Deel dit artikel
-

Thuiswinkelbranche kiest voor opt-in

De Nederlandse Thuiswinkel Organisatie is met de Consumentenbond overeengekomen om klanten voortaan expliciet om toestemming te vragen voor het versturen van commerciële boodschappen per e-mail, de zogenoemde opt-in methode. Begin september besloot het Europees Parlement juist om voorlopig niet voor opt-in te kiezen als standaard bezorgoptie voor commerciële e-mail.

Thuiswinkel.org is een belangenvereniging voor bedrijven die verkopen op afstand, waaronder verkoop via postorder, telefoon en internet. Thuiswinkel zegt inmiddels zeventig bedrijven te vertegenwoordigen die het Thuiswinkel Waarborg voeren. Gezamenlijk zouden deze bedrijven meer dan tachtig procent (zo'n drie miljard gulden) van de omzet in de branche vertegenwoordigen. Alle leden van Thuiswinkel hebben zich verplicht om de opt-in methode te gaan hanteren, met de aantekening dat het "enige tijd" kan duren voor de adressenbestanden en webpagina's aangepast zijn.

Het is de bedoeling dat klanten van de aangesloten winkels voortaan een keuze kunnen maken door op een relevante webpagina een ja- of nee-box kunnen aanvinken. Het bedrijf mag de ja-box vooraf hebben aangevinkt. Ook is met de Consumentenbond afgesproken dat voor het verstrekken van e-mail adressen aan derden dezelfde mogelijkheden openstaan voor consumenten, volgens het uitgangspunt: de consument bepaalt. Op welke manier dit laatst precies in zijn werk moet gaan is op dit ogenblik nog niet bekend.

Thuiswinkel zegt dat het met de gemaakte afspraken vooruit loopt op nationale en Europese discussies rond het onderwerp opt-in/opt-out. Deze discussie loopt al langere tijd binnen de reclamewereld zelf. Op dit moment geldt in Nederland voor het versturen van commerciële e-mails en reclame een opt-out regime: e-mails mogen worden gestuurd totdat de ontvanger heeft aangegeven hierop geen prijs te stellen. Desondanks zeggen de meeste online marketingbureaus juist voorstander te zijn van de opt-in methode, om consumenten niet tegen de adverteerder in het harnas te jagen.
Het werd er niet duidelijker op toen de Nederlandse Associatie voor Direct Marketing, Distance Selling en Sales Promotion (DMSA) in augustus 2000 het rapport &#39 presenteerde. Daarin gaf de organisatie te kennen zowel het opt-in als het opt-out systeem te kunnen billijken.

Het Europese wetsvoorstel dat opt-in als standaard kiest, is terugverwezen naar de opstellers, een commissie van het Europese Parlement . Naar verwachting zal het voorstel op een later tijdstip alsnog worden aangenomen, waarna de betreffende wet op elektronische communicatie kan worden gewijzigd.

Deel dit bericht

14 Reacties

Jan Maasland

Het lijkt allemaal zo goedmoedig. 'Wij zullen de klant niet lastigvallen met ongewenste email'. Terwijl dat met de gewone mail toch al sinds jaar en dag gebeurt. En niet eens tot zoveel irritatie leidt. Het aantal huishoudens dat de befaamde 'nee/nee' of 'nee/ja' sticker voert is relatief klein. De meeste mensen kijken de reclameblaadjes toch even in. En dat levert orders op. En dat is goed voor de economie. Maar op internet moet het kennelijk allemaal anders. Ik vind dat aanmatigend. Bij een vrije markt hoort vrije reclame. En ja, de vrijheid van een burger om daar bezwaar tegen te maken, bijvoorbeeld in de vorm van een digitale 'nee' sticker. Maar waarom dat gedoe met opt-in? Waarom Roomscher dan de Paus? Om de reclamemarkt voor email kapot te maken? Zoals ook is gebeurd met de reclame op websites met die bannertjes die vooral in de zijlijn moeten blijven? (hoe het ook kan ziet u op http://www.salon.com, klik op een item en u ziet eerst een reclamefilmpje. Is dat zo raar als u gratis content te zien krijgt daarna?) Een onzinnig en dubieus besluit dus, dat van die Thuiswinkel (alsof iemand dat kent overigens). Helaas wordt de internetmarkt nog steeds in meerderheid bevolkt door onwetenden, die nog steeds denken dat internet een nieuwe wereld heeft ingeluid. Wake up, zou ik zeggen!

Fred Brink

Beste Jan, omdat jij zo'n fan bent van spam en vast niet tot Sinterklaas kunt wachten tot je je kadootjes krijgt, heb ik het emailadres mailto:barred@planet.nl alvast vrijgegeven aan een stuk of twintig Amerikaanse organisaties die me beloofd hebben je nog voor Sinterklaas een stuk of wat (echt niet teveel hoor) leuke kadootjes in je mailbox te deponeren. Ik hoop dat je veel leesplezier hebt. En de groeten aan de helpdesk van Planet… volgens de reclames die ik altijd maar zie op TV lachen ze daar altijd.. oh nee, dat was hun vorige uiting, nu hebben ze iets met "het is goed tot je iets beters tegenkomt"….OPT-IN?

Mo'riche

Voor de honderdste keer, speciaal voor meneer Maasland en al die andere spammers met een plaat voor hun kop:- E-Mail is geen briefpost. De kosten voor e-mail zijn voor rekening van de ontvanger en de internet-provider. Ongevraagde e-mail is DIEFSTAL. Dit kost de consument nu reeds miljoenen.- E-Mail is veel laagdrempeliger en voor de verzender veel goedkoper dan ouderwetste post. Waar het aantal reclameblaadjes in de brievenbus zich beperkt tot hooguit een tiental per week, escaleert ongevraagde reclamemail zelfs nu het (door ISP's) totaal niet getolereerd wordt tot tientallen per dag. Stel je voor wat er zou gebeuren als er geen repercussies tegenover zouden staan: honderden reclamemails per persoon per dag en een volledig vastlopende infrastructuur.- E-Mail is een fundamenteel ander medium dan gewone post, en wordt dus ook anders gebruikt. Je zou het tussen gewone post en telefoon in kunnen positioneren: tien reclameblaadjes op de mat pak je op en gooi je gewoon weg, maar tien telemarketing telefoontjes op 1 avond ervaar je als een inbreuk op je privacy. E-Mail ligt daar ergens tussenin. Tel daarbij het voorgaande punt bij op (goedkoop -> veel), en je creeert al gauw een situatie waarin e-mail vanwege de overstelpende hoeveelheid reclame volkomen onbruikbaar wordt. In geval van telemarketing en gewone post ligt er een 'natuurlijke' drempel in de vorm van het kostenplaatje. Bij e-mail valt die drempel weg. En de dames en heren marketeers hebben daar gezien de huidige hoeveelheid spam reeds bewezen dat ze daar niet verantwoordelijk mee om kunnen gaan. Ja, meneer Maasland, op internet moet het anders. Omdat internet een ander medium is. Maar een ding is op internet hetzelfde als in de 'echte' wereld: diefstal en vandalisme zijn geen normale manier van zaken doen. Wake up indeed.

Bas van de Haterd

Niet roomser dan de Paus. Maar gewoon normaal. Geef toestemming, waarom niet? Dat al onze gegevens in de off line wereld vrij zijn gekomen is al erg genoeg. Laten we nu niet opnieuw die fout maken. Ik geef mensen graag toestemming als ze mij interessante en relevante info willen sturen. Emerce heeft mijn toestemming. IEX heeft mijn toestemming, kranten.com heeft mijn toestemming, Happypoint en Euroclix, en zo zijn er nog een aantal. Maar waar ik een hekel aan heb is bullshit mail van allerlei sex sites, onzin bedrijven, etcetera. Gewoon opt-in werkt. StockScore heeft in 4 maanden tijd ruim 5500 opt-in e-mail adressen verzameld. Door gewoon een goede unieke dienst aan te bieden en eerlijk en open te zijn. En wie bij ons weg wil, kan zichzelf afmelden en als de afmeld knop te moeilijk te vinden is doen wij het zelfs nog voor ze. Opt-in is the way to go.

tinus tolsma

Hoe zit het eigenlijk met die 100 webwinkels die zich organiseren in een tegenhanger van thuiswinkel.org. Als die straks iets anders beslissen heb je nog geen éénsluitend beleid.En waar baseren ze de percentages op van 80% van de totale markt. Daar is nog nooit goed onderzoek naar geweest.

Evert Koppes

Opvallend dat Jan Maasland schielijk zijn biezen heeft gepakt na het plaatsen van zijn domme bericht. Geen enkel weerwoord meer? Terecht is opgemerkt dat spam domweg diefstal is. Mijn computer, mijn electriciteitsrekening, mijn verbindingskosten, mijn data (want die sukkels met hun spam sturen ook om de haverklap virussen mee – vraag maar eens aan http://www.m2.nl, die zijn daar sterren in) En opt-out? Laat me niet lachen. Iedereen weet dat je NOOIT een "unsubscribe" message moet terugsturen. Letten we even op, Arjen Daselaar van Elsevier? IEDEREEN weet dat een "unsubscribe" adres alleen dient om de verzender van de ongewenste rotzooi de bevestiging te geven dat hij/zij inderdaad weer een werkend en gelezen e-mailadres te pakken heeft, waarna hij/zij vrolijk (en op volle kracht) verder gaat met het uitkotsen van ongewenste rotzooi in je mailbox. Zeg, Jan Maasland? Ik heb nog een paar dozen oud papier staan hier. Zal ik die even geheel vrijblijvend en zeer informatief in je brievenbus komen storten? Levert orders op. Voor een nieuwe vuilcontainer. Goed voor de economie, want daar draag jij, gezien je simpele denkbeelden, graag je steentje aan bij. gegroet, reclame-boyz en girlz… dat jullie maar snel volwassen mogen worden.

Fred Brink

Beste Bas, ON TOPIC ReactieBetalen voor het ontvangen van spam da's pas functioneel. Ik zal de namen van je voorgangers niet noemen en de uitleg van die pyramide-achtige structuren voor het aanbrengen en betaald krijgen van nieuwe leden al helemaal niet om bij een hoop mensen niet die vieze smaak in hun mond terug te bregen, maar iedereen is er nu toch wel uit dat jouw product en soortgelijke niet functioneren.Natuurlijk kun je roepen hoeveel mensen er meedoen, of hoeveel aanbiedingen je wel niet hebt maar waar het om gaat is de interesse van de gebruikers en hun daadkracht (en eventueel koopkracht). OFF TOPICReclame maken voor je eigen bedrijf in een reactie op een artikel is gewoon stom en vraagt om dit soort reacties. De kracht zit er juist in om dat NIET te doen en tegelijkertijd met je reactie bij te dragen aan het originele onderwerp/artikel wat in dit geval dus niet is gebeurt. ON TOPIC Thuiswinkel.orgTuurlijk is het mooi als alles OPT-IN is maar wie was er eerder; het kip of het ei? Even een paar kreten voor de discussie:– Elke partij die databases aanbiedt heeft tot nu toe bijna altijd diezelfde OPT-IN database opgebouwd met een OPT-OUT actie. – De meeste partijen die adressen gebruiken weten niet waar die adressen vandaan komen of hoe de partij waar ze het aankopen die adressen heeft verkregen en wat voor actie daaraan vooraf is gegaan. Voorbeeld1: Hot-Orange verloot een Audi A3 om hun naamsbekendheid te vergroten en maken daarbij gebruik van een zogeheten 'referal system'. Nu ligt Hot-Orange op zijn kont… wat gebeurt er met die database? Voorbeeld2: Spott.nl ligt plat, geld genoeg erin gestoken dus er moet ook wat uitgehaald worden. Database wordt nu gebruikt door (en hou me ten goede) Claritas als ik het me goed herinner uit de bladen, om alsnog wat geld terug te verdienen… Wat moetje in nou met een database die vaak niet eens meer actueel is, (daarover later meer) waar de gebruikers op inschreven op producttype 1 en later door bedrijf2 benadert worden voor producttype 8? –ACTUALITEIT; wanneer is een database nog actueel..Als Yahoo fan weet ik dat bij deze partij 6 weken geldt, bij VNU een jaar en bij partijen als Happypoint en Euroclix…?

Jan Maasland

Wel goed lezen, heren critici. Ik pleit niet voor ongewenste spam, maar voor een digitale Nee-sticker, waarin een onafhankelijk orgaan (Thuiswinkel.org?) een rol kan spelen. Gebeurt nu ook al voor gewone mailings. Mensen die geen reclamepost willen ontvangen, kunnen dat melden en worden dan uit de bestanden van aangesloten bedrijven gehaald. Met andere woorden: wie niet gediend is van spam, moet het aangeven. Bij het plakken van de digitale sticker kan een consument meteen ook aangeven wat hij eventueel wel wil ontvangen.

Mo'riche

'wie niet gediend is van spam, moet het aangeven' Oftewel: 'wie niet beroofd wil worden, moet dat eerst even aangeven' Fijne wereld, die van meneer Maasland. Zo wordt commercie bedrijven wel erg makkelijk.

Evert Koppes

Maasland maant ons tot beter lezen. Grappig! Want zelf leest hij ook maar bar slecht. "Als je geen spam wilt, kun je dat melden en dan word je uit de bestanden gehaald." Nee, Jan Maasland, dat gebeurt _niet_! Zoals ik al schreef: "En opt-out? Laat me niet lachen. Iedereen weet dat je NOOIT een "unsubscribe" message moet terugsturen. Letten we even op, Arjen Daselaar van Elsevier? IEDEREEN weet dat een "unsubscribe" adres alleen dient om de verzender van de ongewenste rotzooi de bevestiging te geven dat hij/zij inderdaad weer een werkend en gelezen e-mailadres te pakken heeft, waarna hij/zij vrolijk (en op volle kracht) verder gaat met het uitkotsen van ongewenste rotzooi in je mailbox." En zolang dát niet verandert (en ik kijk, anders dan Maasland, even verder dan alleen Nederland…), dient spam bestreden, bevochten en strafbaar gesteld te worden c.q. te blijven.

Jan Maasland

Mo'riche, zo werkt het in de offline wereld al tientallen jaren. Of bent u het daar ook niet mee eens?

Mo'riche

Natuurlijk meneer Maasland, zo werkt het in de offline wereld al jaren. Het overkomt mij regelmatig dat marketeers ongevraagd mijn huis binnendringen, een graai in m'n portemonnee doen en mij vervolgens een reclamefolder in de hand duwen, mijn protesten wegwuivend met het argument: 'u had niet gemeld dat u niet wilde betalen voor ons prachtige produkt'. En dat tientallen malen per dag.

Fred Brink

Beste Jan Maasland, 'Zo werkt het in de offline wereld al jaren", is nou juist een van de redenen dat we het online beter willen doen, naast de laagdrempeligheid van internet. Maar het 'offline' waarvoor u bijkans op de barricades springt, is een zooitje. Als je geen ONGEVRAAGDE spullen wilt ontvangen moet de consument de moeite doen… wat is er gebeurt met klant is koning enzo? Waarom moet ik als consument uit me stoel komen omdat u te beroerd bent een goede marketing-actie te bedenken waarbij u wel mijn consent krijgt? Ooit heb ik geprobeerd me uit te schrijven uit het bestand van de KPN. Je moest dan via een adres en een klein stukje over de DMSA wat opgenomen was voorin het toenmalige telefoonboek, een brief sturen dan werd je voor 5 jaar uitgeschreven. Daarna moest je ruim op tijd er zelf aan denken om weer een brief te sturen voor weer 5 jaar en dat zo door de rest van je leven als je niet wou voorkomen in de bestanden van de DMSA en KPN… Niet langer dan 5 jaar, want stel je voor dat je ondertussen verhuist was, dan moesten zij, niet u alle moeite doen om hun commerciele bestand up to date te houden… tjonge, tjonge. Betwijfel ten zeerste of die houding en waarschijnelijk ook de procedures ook maar enigzins veranderd zijn in de afgelopen 6-7 jaar dat dit speelde. Meneer Maaslander, ik hoop dat u oprecht echt geniet van alle spammail die ik u nog doe toekomen. PS: Als u me uw adres geeft dan kan ik daar nog wat offline aan toevoegen, hoeft u niet voor uit uw stoel te komen!

Bas van de Haterd

Beste Fred Brink, ik snap niet waar u het over heeft. Als ik in dit artikel reclame maak voo rmijn bedrijf, excuses. Het was slechts een voorbeeld om opt-in te laten zien. Hoe het wel kan. Waar u het over heeft als u zegt: "Betalen voor het ontvangen van spam da's pas functioneel. Ik zal de namen van je voorgangers niet noemen en de uitleg van die pyramide-achtige structuren voor het aanbrengen en betaald krijgen van nieuwe leden al helemaal niet om bij een hoop mensen niet die vieze smaak in hun mond terug te bregen, maar iedereen is er nu toch wel uit dat jouw product en soortgelijke niet functioneren." OF u heeft geen idee wat mijn bedrijf doet (ik zal de naam niet noemen, anders maak ik weer reclame). OF u "lult gewoon echt uit uw nek". Mensen melden zichzelf aan bij ons. Niemand krijgt een cent betaald. Wij hebben inderdaad een loyaliteitsysteem, vooral voor meedoen. En een bonus bij het aanbrengen van mensen. Echter moet de aangebrachte persoon enkele malen meedoen voordat de punten worden toegekent. Niet mogelijk dus anderen aan te melden voor eigen gewin. Ik vond dat mijn reactie wel zeker bijdroeg aan deze discussie. Om te laten zien hoe opt-in wel kan werken. Zoals het bij velen werkt. Overigens ben ik het niet eens met de stelling: schrijf nooit een unsubscribe terug. Ik doe dit al jaren bij opt-out spam, en pas 2 keer is het me gebeurd dan men dus vrolijk doorging met spammen. Dat heeft overigens twee weken geduurt, toen is men gestopt. Waarom? Omdat ik dreigde gewoon hun server plat te laten leggen met een ongelofelijke hoeveelheid e-mails.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond