TNT neemt webwinkelactiviteiten in eigen hand

TNT Post heeft de webportal KadoWereld gelanceerd. Door het assortiment, prijsbepaling en klantenservice in eigen hand te nemen, hoopt het bedrijf deze online retailactiviteit groter te maken. “Nu we de inkoop, verkoop, het assortiment en de prijs zelf bepalen, kunnen we onze positie als online retailer op online cadeaugebied dominanter maken”, aldus Peter Sorber, manager e-business bij TNT Post.
In eerste instantie werden de activiteiten gebundeld onder het tabje webwinkel. Sorber: "De activiteiten werden voor een groot deel uitbesteed, nu organiseren we alle processen intern. Op die manier kunnen we de wens van de klant het beste realiseren."
Het moet uiteraard ook een aantrekkelijk financieel plaatje opleveren. "We kunnen beter sturen welke producten we willen opnemen en welke marge we daarop hebben. Op die manier kunnen we het rendement beter sturen", aldus Sorber.
Alles is geüniformeerd. Voor de verschillende categorieën, als wonen, vrije tijd, bloemen, is nu, in tegenstelling tot voorheen, dezelfde payment service provider gekozen. Eerst waren er losse betaalmodules waardoor de klant bij verschillende producten meerdere keren moest afrekenen. Ook is er voor alle categorieën één klantenservice.
Sorber: "Wij willen een portal zijn voor de klant, waar ze in één winkel alle cadeaus kunnen kopen en vesturen. Nu we sterker kunnen sturen op het assortiment en met een betere service, denken we ons beter te kunnen onderscheiden van het overige aanbod op het web."
Er ligt een roadmap voor de komende drie jaar. Sorber: "Op termijn willen we de service en het assortiment uitbreiden. Maar ook met de offline winkels kunnen we iets doen. Bijvoorbeeld door daar de cadeaus neer te leggen en zo clicks en bricks samen te brengen." Ook een mobiele site ligt naar alle waarschijnlijkheid nog in het verschiet.
Bron foto: vincealongi (CC)
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
9 Reacties
Tim
Concurreren ze zo niet met hun andere TNT webwinkel klanten?
Webwinkel
Toch een beetje apart, lijkt een mooie positie weggelegd voor TNT om de groeiend webwinkels in Nederland te faciliteren met transport (waar ze goed in zijn) Blijkbaar is dat niet genoeg voor onze TNT en vinden ze dat ze het zelf beter kunnen dan hun honderden gerespecteerde klanten…..Voor mij is dit ultieme vorm van misplaatste arrogantie morgen ga ik per direct mijn contract opzeggen en stap over naar Selectvracht of een andere dienstverlener die zijn klanten wel serieus neemt!
Bj?
Wellicht defensief gedacht maar het lijkt er idd op dat TNT gaan concurreren met haar eigen klanten. Immers, ze hebben inzage in stats van webwinkels die goed draaien en explosief groeien… Schoenmaker blijf bij je leest!
Jos Sparreboom
Wat doet mij dit sterkt denken aan de PTT!Hoe zou dat toch komen?
Hans de Ligt
Ik vind het alleen maar te waarderen, TNT pas zich aan, aan de veranderende omstandigheden om te overleven (Darwin). Bovendien doet ze zo kennis op en kan ze daarmee andere (potentiele commerce) bedrijven goed adviseren. Tenslotte mijn advies aan de huidige webwinkels, ga van je eigen kracht uit, wees uniek dan is concurrentie juist alleen maar goed, zelfs van TNT.
MV Smit
De keuze van TNT om een sober assortiment, dat grotendeels werd uitbesteed, uit te bouwen naar een volwaardige webwinkel is te verdedigen, maar er kunnen ook net zo goed kanttekeningen bij deze ontwikkelingen geplaatst worden. De ontwikkeling waarbij grote ketens naast core business activiteiten andere takken van sport gaan bedrijven is al een aantal jaren aan de gang. Gepersonaliseerde producten bijvoorbeeld zijn tegenwoordig bijna bij elke drogist of supermarkt te koop en kan door dit soort partijen groots en tegen bodemprijzen worden ingekocht. De marges zijn nihil. De winst is er namelijk al wanneer door deze nevenactiviteiten meer klanten worden aangetrokken. De impact voor bestaande en toekomstige webwinkels is wel enorm en concurreren met deze partijen is nagenoeg onmogelijk. Een andere kanttekening die een directer verband houdt met de core business van TNT is het feit dat TNT een hele grote partij is in het transport van producten die bestaande en toekomstige webwinkels verkopen aan de consument. Producten die ook in de webwinkel van TNT liggen. Een flink aantal webwinkels dienen dus te gaan concurreren met TNT, terwijl zij op dat moment ook afhankelijk zijn van dezelfde TNT die er zorg voor draagt dat het transport naar de consument van de verkochte producten netjes en tijdig wordt afgehandeld. TNT zal heel sterk in haar schoenen moeten staan om van deze kruisende belangen geen gebruik te willen maken. Een keuze in voorrang van pakketten tijdens bijvoorbeeld drukke feestdagen kan snel gemaakt worden. Dat TNT tegelijkertijd bij elke webwinkel die gebruik maakt van haar transport diensten ook in de keuken kan kijken is natuurlijk een open deur. TNT heeft hier natuurlijk goud in handen en kan, als zij dat wil, statistieken en prognoses maken waarbij Google Analytics in vergelijk kinderspel wordt. TNT, deels voortgekomen uit het voormalige staatsbedrijf PTT Post, dient natuurlijk ook in deze woelige tijden haar positie te blijven handhaven en is op zoek naar mogelijkheden hiertoe. Dat een groot aantal webwinkels waarschijnlijk niet blij is met dit soort ontwikkelingen is een tweede en of het vertrouwen in de core business van TNT voor deze webwinkels gewaarborgd blijft is misschien wel een derde.
Stefan
Laat ze eerst maar eens hun postbezorging goed op orde brengen ipv andere activiteiten te ontplooien. Vaak gaat het niet goed met de bezorging, zeg ik uit eigen ervaring. Ook de klachtenafhandeling is vervolgens mager. Geen goede afhandeling, maar wel een enqu?te sturen hoe de klachtenafhandeling is vergaan. Beetje vreemd. Dus schoenmaker blijf bij je leest is idd nog niet zo'n gekke gedachte hierin.
Sjaak
TNT zt de trend door er met de pakke bezorging al een puinhoop van te maken, pakketten als afgeleverd melden en toch niet afgeleverd zijn. TNT zal zichzelf een voorrangspositie geven door de paketten van de concurrenten later te bezorgen. TNT geef ik een dikke nul, in 2 dagen tijd 53 pakketten nog niet afgeleverd met de voormeld sevice, de paketten liggen nog steeds in het sorteercentrum, als TNT zijn eigen pakkettjes heeft bezorgt volgt de rest, tenminste die indruk krijg je.
Job
Ook slim dat ze http://www.kado-wereld.nl even hebben vastgelegd. ''Not''