Deel dit artikel
-

The Next Web: widgets, Facebook en identiteit 2.0

Widgets, verregaande personalisatie en één enkele virtuele identiteit. Dit waren kernthema’s van The Next Web Conference die vrijdag in Amsterdam plaatsvond. De sprekers noemden opvallend vaak Facebook als hét bedrijf dat ‘het nieuwe internet’ begrijpt.

Het Franse bedrijf Netvibes, dat zich heeft toegelegd op webwidgets (uitleg over begrip) en personalisatie, is volgens de in Sillicon Valley werkzame investeerder Jeff Clavier en spreker op The Next Web Conference, één van de weinige Europese bedrijven die Amerikaanse investeerders op het netvlies hebben staan. Met Netvibes kunnen internetters een persoonlijke pagina maken die is opgebouwd uit blokjes content en webtoepassingen van – veelal externe – partijen. Ook is het mogelijk voor ontwikkelaars om met het platform zelf widgets te maken. De widgets zijn ook te gebruiken op andere sites.

Tariq Krim van Netvibes ziet dat het internet zich ontwikkelt naar een fase die hij aanduidt als ‘the widgetized web'. Internetten zoals we dat nu voornamelijk doen – via een browser verschillende websites bezoeken – is volgens Krim ‘iets van voorbijgaande aard.' "Het einde van de browser zoals we die kennen is nabij."

Hoe weten internetters welke widgets interessant zijn, vroeg een dame uit het publiek aan Krim. "Werken jullie met aanbevelingen? Of maken jullie gebruik van een mond-tot-mond effect?" Krim kon hierop niet een bevredigend antwoord geven. Maar de naam Facebook viel wel. Want dat sociale netwerk, met meer dan 25 miljoen leden, is een platform waarmee iedereen toepassingen (widgets) kan maken en is daarnaast ook een gigantische mond-tot-mond reclamemachine.

Facebook
De naam Facebook viel veel afgelopen vrijdag. Zonder uitzondering noemden de sprekers, vrijwel allemaal werkzaam in de Verenigde Staten, Facebook als hét bedrijf dat op dit moment ‘op de goede weg zit en het goed heeft begrepen.' Investeerder Clavier was hierin het meest stellig en noemde Facebook ‘één van de meeste indrukwekkende bedrijven die na Google is opgezet."

Ongeveer anderhalf week geleden maakte Facebook bekend dat het haar sociale netwerk openstelt voor iedereen. Dat betekent dat zowel professionele partijen als amateurs toepassingen mogen bouwen en deze op Facebook kunnen distribueren. Facebook levert de bouwstenen waarmee het voor iedereen, dus ook voor mensen zonder programmeerkennis, mogelijk moet zijn een toepassing te bouwen. Na één week was de meest populaire toepassing – een tool om muziekvoorkeuren mee te delen – al door bijna een miljoen Facebook-gebruikers toegevoegd aan hun profiel.

Facebook wil een platform worden, vergelijkbaar met Windows, dat toegang biedt tot alle mogelijke (ook gecompliceerde) webtoepassingen, van webgebaseerde kantoorsoftware (Google Apps) tot micro-blogging tools als Twitter (dat nu al via Facebook is te benaderen).

Identiteit 2.0
Hoe open is het huidige internet? Niet open genoeg, vindt Marc Canter, met wie Emerce kort sprak. Canter beoordeelde op de conferentie start-ups die een korte presentatie gaven. "Online sociale netwerken als MySpace en Hyves trekken te veel muren op," vindt Canter.

Krim van Netvibes is het volledig eens met Canter. Online sociale netwerken zijn geen eigenaar van de persoonlijke data die gebruikers in de loop van tijd in een netwerk invoeren. Profielinformatie, foto's en vriendjes: al deze data zouden eenvoudig van het ene naar het andere sociale netwerk moeten kunnen worden overgezet, vindt hij. Volgens Dick Hardt kan dat straks met ‘één druk op de knop'. Hardt sprak over ‘identiteit 2.0' en voorspelt dat we straks een internet hebben waarbij we één ‘overdraagbaar' profiel hebben. De internetter heeft straks ook nog maar één paswoord nodig, denkt hij. En dat is hard nodig, aldus Hardt, omdat mensen steeds meer verschillende accounts en profielen hebben, van MySpace, Flickr, YouTube en eBay tot Twitter. Eén van de partijen die ‘identiteit 2.0' probeert te faciliteren is Sxip. Hardt is CEO van het bedrijf.

De toekomstige internetter hoeft nog maar één profiel bij te houden, hoeft niet een veelheid aan wachtwoorden te onthouden en hoeft op sites waar hij zich aanmeldt niet steeds opnieuw persoonlijke gegevens in te voeren, denkt Hardt. Ook de reputatie van een internetter (iets dat bij eBay centraal staat) is een ‘vast gegeven'. Al deze persoonlijke gegevens worden straks vanaf één punt – door een externe onafhankelijke partij – beheerd, aldus Hardt.

Deel dit bericht

5 Reacties

Paul van Buuren

Remco, volgens mij gebruik je een verkeerde link naar Facebook:www.facebook.nl in plaats van http://www.facebook.com

Jim Stolze

Ha Remco, bedankt voor je verslag. Her en der heb ik al aardig wat verslagen gelezen. Sommigen ook gelinkt in mijn posting: http://www.marketing-podcast-nl.com/2007/06/02/the-next-web/  Maar wat mij opvalt is dat bijna niemand schrijft over de pitches van de Start-ups. Terwijl dat misschien veel interessanter leesover is dan bijvoorbeeld Dick Hardt (met zijn voortreffelijke, doch inmiddels uit 2005 stammende presentatie). Wat vonden jullie (lezers) van de startups? Van Respectance of Zyb bijvoorbeeld?

charles vivian Vos

Was wederom een top event, respect for Boris , Patrick en c.s.!!

Antoine van Veldhuizen

Vreemd dat in het verslag geen melding is gemaakt van presentatie van Respectance.com – m.i. een van de meest interessante en veelbelovende nieuwe internet initiatieven en notabene een Nederlands initiatief.

Mikes Webs

Interessant verslag Remco. Ik heb me in ieder geval prima vermaakt op The Next Web. Voor de liefhebber (die er nog geen genoeg van heeft) een verslagje op: http://mikeswebs.blogspot.com/2007/06/next-web-conferentie.html

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond