Deel dit artikel
-

“Teveel partijen moeten leven van bannerverkoop”

Na vier jaar leiding te hebben gegeven aan Lycos Nederland stapte Silvio de Groot over naar AdPepper Benelux. Het bureau voor online advertising werd meteen omgedoopt tot 'revenue service provider'.

Niet direct voor de hand liggend momenteel, overstappen naar de online advertisingbranche.

"Dat hoor ik wel vaker. Maar ik was al vier jaar verbonden aan Lycos, vanaf de start hier in 1997, en ik vond het nu wel tijd worden om iets anders te gaan doen. Inmiddels heeft Lycos in Nederland een sterke positie. Bij AdPepper wil ik iets soortgelijks doen, laten zien dat wat ik gedaan heb bij Lycos niet een toevalstreffer was."

Waarom AdPepper?

"Het management van AdPepper vond dat het bureau hier een valse start heeft gemaakt. AdPepper bestaat al enige tijd, er zijn kantoren in diverse Europese landen, er is een structuur, en er is nog geld van de beursgang van vorig jaar. Dat zorgt ervoor dat je iets moois kunt opzetten en daartoe gaven ze me de ruimte. Mijn voorstel was om de vestiging in Amsterdam om te vormen tot een 'revenue service provider'. De bureaus die nu een netwerk beheren vinden voornamelijk dat er geld verdiend moet worden met buttons en banners, terwijl er ook andere manieren zijn om inkomsten te genereren."

Een 'revenue service provider', hoe ziet dat er in de praktijk uit?

"Verkoop van buttons en banners zal belangrijk blijven, maar we willen daar binnen ons bureau twee elementen aan toevoegen, direct marketing en het aanbieden van applicaties waarmee sites bezoekers en inkomsten kunnen krijgen.

Direct marketing houdt in dat we de één miljoen unieke bezoekers die maandelijks 'onze' sites bezoeken willen aanbrengen als klant bij diverse bedrijven. Een voorbeeld is dat we de mogelijkheid willen bieden om online energie te kopen. Het product wordt dan bij de energiebedrijven ingekocht en sites kunnen dat doorverkopen. Daar is interesse voor, ook bij de energiebedrijven. Wij worden dan afgerekend op het aantal klanten dat we aanbrengen.

Ten derde willen we fungeren als een virtuele application service provider. Wij willen sites diensten aanbieden waarmee ze geld kunnen verdienen en extra bezoekers kunnen krijgen. We noemen het virtueel, omdat we zelf niet die applicaties in huis hebben, we bemiddelen en hebben inzicht en kennis van de markt. We willen deze dienst ook aanbieden aan partijen die niet bij AdPepper zijn aangesloten. We zijn inmiddels begonnen met het aanbieden van logo's en ringtones voor de mobiele telefoon. Daarvoor hebben we ook zelf een site opgezet onder de naam Ringplanet.nl."

Zelf sites opzetten, hoe moet ik me dat voorstellen?

"In eerste instantie krijgen de bij ons aangesloten sites de mogelijkheid om de tien populairste ringtones aan internetters aan te bieden, die daarvoor betalen. Maar daarbij wordt dan op de site vermeld dat op Ringplanet.nl meer ringtones zijn te vinden. De omzet die vervolgens via Ringplanet.nl wordt gegenereerd verdelen we over de bij AdPepper aangesloten partijen, gelijk naar de inbreng van het aantal bezoekers via ieder van hen afzonderlijk. Na ringtones en logo's willen we diensten rond dating gaan aanbieden."

En dat levert AdPepper ook zelf een aardig bedrag op.

"Onze partners houden er het meeste geld aan over. Dat moet ook wel, anders gaan ze het wellicht zelf regelen. De marge op ringtones is natuurlijk een centenkwestie, maar wanneer ook maar een klein deel van het totale aantal bezoekers overgaat tot aanschaf, geldt de wet van de grote getallen.

We willen ons hiermee ook onderscheiden van de andere online advertisingbureaus en meer inkomstenbronnen genereren. Ik denk dat de concurrenten ons voorbeeld zullen volgen. Het aantal partijen dat in Nederland moet leven van de verkoop van banners is te groot in vergelijking met de omvang van de markt."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond