Deel dit artikel
-

Thuiswinkel.org: ‘Online betalen nog steeds te omslachtig’

iDEALs sterke marktpositie zorgt ervoor dat te veel klanten tijdens het afrekenen in webwinkels afhaken. Thuiswinkel.org vindt dat banken en pure players in de financiële hoek beter moeten samenwerken en gestandaardiseerde API’s naar elkaar moeten openen.

De conversie van de huidige betaalinfrastructuur bij banken is beperkt maar het bereik is goed. Bij de alternatieve internetpartijen is die verhouding precies andersom. In zijn zojuist verschenen positioning paper over online betalen pleit Thuiswinkel.org ervoor dat deze partijen hun technieken beter op die van de ander laten aansluiten.

Een ander, maar aanpalend advies aan winkels is om te streven naar een one click buy-omgeving. Nu is het nog zo dat een consument soms meerdere malen moeten inloggen om een aankoop bij een webwinkel af te ronden. Veel te omslachtig, aldus het rapport. Dat moet en kan makkelijker, bijvoorbeeld met de digitale portefeuilles (Wallets) die zich steeds nadrukkelijker manifesteren.

“Belangrijk daarbij is dat deze partijen de diensten niet per definitie zelf moeten uitvoeren. Het gaat om het faciliteren van bijvoorbeeld een betaalsysteem, niet om het daadwerkelijk bewerkstelligen van betalingen. Cruciaal voor succes daarbij is dat de geboden oplossing over kanalen heen moet werken. Ofwel, de diensten moeten niet gebonden zijn aan of de online- of de offline infrastructuur.”

Een wallet is pas een handig ding als hij minimaal drie afzonderlijke diensten weet te combineren. Bijvoorbeeld: adres- en betaalgegevens en lidmaatschapsinformatie van klantenspaarprogramma’s.

De algemene teneur van het rapport is dat digitaal betalen aan winkels in het algemeen makkelijker moet worden, zowel online, mobiel als in de offline wereld. Europese regelgeving vormt geen belemmering meer voor marktpartijen om hun innovatiefste beentje voor te zetten, stellen de rapporteurs.

Dit bericht is 95 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond