TMG heeft geen enkele formele band met SBS Nederland. Vroeger wel.

Albert Treur

Bart I know; Nieuwsnet 9 hahaha anyway succes met mobiel. Als je informatie wil over 'live reporter' dat kan ik je sturen. 

Karel Kolb

Ben niet helemaal objectief uiteraard maar de oplossing van NU.nl vind ik zelf een fraaie: nieuws op postcode met de optie om in- en uit te zoomen. Zo laat je de gebruiker zelf bepalen hoe lokaal zijn nieuws moet zijn.

Anton van Elburg

@karel mja, ik ben niet kapot van de Nu.nl aanpak. Zowel interface als functionaliteit zijn vrij spartaans. Ik zie 3 opties om de straal te bepalen: klein, middel en groot. Als ik middel kies vanuit woonplaats Amsterdam krijg ik buurtberichten uit Aalsmeer. Het is maar welke definitie je aan 'buurt' geeft natuurlijk.

Albert Treur

Anton > relevantie

Wim Akkermans

Beste Bart, "Om te besparen om een grootschalig salesteam". Bart, wellicht kan ik je helpen om op een efficiente en effectieve manier de lokale middenstand te bereiken. Kijk eens op idiligo.com (online personal contact). Met vriendelijke groet,Wim Akkermans

Bart Brouwers

@Wim Graag, maar ik kom niet binnen bij idiligo. Ben geen member en kan dat zo te zien ook niet worden. Geen idee dus wat het is.

Wim Akkermans

Ha Bart, Als je via Google Idiligo intikt, moet je op de site komen. Nog beter is als ik je live Idiligo kan laten zien. In 15 minuten ben je volledig op de hoogte van de werking van Idiligo. Hoor graag van je. Met vriendelijke groeten,Wim Akkermans

Milan Berg

Wat is het verschil met bestaande locale telegraaf sites als http://www.webregio.nl of http://www.echo.nl? Behalve dat die zich momenteel op Noord-Holland richten?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond