Deel dit artikel
-

‘Time Inc wil digitale winkel voor online content’

Verschillende uitgevers zijn bezig met de oprichting van een joint venture, onder aanleiding van Time Inc. De content van websites en tijdschriften moet in eenzelfde model gegoten worden als Apple ooit heeft gedaan voor muziek met iTunes.

Hiermee hopen de uitgevers hun digitale toekomst niet uit handen te geven aan spelers als Amazon of Apple. Dat meldt de Financial Times.

De deelnemende uitgevers vrezen dezelfde fout te maken als de muziekindustrie. Hier liet de exploitatie van digitale expansie op zich wachten tot Apple in het gat sprong met iTunes. Deze laatste is nu wereldwijd de grootste verkoper van digitale muziek.

Nu de ebook readers meer gemeengoed worden, lijkt de angst van grote uitgevers niet ondenkbaar. In Nederland bracht Sony onlangs nog twee nieuwe readers op de markt. Beiden kunnen behalve met ePub- en Word-documenten ook met PDF’jes overweg. Amazon verkoopt in de Verenigde Staten al veel van de digitale boeken voor de Kindle.

De winkel zal content verkopen van websites, tijdschriften en mogelijk ook kranten. Het geheel wordt vormgegeven in de stijl die ook de videodienst van NBC Universal en Disney, Hulu, hanteert.

Het aanbod in de nog te lanceren winkel zou niet slechts bestaan uit de content die op de sites en in tijdschriften te vinden is, maar de lezers ook de mogelijkheid bieden om content te personaliseren of bepaalde onderwerpen uit te diepen.

De nieuwe dienst wordt naar verwacht binnen een maand aangekondigd en zou in 2010 gelanceerd worden.

Bron foto: jeff_leigh (CC)

Deel dit bericht

3 Reacties

anoniem

als potentiele vervanger van een betaald abonnement zeg ik: goed initiatief, zeker als ze een daling kunnen meegeven aan de abonnementsgelden. maar veel van de huidige discussie gaat ook over het betaald maken van gratis content. dit gaat denk ik niet werken in NL, of de content moet dusdanig specifiek/uniek zijn…

T Geerts

Interessant model om zo ook demo's, of preview chapters gratis ter download aan te bieden. Wanneer het vervolgens bevalt, is de volledige versie slechts 1 click away. Alleen zo krijg je de 'freeloaders' naar een premium betaalmodel. 🙂

Luc van Poelje

Het blijft opmerkelijk hoe lineair en krampachtig uitgevers blijven worstelen met hun inkomsten model. Waarom wordt er niet out-of-the-box gedacht? Je kunt omzet generen "links" door gratis content te verstrekken en hiermee aan je user-base volume te werken. Heb je een kritische massa, dan kun je "rechts" cross of up-sellen. Advertenties blijven interessant maar zullen als enige bron van inkomsten bij velen te kort schieten.  Zodra Uitgevers hun "unieke" nieuws alleen gaan verkopen, zullen nieuwe websites-businesses in dit gat in de markt springen zoals ooit Nu.nl dat deed.  Nu de Buma doordraait en SPAM een nieuw tijdperk in gaat hoop ik bijna dat uitgevers doen waarmee ze dreigen. Of zijn het de laatste stuipen van een generatie die het medium nooit begrepen hebben? We wachten af…..

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond