Deel dit artikel
-

Tientallen sites Ladot week onbereikbaar

Ongeveer tachtig sites van Ladot zijn afgelopen week onbereikbaar geweest. Volgens de hostingprovider is het probleem inmiddels verholpen. Ladot kampt dit jaar voortdurend met slecht bereikbare sites en boze klanten.

Customer Services Manager Rob Fransen van Ladot wijt de recente problemen aan een misverstand bij de Amerikaanse partner Register.com, waar Ladot meer dan 5000 domeinnamen heeft geregistreerd. Veel ongemak zou zijn ontstaan doordat de DNS-servers van Freehosting – in februari 2001 overgenomen door Ladot – moesten worden gewijzigd in de DNS-servers van Ladot.

Fransen: "Het gaat om domeinnamen eindigend op .org, .com en .net die nog op naam van Freehosting waren geregistreerd, maar naar Ladot toe moesten. Die zijn niet goed verhuisd naar de juiste DNS-servers. Zo zijn domeinnamen waarvan de contracten nog doorliepen ten onrechte op inactief gesteld. Dat is een gevolg van slechte communicatie met Register.com ." De migratie van .nl domeinnamen is wel goed verlopen, benadrukt Fransen.

Ladot zegt dat alle gedupeerden een excuusbrief en waardebon ontvangen. Ladot telt 135.000 klanten in Europa, waarvan 48.000 in Nederland. Het bedrijf belooft dat een dergelijke fout niet meer zal worden gemaakt. Toch is het niet voor het eerst dat sites van de provider een tijdlang onbereikbaar zijn. Eind maart gebeurde dit ook al.

Toen kregen de Ladot-sites nieuwe IP-adressen waardoor de DNS moesten worden veranderd. Dat kwam omdat het serverpark van Freehosting verhuisde van Level(3) Communications naar Ebone van KPNQwest. Daarbij is Ladot voor de snelheid van de aanpassing afhankelijk van andere providers. Zo worden de nameservers van Euronet iedere vijf minuten geupdate en die van Chello pas na vier dagen.

Deel dit bericht

5 Reacties

Chris Pesaka

Bij mij om de hoek staat een auto met het opschrift 'laDot'. Dikwijls vraag ik mij af, wanneer dit vehikel weer opdoemt, hoe de bestuurder zich zal voelen. Stoer? Energiek? Een pionier? Het antwoord is nu evident: dit is die verkoper van een lekkende woonboot; een wegrottende auto; de vieze hap die voedselvergiftiging veroorzaakt. Een defecte maag? (…) Geen praatjes meer dan, JA? Gewoon weer terug naar de studie communicatie, kunstmatige intelligentie, of andere onzin. ga eerst eens iets LEREN en dan een bedrijf beginnen.

R. Ottens

Het omschreven probleem is maar een topje van de ijsberg. Ladot / Active ISP heeft te kampen met veel meer problemen, veelal veroorzaakt door onzorgvuldigheid. Zo worden soms zonder aanleiding gehoste domeinen gesloten en de domeinnamen weer vrijgegeven. Ook wordt er onderhoud uitgevoerd op de servers zonder de relaties daarvan op de hoogte te stellen. Een klein berichtje op de Ladot website, waar de relaties echt niet dagelijks naar kijken, reken ik dan ook niet mee. De beperkingen van een 9:00-17:00 mentaliteit in een internet omgeving die toch echt 24 x 7 moet draaien wordt ook niet echt op prijs gesteld. Wat mij het meest verwonderd is dat zij hun eigen resellers benadelen. Bijvoorbeeld door de ondergebrachte relaties rechtstreeks te benaderen met acties en reclame uitingen. Ook de betaling van de beloofde commissies blijft achterwege. Veel van hun resellers stappen dan ook over naar meer betrouwbare partners die veelal tegen dezelfde of zelfs lagere tarieven een beduidend betere kwaliteit en service verlenen. Een aantal resellers en klanten zijn inmiddels in een juridisch gevecht verwikkeld, zelf sta ik ook op het punt tot deze actie over te gaan wat mij ten zeerste teleursteld want ik had zelf meer van Ladot verwacht.

Raymond van Groen

Ik kan me helemaal bij de ervaringen van Richard aansluiten. Neem bij Ladot alleen al het verhaal van het DSL wat ze zouden leveren. Een klant van mij wacht al 5 maanden op aansluiting terwijl de nabijgelegen bedrijven via andere providers allang DSL verbindingen hebben. En dan het (aanbieding dec.2001) geweldige ISDN-always-on (24 uur per dag internet via ISDN flat-fee) dat ze ten eerste heel slim hebben gewijzigd (april 2002) in ISDN all-day. Het ergste is dat ze het uiteindelijk niet leveren kunnen, terwijl men elders binnen 48 uur hetzelfde pakket kan afnemen. Ook de mentaliteit dat men per jaar voor deze dienst gefaktureerd zou worden, terwijl men overal per maand betaalt. Tel daarbij de aktie op dat men 3 jaar hosting aanbiedt voor de prijs van 2 jaar (wel even vooruit betalen) en men krijgt de indruk van een bedrijf dat gewoon dringend om cash verlegen zit. Freehosting bestond nog geen jaar, Ladot binnen een jaar overgenomen, wie garandeert dat de naam Ladot nog zal bestaan tegen september van dit jaar? En is een dergelijke overeenkomst voor zulk een termijn getekend bij Ladot nog wel geldig bij Active ISP? Uit de telecom wereld heb ik hiermee niet zulke positieve ervaringen! Nog even een reaktie op "het berichtje op de website van Ladot" van dhr. Ottens. Ze zijn toen op maandag begonnen met het verhuizen van de servers, het berichtje stond pas donderdags op de website! Deze houding is jammergenoeg kenmerkend voor de wijze waarop Ladot rekening houdt met de mensen die klant zijn bij hen.

Marc Jacobs

Ik ben het met jullie verhalen eens. Echter 1 punt: de naam Ladot zal wel gegarandeerd zijn.Hier zit een van de rijkste mensen achter, namelijk Nina Brink. Het zal dus niet zo zijn dat het bedrijf om cash verlegen zit want daar hebben ze bergen van. Echter, de technische afdeling is een puinhoop als je kijkt hoe onzorvuldig men te werk gaat en hoe lang klanten moeten wachten op antwoord.

Arian Schoen

Ik ben verrast te lezen dat er meer mensen zijn die dezelfde problemen hebben ervaren: Ladot deed ons voorkomen alsof de problemen alleen bij ons voorkwamen. Wij hebben te maken gehad met ladot's beroerde administratie, slechte ondersteuning en verschrikkelijk trage en onpersoonlijke communicatie. Onze website is ruim een week offline geweest (zonder enig bericht), wij kregen na 8 maanden via de e-mail (!) een betalingsherinnering, terwijl de factuur direct bij afsluiting van de domeinnaam is betaald, websites van clienten die plotseling offline waren, ga zo maar door. Wij hebben overigens een .nl domeinnaam, maar zijn ook een week afgesloten geweest. De domeinnaam was zelfs weer vrijgegeven. Hier hebben wij echter nooit een excuusbrief voor gekregen. Juridische stappen zien wij echter niet zitten, omdat zij beweren niet aansprakelijk te zijn voor deze ongein. Het zou ons alleen maar meer geld en tijd gaan kosten.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond