Deel dit artikel
-

Thuiswinkel.org: liever geen bemoeienis van EC

Thuiswinkel.org is geen voorstander voor wetten en regels vanuit de Europese Commissie om het winkelen over de grens in Europa te stimuleren. “We hebben veel liever dat de markt, de webwinkels, de banken en de vervoerders zelf de situatie in de hand nemen”, aldus Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org.

Een onderzoek van de Europese Commissie toonde aan dat het voor Europeanen ondoenlijk is om online te winkelen elders in Europa. In ruim 60 procent van de gevallen kan de bestelling niet worden afgerond.

Druk van de Europse Commissie helpt wel om de interne Europese e-commercemarkt open te breken meent Jongen: “Het is met name nodig bij de ontwikkeling van banken. Dat komt moeilijk van de grond.” Maar volgens Jongen is het om de belemmering voor een interne e-commercemarkt op te heffen uiteindelijk is voor iedereen beter als bedrijven de problemen zelf bij de hand nemen.

Europees betalingssysteem

Volgens Jongen is een belangrijke oplossing om tot een interne e-commercemarkt te komen een interoperabel betalingssysteem in Europa zoals bijvoorbeeld iDEAL. “Een systeem dat is gebaseerd op internetbankieren is een enorme stimulans. Een creditcard is een goed alternatief, maar niet iedereen heeft een creditcard. Bovendien is er een verschil in betalingen met de creditcard en iDEAL. Daarnaast, de creditcard kost de webwinkel vaak meer geld.”

Thuiswinkel.org ziet het liefst een pluriform aanbod voor betalingen. “De creditcard geeft niet de nodige stimulans voor crossboarder shopping. Een alternatief is nodig.”
Dat het al jaren duurt om de Europese e-commercemarkt te openen, komt volgens Jongen omdat het aan de betaalkant niet van de grond komt. “Het Europees bankwezen heeft onvoldoende incentive om dit op te pakken. Er is nog weerstand, vooral in Frankrijk en Engeland. De ontwikkelingen met online betalingen lopen in die landen bijvoorbeeld ver achter bij Nederland.”

Verdienmodel banken

Hij vervolgt: “Het verdienmodel voor de banken ligt anders. Banken in andere landen staan niet te popelen om de verdienmodellen over boord te gooien en blijven steken in vastgegroeide patronen.”

Vooralsnog oefent Thuiswinkel.org via de overkoepelende organisatie druk uit bij banken. Binnenkort wordt er een dringende brief gestuurd naar het European Payment Counsil om de noodzaak aan te kaarten dat er op korte termijn echt een Europees betalingssysteem moet komen dat vergelijkbaar is met iDEAL.

Deel dit bericht

4 Reacties

Sjoerd

Nogal defensieve houding van Thuiswinkel.org, bovendien toont het weinig begrip voor de situatie over de grenzen. Nederland is van oudsher een echte "bankenland", waar mensen hun bank vertrouw(d)en, en waar iDeal dus een succes kon worden. Met uitzondering van Duitsland en Belgie zijn de andere Europese landen juist CreditCard landen; je betaalt daar met CC in de supermarkt, bij het tankstation en in de taxi. In de Nederlandse droom voor een Ideal uitrol naar het buitenland zit (ondanks optimistische persberichten vanuit Currence en Thuiswinkel) al jaren totaal geen schot. Hoe succesvol iDeal nu in ons kikkerlandje ook is, op termijn gaat iDeal het onderspit delven tegen creditcard en paypal, beiden ook systemen waarbij de koper overigens veel beter beveiligd is.

Maarten

Helemaal eens met Sjoerd. Het lijkt soms wel of Thuiswinkel aandelen in Ideal heeft. Zou het misschien zijn omdat Ideal 1 vd hoofdsponsors is de Thuiswinkel organisatie?  Ideal is een prima systeem maar heeft gewoon onvoldoende kritische massa om Europees voet aan de grond te krijgen. Daarnaast vind ik het online gebruikersgemak en de kopersbescherming te beperkt. Ik geloof dan ook meer in samenwerking, met PayPal en de creditcards. Zo werkt internet in mijn ogen ook – het draait vooral om samenwerking & partnerships. Zo zou Ideal ook in toekomst nog relevant kunnen blijven.

Wijnand Jongen

Van een defensieve houding van Thuiswinkel.org is geen sprake. Thuiswinkel.org steekt al jaren in het belang van webwinkels haar nek uit op het gebied van het bereiken van nieuwe mijlpalen op het gebied van online betalingsverkeer. Zonder Thuiswinkel.org was iDEAL niet zo vroeg (2005) van de grond gekomen.  Het klopt dat we ook al jaren werken en pleiten aan de uitrol van een interoperabel Europees betaalsysteem op basis van internetbankieren. Het is natuurlijk duidelijk dat dat geen eenvoudige zaak is. Als de EPC, de European Payments Council, besluit om daarbij iDEAL als standaard te nemen dan vinden we dat uiteraard prima. Belangrijker is dat er een nieuwe standaard komt, naast sterke online betaalsystematieken als credit card en PayPal. Het is in het belang van webwinkels -een uiteindelijk ook consumenten- dat zij kunnen kiezen uit meerdere pan-Europese betaalsystematieken.  

Wiebertje

@ Wijnand: Er is na jaren van interbancair vergaderen niet de kleinste aanwijzing dat de EPC iDeal als standaard zou nemen, het is dan ook ongepast dat je iets dergelijks suggeert. Deze suggestie onderschrijft de uitspraak van Maarten dat het wel lijkt alsof Thuiswinkel.org aandelen in iDeal heeft.iDeal is de goedkoopste betaalmethode voor webwinkeliers omdat het de consument totaal niet beschermt.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond