Deel dit artikel
-

Televisiekijkcijfers voor kroeg, restaurant en kantoor

Het televisiekijkgedrag van bezoekers van kroegen, restaurants, winkels en kantoren wordt vanaf dit najaar in kaart gebracht door Nielsen Media, in de Verenigde Staten dé belangrijkste partij op het gebied van kijkcijfermetingen. De metingen beperken zich voorlopig tot de Verenigde Staten.

Al enige tijd gingen er geruchten dat Nielsen Media Research haar kijkcijferonderzoek zou uitbreiden met metingen naar het aantal kijkers van televisieprogramma’s op niet-privé locaties.

Met de metingen wil Nielsen onder meer adverteerders inzicht geven in het effect van narrowcasting. Nielsen deed eerder al onderzoek naar het bereik van een tv-schermennetwerk in twee Amerikaanse supermarktketens. De in september te starten metingen moeten nu structureel inzicht verschaffen over het aantal mensen dat buitenshuis televisieprogramma’s en commercials ziet.

In Nederland maakt de branchevereniging Digital Out Of Home Media (BV DOOHM) zich hard voor standaard bereiksonderzoek. Zo zouden adverteerders en mediabureaus beter inzicht krijgen in het bereik van Nederlandse narrowcastingnetwerken in bijvoorbeeld de McDonald’s of in de Amsterdamse metro. Vooralsnog worden er in Nederland nog geen metingen gedaan.

Via mobiele telefoon
Nielsen Media werkt voor de metingen samen met het bedrijf Integrated Media Measurement (IMMI), dat verantwoordelijk is voor de technologie achter de metingen.

Voor het onderzoek werkt Nielsen met een groep van 4700 deelnemers. De groep is volgens Nielsen zo samengesteld dat deze representatief is voor de Amerikaanse bevolking. De metingen vinden plaats via een speciale mobiele telefoon die de deelnemers bij zich dragen. De telefoons kunnen op basis van omgevingsgeluiden meten welke tv-programma’s iemand gedurende de dag buitenshuis bekijkt.

De telefoon van elk van de deelnemers neemt iedere 30 seconden ‘at random’ tien seconden omgevingsgeluid op. Van een fragment wordt een zogenaamde digitale handtekening gemaakt, die wordt ‘geupload’ naar een centrale server. Deze audiofragmenten worden vergeleken met een database met daarin alle audio van opgenomen televisieprogramma’s.

In de database zitten zowel programma’s en commercials die zijn uitgezonden door de televisienetwerken, als specifieke videocontent van narrowcastingnetwerken. Op de website van IMMI staat een redelijke uitgebreide uitleg van de meetmethode.

Partijen aan wie Nielsen de resultaten van de metingen levert zijn onder meer televisiestations, adverteerders en mediabureaus.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond