Deel dit artikel
-

The long Tail en seizoenen

Bij online marketing is het verstandig om rekening te houden met seizoenen. Maar ook adverteren buiten piekmomenten is belangrijk. “Er zijn mensen die ’s winters badkleding kopen.”

Hoe meer advertenties bedrijven plaatsen bij een zoekmachine hoe beter. Voor Google, dat haar brood verdient aan advertenties, lijkt dat een logisch motto. Eén van de boodschappen van Robert Kraal van Google was donderdag, tijdens een bijeenkomst over ‘seizoenen en online marketing' dan ook dat adverteerders het beste het hele jaar door kunnen adverteren bij Google AdWords, het advertentieprogramma dat advertenties vertoont rechts van de zoekresultaten.

Los van het feit dat het voor Google niet onvoordelig is dat bedrijven het hele jaar door adverteren, zat er een logische verklaring achter het wáárom van deze redenering. De verklaring zit in een Long Tail-achtige redenering: ook buiten de seizoenspiekmomenten kopen en oriënteren mensen zich online. Méér dan ze dat offline doen.

Een voorbeeld: aan het begin van de zomer is de verkoop van zwemkleding het grootst. Dat komt terug in de zoekresultaten op Google: in die periode van het jaar is het aantal zoekopdrachten op 'zwembroek', 'badpak' en andere vergelijkbare termen veel groter dan op andere momenten in het jaar. Adverteerders spelen daarop in, door aan het begin van de zomer advertenties in te kopen bij AdWords en flinke bedragen te bieden voor de term. Dat betekent echter niet dat op andere momenten in het jaar níemand zoekt naar badkleding. Sommige Nederlanders gaan 's winters bijvoorbeeld op zonvakantie en hebben juist dan badkleding nodig.

Allemaal tegelijk
Een andere voorbeeld van een seizoensgerelateerd product/dienst is de zorgverzekering. Lisa Klok van Traffic4U: "Het zorgseizoen loopt van oktober tot en met januari." In november maken de meeste verzekeraars de nieuwe premies bekend, waarna mensen tot januari hun verzekering kunnen wijzigen. Dit seizoenseffect is terug te zien in de zoekresultaten van Google: er is een flinke piek in oktober en november.

Zorgverzekeraars weten dit en spelen hierop in bij het inkopen van advertenties bij Google, zegt Klok. "Zij kopen alleen tussen oktober en januari advertenties in." Dat is niet verstandig, zegt ze. "Ons advies is: het hele jaar door adverteren."

Vanuit een bureau dat zich specialiseert in het inkopen van advertenties voor zoekmachines lijkt dit een nogal ongeloofwaardig advies. Toch heeft Klok een goede, niet voor eigen portemonnee prekende, verklaring. "Het is voor een verzekeraar belangrijk om historie op te bouwen bij Google. Wie het hele jaar door adverteert, wordt een meer relevante adverteerder." Immers: de hoogte van een advertentie in AdWords wordt niet alleen bepaald door het biedbedrag. Ook relevantie speelt een belangrijke rol.

Klok: "Zorgverzekeraars beginnen in het najaar allemaal tegelijk met het starten van een campagne bij Google. Om een hoge positie te krijgen, bieden ze flinke bedragen. Maar ze vergeten dat voor een goede positie er meer nodig is dan een hoog biedbedrag."

Er is ook nog een tweede reden om het hele jaar door te adverteren, zegt Klok. "Er zijn ook mensen die op andere momenten overstappen van zorgverzekeraar." Voorbeelden zijn mensen die van baan verwisselen of jongeren van 18 jaar die voor het eerst een verzekering afsluiten.

Foto door: muning (CC)

Deel dit bericht

10 Reacties

Paul Aelen

Mag ik een derde en wellicht belangrijkste reden toevoegen? 3) Indien je werkt op basis van conversies met een maximale CPO (Cost per Order) prijs en deze ook gedurende het jaar weet te realiseren dan wordt er door je opdrachtgever altijd winst gemaakt op hetgeen het SEM bureau via Google verkoopt aan verzekeringen. Klant + Opdrachtgever + SEM bureau + Google blij…wat willen we nog meer?! Paul AelenCheckit.nl

Paul de Metter

Mocht je meer willen weten van dit onderwerp dan is het boek 'The Long Tail' van Chris Anderson een aanrader. Hij heeft de discussie over deze lange staart geanalyseerd en op gang gebracht. Paul de MetterArlanet.nl

Sjaak

@Paul:Klant+InHouse+Google= nog meer blijheid :) Een SEM is niet per se de missing link in je formule 😉

Tom Michiels

Ik volg de redenering van Paul, want een SEM bureau is beter in staat om je belangen te verdedigen. Je wil toch waar voor je geld? Tom MichielsQueroMedia.com

Tom Michiels

Ik volg de redenering van Paul, want een SEM-bureau is beter in staat om je belangen te verdedigen. Je wil toch waar voor je geld? Tom MichielsQueroMedia.com

Sjaak

@Tom:Eens. Alleen wanneer de SEM aantoonbaar inzage heeft in de markt waarin je als klant opereert en de nodige tijd aan je kan en wil besteden gaat het op. Anders is het beter, bij voldoende kennis, intern processen te beinvloeden. Ik zie het niet gebeuren dat een SEM 40 uur per week, laat het de helft zijn, besteedt aan 1 klant. Toch?

Tom Michiels

@ Sjaak, na de opstartfase is het doorgaans ook niet nodig om fulltime aan dezelfde account te werken. Neemt niet weg dat een SEM meer tijd aan optimalisatie kan besteden dan een klant dat zelf zou kunnen (of willen). Tom MichielsQueroMedia.com

Sjaak

@Tom:Oneens. Een SEM heeft absoluut zijn waarde inzake kennis van de markt en de mogelijkheden, maar wil (simpelweg omdat het niet rendabel is) niet al te veel tijd aan 1 klant besteden. Over het algemeen hebben zij vele klanten en ontvangen zij een vaste fee. Hoe meer tijd er besteedt word aan 1 klant hoe lager de winst per klant. Een klant kan zelf iemand in dienst nemen die het hele SEM stuk op zich neemt; dit zal altijd meer zijn dan een SEM kan/wil.

Tom Michiels

@ Sjaak: Ik volg je redenering, Sjaak, maar dat bekijk je wel zwart-wit. Er zijn inderdaad nog veel bedrijven die ervoor kiezen om SEM inhouse te houden.  Maar geloof je me als ik zeg dat al onze accounts dagelijks gecheckt worden? Klein en groot… Tom MichielsQueroMedia.com

Sjaak

@Tom:Klopt, enigszins zwart/wit gesteld :)Ik denk dat steeds meer bedrijven juist gaan kiezen voor inhouse en afstappen van het inhuren van een SEM; redenen hiervoor zijn onder andere de opgebouwde kennis intern, het beter menen te kunnen maar ook – SEM serieus als onderdeel van het bedrijf zien. Het een sluit het ander niet uit maar de stellingname van Paul Aelens was nogal makkelijk: met een SEM bureau behaal je betere resultaten. Daar ben ik het in veel gevallen niet mee eens.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond