Deel dit artikel
-

TMG: digitalisering duidelijk zichtbaar in jaarcijfers

Flinke kostenbesparingen bij uitgeverij TMG compenseren grotendeels de afname van inkomsten uit print en radio. De digitale consumentenomzet, waaronder online abonnementeninkomsten, steeg met 18,5 procent dankzij een toename van het aantal digitale en zogenoemde combi-abonnees.

De verandering van TMG naar een 24/7 mediabedrijf is in 2015 op volle kracht ingezet, waarbij de digitalisering duidelijk zichtbaar is in de omzet- en resultaatontwikkeling, aldus de uitgever in een toelichting op de jaarcijfers. De opbrengsten uit print namen opnieuw licht af. De digitale opbrengsten (gecorrigeerd voor het deels stopzetten van Dichtbij.nl) namen toe, evenals inkomsten uit andere bronnen.

De omzet kwam voor 2015 uit op 482,3 miljoen euro, met een EBITDA-resultaat van 41,6 miljoen. De kosten, exclusief reorganisatielasten, zijn in 2015 met 30,8 miljoen gedaald. Hiermee wordt een groot deel van de daling in opbrengsten gecompenseerd.

De advertentie-inkomsten uit print- en radioactiviteiten zijn voor 2015 uitgekomen op 116,3 miljoen euro, een daling met 17 procent.

Het aantal maandelijkse impressies van De Telegraaf is door de grens van 1 miljard gegaan, met meer videoviews (20 miljoen per maand) en mobiel bereik. De Telegraaf maakte vorig jaar 14.000 videoproducties, wat resulteerde in een totaal van ongeveer 270 miljoen impressies.

Er zijn ook nieuwe samenwerkingsverbanden tot stand gebracht om het contentaanbod uit te breiden, met name op het gebied van video en OTT. Onder andere met Ubideo, een live stream-app waarmee gebruikers van over de hele wereld beelden kunnen streamen.

Video zorgde ook voor een hogere advertentieomzet. Vooral Dumpert blijkt in dit opzicht een succes. Daarentegen daalden de opbrengsten bij Dichtbij.nl met 4,1 miljoen euro.

TMG Landelijke Media loopt naar eigen zeggen ‘voorop’ in de aansluiting bij nieuwe contentplatformen en sociale netwerken. Zo zijn De Telegraaf en Metro de eerste nieuwsmerken op Facebook Instant Articles. De Telegraaf is het eerste Nederlandse nieuwsmerk op de Apple Watch.

Deel dit bericht

1 Reactie

Natasja Voogt

Ze zijn lekker op weg met digitalisering?
– De omzet daalt met 9%
– De offline advertentie-inkomsten dalen met 17%
– Bedrijfsresultaat is negatief
– E-commerce groeit met maar 2%
– De digitale inkomsten (b2b + b2c) dalen met 0,5% (!)

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond