Deel dit artikel
-

‘Tienduizend reisagenten weten samen álles’

Het Nederlandse initiatief Trvl.com van Jochem Wijnands wil tienduizend reisagenten uit de hele wereld online brengen. Die gebundelde lokale kennis kan elke toeristenvraag beantwoorden én boeken.

In tijden van crisis worden soms de beste ideeën geboren. Uber en Airbnb zijn slechts een paar voorbeelden. Trvl.com kan zomaar het volgende initiatief zijn dat de reiswereld op zijn kop zet. Al een kleine vier jaar wordt er gebouwd aan een dienst waar reisagenten met elkaar kennis uitwisselen en boekingen maken. De coronacrisis heeft oprichter Jochem Wijnands ertoe gebracht zijn plannen versneld uit te voeren.

“Er zijn nu een paar duizend reisagenten aangesloten en er komen er nu dagelijks zo’n honderd bij”, vertelt de ondernemer. “We wilden eerst ons bestaande platform voor reisagenten verder uitbreiden en daarna pas de dienst ontsluiten voor de consument. Dat plan is veranderd. Na de zomer willen we live.”

Door de uitbraak van het coronavirus ligt de reissector op zijn kont. Er worden geen vakanties geboekt, geen reispakketten gekocht en geen stedentrips gemaakt. Hoe de economie zich wereldwijd ook herstelt alles wijst erop dat de reiswereld grote veranderingen zal ondergaan. Hetzij door minder vraag, hetzij door heel andere vraag.

“Consumenten die hun reizen en trips online boeken, zijn geen expert in het gebied waar ze heen gaan. Ze beginnen vaak bij nul. Ik wilde dus dat er een klantenservice zou komen voor reisboekers. Een dienst waarbij online reisagenten tips geven over hun regio en die kennis delen met de wereld. Als reiziger heb je die persoon ook tijdens je reis onder de knop. Als je dat als reiziger eenmaal hebt ervaren, wil je niet anders meer.”

Trvl.com toont de aangesloten reisagenten het aanbod van sites als Booking.com, Expedia, Priceline en binnenkort het hotelaanbod van Bedsonline. Bovenaan die zoekresultaten staan echter de persoonlijke aanbevelingen van reisagenten. De boekingen vinden nog steeds bij deze platformen plaats, maar de support komt van de lokale specialist. Elke boeking op basis van diens aanbeveling levert een commissie op.

De expertise van die reisagenten wordt gegarandeerd door het feit dat ze maximaal drie bestemmingen mogen opgeven als hun domein. Dé ‘expert Nederland’ bestaat niet, maar wie zich ‘dé expert in watersport in Friesland noemt of in zuid-Limburgse geschiedenis heeft een eer hoog te houden.

Jaren geleden zijn gespecialiseerde reisagenten veel klanten aan het internet verloren. Wijnands hoopt die klandizie terug te brengen naar experts. “Deze groep werkt heel hard, verdient weinig maar bezitten wel unieke kennis die voor reizigers over de hele wereld waardevol is. Nu kunnen ze marktaandeel terugpakken.”

Van meet af aan zijn externe investeerders bij Trvl.com betrokken geweest. Zij staken reeds 5,5 miljoen euro in de start-up. Een strategische investeerder is Discover the World, een bijna veertig jaar oud netwerk van reisagenten.

Wijnands verkocht in 2014 zijn geesteskind PRSS aan Apple. Dat was publicatiesoftware die voortvloeide uit de productie van een iPad-magazine, TRVL. Die naam mocht hij houden van Apple.

Deel dit bericht

5 Reacties

Ingrid Gorter - GoAfrica.nl

Jochem Wijnands, wat krijgen de reisagenten terug voor het delen van hun expertise?
Dit staat nergens, dat is eng.
Ik vind het een slinkse manier om de tekortkomingen van grote boekingswebsites, “geen service, alleen cash harken” nu over de rug van de reisagenten proberen te verbeteren.
Ik zie nergens staan wat het verdienmodel voor de reisagent is die zijn jarenlange opgebouwde expertise nu mag gaan delen. En ze gaan het nog doen ook!
Reisagenten zijn zo service minded en houden zo van reizen en VERDIENEN op dit moment HELEMAAL NIETS, dat ze alles zullen aangrijpen om te kijken of ze klanten kunnen helpen.
Bah!

Erwin Boogert - Emerce

Dag Ingrid, dan ben ik daar in het verhaal kennelijk niet duidelijk genoeg over geweest.

Trvl brengt reisagenten potentiële klanten aan die op zoek zijn naar hun specifieke, specialistische kennis. Elke boeking die wordt gemaakt obv van diens aanbeveling levert hem of haar een commissie op.

Els Kaskens

Beste Jochem,

De ‘terms of use’ en ‘privacy policy’ kun je niet open klikken. De voorwaarden zijn dus nog helemaal niet duidelijk…

Groetjes, Els.

Ingrid Gorter - GoAfrica.nl

Beste Erwin,

“Niet duidelijk genoeg over geweest” ik kan er helemaal niets over vinden in het stuk.
Je zou zeggen, dat als je dit stuk de reisbranche instuurt, dat dit “detail” over “verdiensten” het belangrijkste is wat de lezer zou willen weten.
Afgelopen dinsdag heb ik dan ook Wijnands een direct bericht (linkedin) gestuurd met verzoek om uitleg over dit verdienmodel. Wijnands heeft mijn bericht gelezen, maar tot op heden heb ik nog geen antwoord gekregen op deze eenvoudige vraag…………….

Gr. Ingrid

Erwin Boogert - Emerce

Dag Ingrid,

Je hebt gelijk. Dan heb ik je met de aanvulling onder de tekst hopelijk alsnog een dienst bewezen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond